הילה תור

30 ספט 20213 דקות

החודש לפני.. והפעם אוקטובר אחרי החגים

בוקר טוב לכולם וחודש אוקטובר שמח.. שבאתי לבחון את אירועי החודש לפני כתיבת הטור, גיליתי שהחודש התרחשו המון אירועים.. ממש העולם "חזר מהחגים" כמו שאומרים. אז כמו תמיד נתעסק היום בטעימות מהאירועים העיקרים.. ומדי בוקר עם הזריחה (או קצת לפני) נעמיק יותר בפינת #היוםלפני בפייסבוק.

אז נתחיל מתולדות עם ישראל.. אז לפני הרבה הרבה שנים.. בתקופה שבה היו פה ביצות ויתושים (היום יש שלוליות ברחוב ויתושים).. למען האמת בשנת 1878 נוסדה המושבה פתח תקווה. אז למי שתהה לאן מגיע קו אחד שעובר כאן (לטובת מי שלא יוצא ממדינת תל אביב) אז לשם. פתח תקווה, המכונה גם כאם המושבה נוסדה כמושבה חקלאית ראשונה, מקור השם הוא מהתנ"ך. מוזמנים להרחיב בקריאה.

ועכשיו תרשו לי לדלג כמה שנים קדימה.. אז קמו מושבות.. הבריטים כבשו כמה מדינה ובעיות תמיד היה. ב-29 לאוקטובר בשנת 1956 מתחיל מבצע קדש המכונה גם מלחמת סיני. אז למי שלא מכיר מדובר על מלחמה שניהלו צרפת, בריטניה וישראל נגד מצרים. לכל מדינה היה את הסיבות שלה. בסוף לא יצא הרבה מהמבצע הזה, בעיקר למדינות המערב. המבצע הוכיח עד כמה מדינות ערב היו משמעותיות במסגרת המאבק הבינגושי במלחמה הקרה. לכל המתעניינים מצורף סרטון .

וכמובן כפי שכולנו יודעים השקט לא הגיע לאזורנו. בשישי באוקטובר 1973 ביום הכיפורים, בשעה שחצי מדינה הייתה בבית כנסת והחצי השני ישב בבית בשקט פרצה מלחמת יום הכיפורים. הרבה נכתב על מלחמה זו. המחדל המודיעיני שהוביל עליה, בעיות בהנהגה, חוסר ניהול נכון של המערכה ועוד. בשורה התחתונה מצרים נכנסה למלחמה מתוך ידיעה שהיא לא יכולה להשמיד את ישראל (לכן איום קיומי לא ממש היה כאן). המלחמה למרות הכול לקחה אבדות רבות בנפש. אבא שלי שהתחיל את לימודיו בטכניון לאחר המלחמה סיפר שהתקינו מעליות בבניינים כתוצאה מעליה בכמות נכי הקרב. בחרתי לשתף כאן בסיפורו של זוריק (ארלוזרוב לב) אשר היה מפקד בסיס רמת דוד. למי שיש ילדים ממליצה לקנות להם את הספר "פתאום באמצע החיים" המספר את סיפורו.

ונמשיך החודש עם סדרה של אירועים לא קלים שמוכיחים שוב שאנחנו חיים במציאות בעייתית. בשנת 1981 נרצח נשיא מצרים אנואר סאדאת, אשר היה למנהיג הערבי הראשון שחתם על הסכם שלום עם מדינת ישראל (האירוניה בדבר הוא נרצח בדיוק ביום שבו התחילה מלחמת יום הכיפורים). בשנת 1994 נרצח החייל נחשון וקסמן אשר נחטף על ידי מחבלים ובשנת 2001 נרצח השר רחבעם זאבי.

נסיים באירוע לא פשוט שלפחות על החיים שלי השפיע, למרות שקרה לפני שנולדתי. ב-16 לאוקטובר בשנת 1986 נפל בשבי רס"ן רון ארד. רון ארד נווט קרב בחיל האוויר הישראלי, סטודנט להנדסה כימית בטכניון, בעל לתמי ואבא ליובל נפל בשבי, מדינת ישראל עשתה במהלך השנים מאמצים רבים להחזיר את רון, אבל רון לא חזר, עד היום לא ידוע במדויק מה עלה בגורלו. בשנת 1993 בועז שרבי כתב על כך שיר: שתחזור.

ובמעבר חד לאירועי העולם. בשנת 1814 נפתח קונגרס וינה, הידוע גם כקונגרס הרוקד. קונגרס וינה שינה את התמונה הפוליטית מדינית באירופה בתחילת המאה ה-19. מדובר היה בפעם הראשונה בה מנהיגי המדינות דנו ביחד על הפתרונות המדיניים והלאומיים באירופה. להעמקה.

בשנת 1946 כשנה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, נערכו משפטי נירנברג, משפטי נירנברג היו סדרת משפטים שבהם הועמדו למשפט הנאשמים בפשעי המלחמה, פשעים נגד האנושות כגון רצח עם, וראשי המשטר בגרמניה הנאצית, לאחר מלחמת העולם השנייה. כמובן שחלק מהפושעים קיבלו הקלה ובמקום להיות מוצאים להורג קיבלו ויזה ומשרד בארצות הברית (בעיקר מדעני טילים).

וקצת אירועים שמחים ומעניינים שקרו החודש, בשנת 1869 הונפקה גלוית הדואר הראשונה, בשנת 1957 שוגר לראשונה לווין לחלל. בשנת 1983 הפעילו לראשונה רשת סלולארית (כן למי ששכח לא תמיד היה WhatsApp), בשנת 1979 האם תרזה זכתה בפרס נובל לשלום על פועלה, ב-23 לאוקטובר מדי שנה נחוג יום המול ולסיום בשנת 1981 נוסדה הלהקה האגדית מטאליקה.

ונסיים באירוע מעניין שהתרחש בדיוק לפני שנה, נשיא ארצות הברית (למזלנו לשעבר) חלה בקורונה..

זה הכול להחודש, נסיים בחידה מעניינת.. אמרנו שהחודש טס לווין לחלל בפעם הראשונה, מי המדינה ששיגרה אותו ומה היה שם הלווין?

אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות.. מוזמנים להיות איתנו מדי בוקר בפינה היומית.

הילה

    1