הילה תור

31 יול 20213 דקות

החודש לפני... והפעם חם באוגוסט

בוקר טוב לכולם וראש חודש אוגוסט שמח.. משום מה בחודש אוגוסט פחות אירועים מתרחשים בהיסטוריה האנושית (אולי כולם בפגרת קיץ?).. בכל אופן ניגע בטור באירועים העיקרים והכול בהרחבה בפינה היומית בפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים (כל בוקר עם הזריחה אנחנו באוויר.. ).. וכמובן יש קורונה אז לחו"ל לא נטוס.

אז ככה נתחיל קצת בהתרחשויות בארץ ובעולם היהודי.. החודש בשנת 1944 (למען האמת בראשון לאוגוסט 1944). התרחשו שני אירועים חשובים בתולדות העם היהודי. הראשון שפרץ מרד גטו ורשה. על הסוגייה הזאת רבים כבר דיברו ובאמת עולה השאלה האם היה להם סיכוי בכלל? אני רוצה לציין את העובדה שהם מתו בקרב, הם נלחמו על החיים שלהם עד הרגע האחרון והם בחרו לחיות. לדעתי זה ראוי להערכה והערצה.

באותו יום בדיוק אנה פרנק כותבת את הדף האחרון ביומנה, כמה ימים מאוחר יותר כל המשפחה נתפסת ונשלחת למחנות ההשמדה. אביה של אנה פרנק ששרד, מצא את היומן ופרסם אותו. כמובן כל מי שמתכנן לבקר בהולנד בקרוב (קצת בעייתי בימנו) או רוצה להתרשם וירטואלית, ממליצה בחום על מוזיאון אנה פרנק באמסטרדם.

ועברו השנים ובשנת 2005 בתאריך ה-15 לאוגוסט מתרחשת ההתנתקות. אז למי שהספיק לשכוח (בכל זאת קרו מאז לא מעט אירועים.. אנחנו במזרח התיכון). תוכנית ההתנתקות הייתה תוכנית שבוצעה על ידי ממשלת ישראל בקיץ 2005 ובמהלכה פינתה ישראל באופן חד צדדי את תושבי ההתנחלויות מרצועת עזה, וכוחות צה"ל נסוגו ממנה באופן מוחלט לגבולות המדויקים של הקו הירוק באזור זה. כל האירוע לווה במתח רב בעם, הפגנות וכדומה.. כתום היה צבע בעיתי באותה תקופה.

וכמובן גם קרו כאן דברים טובים, אז החודש בשנת 2016 באולימפיאדה האחרונה שהייתה בברזיל (ב2020 היא בוטלה) מדינת ישראל זכתה בשתי מדליות: ירדן ג'רבי ואורי ששון מדליות ארד בג'ודו. כבוד לספורטאים הישראלים וכמובן סרטון.

ואיך אפשר לשכוח לפני שנה מדינת ישראל חתמה על הסכם שלום עם איחוד האמירויות.. ומאז אבו דאבי ודובאי הפכו ליעד תיירות מפורסם.. באמת מעניין כמה מצעירי רמת גן גבעתיים ביקרו שם השנה.. כמו שאומרים מזרח תיכון חדש.. לכל מי שמתכנן טיול בקרוב, מצאתי לכם המלצות .

ואחרי שסיימנו עם ישראל נעבור לעולם. אז החודש בשנת 1945 נעשה שימוש ראשוני (ואחרון) בפצצת האטום בזמן מלחמת העולם השנייה. ב-6 לאוגוסט וב-9 לאוגוסט ארצות הברית הטילה פצצות אטום על הירושימה ונגסאקי ביפן. יש הרבה סוגיות סביב השימוש בנשק מסוג זה. רבים טוענים שהיה ניתן לגמור את המלחמה האחרת (ביותר זמן כמובן..) ושלא היו חייבים להשתמש בקלף זה. שימוש בנשק בלתי קונבנציונאלי מניב נזקים לדורות ובנוסף נזקים סביבתיים לא מעטים.

ואחרי שדיברנו על הרע, משהו קצת שמח. באוגוסט 1991 מתמוטטת ברית המועצות, כמובן שמדובר בחלק מתהליך.. אבל כמות המדינות שקיבלה עצמאות בחודש אוגוסט 1991 עצומה. לקריאה מורחבת והעמקה.

ונמשיך בפן שמח, באוגוסט 1993 רות ביידר גינסבורג מונתה לשופטת בין הדין העליון בארצות הברית, רות ביידר גינסבורג הייתה משפטנית יהודייה-אמריקאית, שכיהנה כשופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית מאז שמונתה על ידי הנשיא ביל קלינטון באוגוסט 1993 ועד לפטירתה בשנת 2020. רות הייתה ידועה בשל פעולותיה למען קידום זכויות הנשים וסוגיות חברתיות שונות בארה"ב. על פועלה למען זכויות הנשים ניתן לראות בסרט "המין החזק". לצערנו היא הלכה לעולמה לפני שנה אבל חותמה השפיע ומשפיעה עדיין על העולם כולו. לקריאה

ונסיים בקצת אירועי תרבות.. אז ככה החודש בשנת 1969 נערך פסטיבל וודסטוק, הפסטיבל נחשב כבולט מבין פסטיבלי הרוק שנערכו בשנות השישים וכאירוע חברתי מעצב של דור שלם בעולם המערבי בכלל וארצות הברית בפרט, הקריאה הייתה: "שלום ולא מלחמה". כמו שכאן היה את ילדי הנרות.. ואז את ילדי האוהלים (ובסוף ילדי המפרסות), זה מה שהיה בשנות ה-70, רק בתופעה הרבה יותר גדולה.

זה הכול להחודש.. כל בוקר נהיה פה בהרחבה בפינת #היוםלפני..

ועד אז חודש אוגוסט שמח.. וקריר..

הילה

    1