top of page

אש אש מדורה - מאי 2023

בוקר טוב לכולם, היום אנחנו פותחים את חודש מאי ביום הפועלים הבינלאומי. יום שלעצמו מלא משמעויות ועבר שינויים לא מעטים במהלך השנים. יום זה מדבר לא רק על זכויות עובד באשר הוא עובד, אלא גם על זכויות נשים, זכויות בני נוער, זכויות גמלאים ועוד. חשוב להבין שאנחנו גדלנו בעולם בו קיימים זכויות עובדים, אבל לפני 150 שנה זה בהחלט לא היה טריוויאלי שעובד זכאי לחופשת מחלה, שכר הוגן, סכום שעות עבודה מקסימאליות ועוד. בהחלט יום חשוב. במעבר חד, החודש הזה נקדיש את הטור לחג שחל החודש, הלו הוא ל"ג בעומר. במהלך הטור נבין קצת מה ההיסטוריה של החג, מה המנהגים הדתיים והלא דתיים הנוגעים לו ואיך ניתן לחגוג את החג מבלי לגרום יותר מדי נזק. כמובן שכל בוקר נמשיך בדיון באירועי היום בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים..


אז נפתח קצת ברקע כללי. ל"ג בעומר הינו היום השלושים ושלושה בספירת העומר ונחשב החל מהמאה ה-12 ליום שמחה ונקודת ציון להפסקת מנהגי האבלות הנהוגים בספירת העומר (טוב אחרי למעלה מ-30 יום בלי להסתפר.. זה מזכיר קצת את הקורונה 😊). יש המקשרים את החג עם פרוס העצרת המוזכר במשנה. ל"ג בעומר אינו מוזכר במשנה ובגמרא, אבל היה קיים מנהג קדום לסיים את מנהגי האבלות של ספירת העומר ביום ה-33 ולעשות אותו ליום שמחה וחג. בספרות המחקרית היום הינו משמעותי ליהדות מסיבות נוספות, בין הייתר צום יהושע בן נון, רעידת אדמה חזרה במאה ה-4 ובניית בית המקדש. במאה ה-18 החלו לעלות מסורות נוספות לפיהן רבי שמעון בר יוחאי (שחי במאה ה-2 והיה תלמידו של רבי עקיבא) נולד, התחתן ונפטר בל"ג בעומר ובשעת מותו התגלו לו סודות תורה נשגבים. בעקבות זאת ל"ג בעומר הפך בין הייתר ליום היללת רבי שמעון בר יוחאי. בתחילת המאה ה-20 עם התפתחותה של התנועה הציונית, חג ל"ג בעומר חובר עם מרד בר כוכבא והמאבק לחירות לאומית.




בל"ג בעומר ישנם מספר מנהגים והיללות. הראשונה, הינה כפי שכבר ציינו, היללות בר יוחאי.מדי ל"ג בעומר נערך בקבר של רבי שמעון בר יוחאי על הר מירון אירוע שמחה ועלייה לקבר, אירוע זה הינו רב משתתפים. בשל כך בל"ג בעומר ובימים הסמוכים לו נוהרים לאזור הרבה מבקרים. השיא של האירוע הינו הדלקת מדורה על גג הקבר ביום ל"ג בעומר עצמו. בשנים האחרונות היו לו מספר אירועים הקשורים להילולה. בשנת 2020 בעקבות הקורונה היה בלגן גדול כי כמות המבקרים בהילולה הוגבלה (למי שזוכר זה היה בערך ברמת השיח של הבתי כנסת.. כלומר בואו נעשה היללה לאלף איש אבל נסגור חנות רחוב מסכנה בגבעתיים עם בן אדם אחד..) וכפי שכולנו יודעים בשנת 2021 התרחש במקום אסון שהוביל למסקנות חריפות על כמות המשתתפים והסדרי ההגעה. מיותר לציין שכנראה המקום לא היה ערוך לכזאת מסה גדולה של משתתפים וכפי שאומרים "הכתובת הייתה על הקיר". רוצים לנסוע לאירוע השנה? או לחילופין לצפות מהבית? כל הפרטים כאן.


מנהג נוסף שקיים בחג הינו הדלקת מדורות. מקורה של מסורת הדלקת האש הינו בהילולת רבי שמעון בר יוחאי. בגולה התפתח מנהג של הדלקת מדורות או נרות על גגות בתים לזכר הרב וצדיקים אחרים בל"ג בעומר. עם עליית התנועה הציונית התפתח מנהג בארץ של הדלקת מדורות, יציאה לטבע והחג קיבל אופי חיוני. בהתחלה בהחלט המנהג היה של הדלקת מדורה, שירת שירים והכנת תפוחי אדמה "על האש". בעשורים האחרונים התפתחו תופעות נוספות, למשל שתיית אלכוהול, עישון וסמים אצל בני נוער, אלימות והחג הפך לאירוע פחות מלהיב. נוסיף לכך שהמדורות מעלות את זיהום האוויר בארץ בצורה ניכרת (כבר כילדה אני זוכרת שברגע שהיו מתחילות המדורות אמא שלי הייתה אוטמת את כל הבית..), לא עלינו מקרים רבים של כוויות ופציעות מהדלקת המדורות, גניבת קרשים מאתרי בנייה (לצורך הקמת מדורה) והשלכת בעלי חיים למדורה. בקיצור מי שבוחר לחגוג במדורה ממליצה לקרוא את "המדריך למדורה בטוחה" ולפעול לפי הנהלים ולא לסכן את הסביבה או בעלי החיים (בכללי לא ברור לי איפה ניתן להדליק בכלל מדורה ברמת גן גבעתיים מבלי לגרום נזק.. כי צפיפות האוכלוסייה פה נחשבת גבוהה) וכמובן מי שבוחר לעשות מדורה קבלו הצעות למתכונים למדורה, מבחינתי בתור ילדה לא היה צריך בשר, תפוחי אדמה או פיתות: אפשר היה להתחיל ולסיים במרשמלו על האש שרוף וטוב.





מנהג נוסף בחג הינו קריאת ספר הזוהר, ספר הזוהר על פי מייחס את רוב דרישותיו לרבי שמעון בר יוחאי. זהות המחבר או זמן חיבור הספר אינם ידועים נחשב לספר המרכזי של תורת הקבלה. הספר מכיל מדרשים על התורה, רובם בשפה הארמית, אשר מחולקים בהתאם לפרשות השבוע. הספר עוסק רבות בעולמות העליונים והוא מציג גישה תאורגית (עשיית מופתים וקסמים) לפיה מעשיהם של בני האדם משפיעים על מצב האורות העליונים. עם השנים נוצרה מסורת של קריאת חלקים מסוימים בספר בל"ג בעומר. למידע נוסף על ספר הזוהר .


ציינתי שהחג הפך למאוד מקושר לתנועה הציונית, בין הייתר בארץ יום הסטודנט מתקיים בל"ג בעומר (בהתחלתו.. פעם זה לא היה יום של הופעות ובלגן..) ומשנת 2004 מדובר על יום הוקרה למערך המילואים. במסגרת היום מתקיים טקס מצטיינים, חלוקת אותות וכמובן מענק המילואים (שלרוב משולם בחודש מאי, השנה הוקדם בעקבות המצב הכלכלי..).. מצאתי מאמר אשר מסביר למה דווקא בחרו בל"ג בעומר ליום זה בהחלט מעניין.


ולסיום איך אפשר לשכוח, מנהג התספורת.. לא למבוגרים שלא הסתפרו 30 יום, אלא לילדים. טקס החלאקה, הלו הוא טקס התספורת הראשונה לילד בגיל 3 (רק לבנים ). טקס זה נהוג לקיים בל"ג בעומר בהר מירון. פה אני תוהה תארו לכם ילד נולד ביוני, אז יספרו אותו לראשונה בגיל ארבע כמעט? שלא נדע מצרות הוא ייהפך למדגרת כינים בגן..

אז דיברנו הפעם בקצרה על ל"ג בעומר, מקורו ומנהגיו..

אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page