top of page

באג 2000, או הבאג שלא היה

בוקר טוב לכולם.. ושנת 2024 טובה (נקווה שיותר טובה משנת 2023.. לא שזה קשה).. לרגל חודש ינואר נקדיש את הטור היום לסוגיה שהעסיקה את רובנו לפני ינואר 2000, הלו היא "באג 2000" או הבאג שלא היה. מדי בוקר נמשיך לעסוק באירועי היום בפינתנו הקבועה בקבוצת "צעירי רמת גן וגבעתיים" בפייסבוק, מוזמנים לעקוב.


אז מאיפה התחיל כל הסיפור של באג 2000? עם התקרבותה של שנת 2000 התברר שבנתוני התאריכים המאוכסנים במאגרי המידע הממוחשבים נשמרת השנה בשתי ספרות במקום בארבע לשם חיסכון במידע, במילים אחרות במקום לשמור 1987 שמרו 87. החשש היה שהשינוי של השנים משנת 99 לשנת 00 יצור בעיות רבות.




בשנים המוקדמות לשימוש במערכות מחשב הייתה עוצמת המחשבים מוגבלת, ובשל כך נעשתה שמירה של השנה בשתי ספרות, עקב הצורך לחסוך במקום בזיכרון. הצפי היה שבגלל השינוי בתאריך יהיו תקלות רבות אשר ישפיעו על כלל תחומי החיים. בין הייתר היה צפי להשפעה על מערכות ביטחון, בריאות, אוכלוסייה, תחבורה ועוד.


בעקבות החשש הרב מהיקף הבעיה והפאניקה שנוצרה בקרב הציבור (היו שמועות שמערכות ישגרו לבד טילים גרעינים למשל.. או שלא יהיה חשמל ומים) העולם החל להיערך לתופעה. הושקעו כספים רבים בכל רחבי העולם ובמדינות אכן ראו בכך בעיה אמיתית. בישראל למשל ממשלת ישראל החליטה לבחון את הנושא בשנת 1996. בין הייתר בוצע מיפוי המערכות, ניתוח הסכנה, הסבת המערכת לתאריכים מתאימים (ארבע ספרות בשנה) ובדיקה. לקריאה נוספת


בסופו של דבר תקלת באג 2000 לא התרחשה, ייתכן וזה בשל המוכנות הגבוהה, הבדיקות והתיקונים שבוצעו. לדעתי זה מלמד אותנו שכאשר מתכוננים כראוי לבעיה ובצורה מסודרת לומדים לצלוח את המשבר. ללא ספק לבאג 2000 העולם אכן היה מוכן. לבעיות אחרות לדוגמת 11 לספטמבר או מגפת הקורונה, פחות. ומה צופה העתיד? טוב מתוכנן באג נוסף, באג 2038.. אבל יש לנו עוד 14 שנים בשביל זה..




אז היום דיברנו על תופעה שלא התרחשה בינואר 2000, אבל הכניסה לא מעט אנשים ללחץ ופאניקה. בתקווה ששנת 2024 תהיה מוצלחת ושקטנה, נמשיך כל בוקר בפינה. הילה

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page