• Karin Dubinsky

עלמה במצוקה? אני לא חושבת

במהלך שיטוטיי בפייסבוק, עלה פוסט מעניין על נסיכות. זה גרם לי לחשוב - הנסיכות של היום זה לא הנסיכות של פעם, not in a nutshell. יש כ"כ הרבה הבדלים, והם מאוד ניכרים ומשמעותיים בסרטים של היום לעומת בעבר. אם נעביר את זה שנייה למציאות הלא פשוטה שלנו היום - הנסיכים והנסיכות - כל אחד מצא את נקודת החוזקה שלו. כל אחד מוצא את המטרה שלו. אני לא חושבת שנסיכים צריכים "מטרה" אחת, כמו בסרטים. הם צריכים כמה מטרות. ומכאן מגיע פוסט זה - אני כבר לא עלמה במצוקה, ואני כבר לא נסיך מקסים על סוס לבן!


כפי שניתן לראות - סרטי העבר של דיסני הציגו מציאות מאוד פשוטה: הנסיכה שברירית ומקסימה, קורה לה משהו והיא אינה יכולה להציל את עצמה, משמע - הגיבור על הסוס הלבן בא ומציל אותה. אהה, והוא גם "במקרה" נסיך. או שלא ידע שהוא נסיך, אבל הופ! הוא מגלה בדיוק בשיא מעשה ההצלה. כל הנסיכות הקלאסיות שגדלנו עליהם, או לפחות אני, בין אם זו שלגיה, היפהפייה הנרדמת, סינדרלה - לכולן קרה משהו מסוים, הפכו לעלמות במצוקה והיו חייבות שיצילו אותן בדרך כזו או אחרת. לגבי אריאל מבת הים הקטנה ויסמין מאלאדין - פה הדעה מעט שנויה במחלוקת, גם אם כן הפכו לעלמות במצוקה והיו צריכות עזרה - היות והן כן הראו סוג של כריזמה ומרדו במה שהכתיבו להן.

הנסיכות הקלאסיות היו צריכות להינצל, בין אם זה ע"י קסם, מזל או פשוט נסיך חמוד שיגאל אותן מיסוריהן. הן לא באמת ידעו מה זה להיות עצמאיות או חזקות חוץ ממה שלימדו אותן לעשות, בין אם זה מטלות בית או מטלות חוץ. להיות עקרת בית פשוטה ויפה, בלי להגיד יותר מדי. בגרסה המודרנית של "שלגיה", "שלגיה והציד", הפכו את הדמות ליותר ציידת מאשר עלמה הזקוקה להצלה וזה בהחלט מבורך למרות שהסרט לוקה בחסר ולא מוצלח במיוחד.


אפשר ורצוי להביא כדוגמה גם את "אליס בארץ הפלאות", כנערה שנשאבת לתוך סיטואציות בהן אינה יכולה לשלוט, אבל מצד שני - שוב הייתה מורדת והלכה נגד החוקים, ונסחפה עם הסקרנות שלה אל עבר עולם מופלא אחר. גם בל מ"היפה והחיה" יכולה בהחלט להיחשב כבחורה שרחוקה מלהיות עלמה במצוקה, למרות שמצפים ממנה להיות כזו - ובסוף היא זו שמצילה את "הנסיך" החייתי מחייו האומללים וכמעט-מוות ע"י גסטון הרשע. לא פלא שזה גם כנראה אחד מסרטי הדיסני הקלאסיים שאני הכי אוהבת, יחד עם הפסקול.

פריצת הדרך האולטימטיבית בסרטי דיסני הישנים היא ללא ספק "פוקהונטאס", שמציגה תרבות שלמה המונהגת ע"י גברים והנשים צריכות לעשות כפי שמוכתב להן. אבל כאן, למרות הכל, פוקהונטאס בוחרת בגורל שלה ולא מסתפקת בשום דבר אחר, כולל אהבה. היא מאמינה בזכות שלה כאישה ולא מוכנה לקבל את העובדה שאם היא אישה אז היא פחותה מכל אחד אחר, גם אם אלו החוקים מאז ומתמיד. זו משמעות הכוח הנשי במלוא עוצמתו. ניתן לראות את האלמנטים הללו גם בסרטים המאוחרים יותר, כמו "פרוזן" - אנה עדיין תלויה באהבת גבר אבל זה לא עוצר אותה מלהפוך לבאד-אס, ואלסה היא מלכת הקרח המגניבה שלא באמת צריכה גבר; מרידה מ-"אמיצה", מצפצפת על כל החוקים ולא רוצה להתחתן למרות שאמא שלה לוחצת עליה והופכת לדוב. נו, אז מה? עדיין לא בא לה להתחתן. עם מבטא סקוטי מתקתק ושיער ג'ינג'י שופע, אין זה פלא שמרידה היא אחת הנסיכות הכי פורצות דרך בימינו. מתרבות אחת לתרבות אחרת - גם מואנה הפכה לפורצת דרך לא קטנה כשעברה אינסוף הרפתקאות על מנת להציל את העם שלה ולהפוך לנסיכה האולטימטיבית שמוצאת עולם שונה לחלוטין ממה שהיא רגילה אליו.


קורונה בימי הביניים?!


נעבור לנסיכות שתקועות על מגדל גבוה: רפונזל. רפונזל היא אחת מנסיכות הדיסני שאני אישית הכי אוהבת. הסיפור שלה טרגי אך מעניין, והקסם שלה זה משהו באמת נדיר ומקסים - כי מי לא חושבת שהשיער שלה הוא קסום וחייב טיפוח?! בעצם כל אחת מאיתנו! אבל כ"כ הרבה שיער, וואו. בקושי יש לי כוח לחפוף את השיער שיש לי עכשיו. בכל אופן, היא דוגמה נוספת לנסיכה (שלא יודעת כמובן שהיא נסיכה) חזקה ועוצמתית, שמובילה אנשים ולא רק שוכבת או יושבת ועושה מטלות. ככה צריך. הבחור נגרר אחריה ומוקסם מהכוח שלה - ובו זמנית, גם מציל אותה, בלא יודעין, מגורלה המר עם המכשפה עד שהיא מגלה את גורלה האמיתי.

עוד פרודיה, לא פחות מוצלחת על דיסני, מבית אולפני DreamWorks המפורסמים - סדרת סרטי "שרק" המפורסמים והמשעשעים, שצוחקים עד אינסוף על הנסיכים והנסיכות של דיסני בין שלל הדברים. כמובן שגם שם - הנסיכה פיונה מוחזקת במגדל, ששומרת עליו דרקונית מפולפלת וורודה למדי, עד שהנסיך המיוחל יעבור את כל המכשולים ויציל אותה. וכמובן שהנסיך היחיד שמצליח להציל אותה הוא.. לא באמת נסיך אלא יותר מפלצתון. הסיפור באמת מקסים וזה רק מראה שהמסר הוא: לא תמיד מה שמכתיבים לנו הוא הנכון. למה שניתן לאחרים לבחור לנו מה לעשות בחיים, כשאנו יכולים לבחור בעצמנו?


פרט טריוויה מעניין על עניין הנסיכים והמגדלים: מסתבר שסיפור זה התחיל מהאחים אדוארד וי, מלך אנגליה, וריצ'ארד, הדיוק מיורק. ב-1483, לאחר שאביהם, המלך אדוארד וי מאנגליה, נפטר, דודם לקח עליהם חסות ובכך החליט לכלוא אותם במגדל באמצעות מזימה מתוחכמת לגניבת כס המלוכה. האחים נעלמו, גורלם אינו ידוע עד היום ויש האומרים כי נרצחו בגלל כס המלוכה.


לוחמות עד הסוף


"הנסיכה והצפרדע" זהו סרט דיסני מודרני נוסף שמבוססת על אגדת "האחים גרים" עם שינויים מסוימים, ובעיקר בכך שהגיבורה היא שחורה, לראשונה אי פעם בסרטי דיסני, מה שלא היה ממש נפוץ בנסיכות דיסני עד היום (חוץ מאינדיאנים). בעיניי, סרט מקסים שתופס את חוויית הנסיכה במקום מציאותי לחלוטין, כנסיכה שצריכה לעבוד קשה ורוצה להגשים חלום להיות בעלת מסעדה אפילו שאין לה מאיפה להשיג את הכסף, וגם מתאהבת על הדרך בצורה בלתי צפויה, במישהו בהחלט בלתי צפוי. אני אוהבת את הקטע בו הנסיך מתנהג כנסיך ואז "יורד מהענן" ומגלה משהו אחר. כנגד כל הסיכויים, הם נשארים ביחד.

ב-"מולאן", כפי שנהוג בהרבה תרבויות, הגברים יוצאים להילחם במלחמה והנשים נשארות בבית. שהאישה תילחם? מה פתאום. בעלילה זהה לסצינה בשר הטבעות, בה הנסיכה אוואין, יוצאת להילחם ומתחפשת לגבר, רק כדי להרוג את היצור היחיד שאומר לה "אף גבר לא יכול להרוג אותי", והיא עונה לו בפשטות: "אני לא גבר". הוא רגיל להרוג גברים, כך שאישה תהרוג אותו, זהו בטח הדבר האחרון עליו חשב; אני חושבת שעד היום, הסצינה הזו מעבירה בי צמרמורת. גם במולאן, הדמות הראשית נאלצת להתחפש לגבר ולצאת למלחמה, להתאמן, להילחם וגם להצליח בכך - ומראה כישורי לחימה יוצאי דופן וכמו כן כישורי אסטרטגיה.


להיות נסיכה זה לא פשוט, אבל בדיסני, עם השנים, מראים לנו שאפשר להיות גם נסיכה וגם אמיצה. גם נסיכה וגם חכמה. גם נסיכה וגם מציאותית. וגם יפה, זה חשוב.

תרגישו חופשיים ליצור איתנו קשר באמצעות המייל או הווטסאפ שלנו: 0559384488 אבל אפשר גם באמצעות הטופס:

0
  • טלגרם
  • ווטסאפ
  • Google Play Social Icon
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • Grey Facebook Icon

כל הזכויות שמורות ל"מה הלו"ז" ©2018