top of page

דצמבר בסימן חנוכה..

בוקר טוב לכולם, בחודש דצמבר חל כמדי שנה חג החנוכה. אז היום החג הזה קיבל משמעות של הצגות ילדים ופסטיגלים בעליות אין סופיות.. כמויות ממתקים מטריפות.. ובעוד שפעם סופגנייה הייתה עולה שני שקלים ומכילה ריבה היום היא כבר עולה מעל 15 ומכילה הכל חוץ מריבה. את הטור החודש בחרתי להקדיש לסיפור שמאחורי חג החנוכה ומנהגי החג. השנה בגלל המצב הביטחוני לא ברור אם יהיו הצגות וכדומה, אז אני מניחה שיהיה חנוכה קצת שונה מהרגיל. מדי בוקר נדבר ונדון באירועי היום בעבר בפינת הפייסבוק הקבועה שלנו ב"צעירי רמת גן גבעתיים", מוזמנים לעקוב.


חג החנוכה, המכונה גם חג האורים הינו חג בדת היהודית, הנחגוג במשך שמונה ימים. החג נחוג לזכר ניצחונם של החשמונאים במרד נגד היוונים. מקור שמו של החג הוא מלשון חנוכת המזבח או חנוכת המקדש אשר נערכה לאחר כיבושו וטיהורו של בית המקדש ע"י המכבים.




אז מה עומד מאחורי הסיפור של מרד החשמונאים? ומי בכלל היו המכבים? בכדי להבין את הרקע למרד החשמונאים חשוב להבין תחילה מה היה המצב בארץ באותה תקופה. לאחר שיבת ציון לא הוקמה בארץ מדינה יהודית עצמאית, האימפריה הפרסית שלטה באזור. למרות שלא הייתה ליהודים בארץ מדינה עצמאית הם נהנו מאוטונומיה דתית (אפשר להקביל את זה לשלטון המנדט). בהמשך היוונים כבשו את הארץ ובמשך השנים החלו דרוש מהיהודים לקבל על עצמם את התרבות והדת היוונית. בין השאר היו גזרות אשר אסרו לקיים ברית מילה או לשמור שבת. לקריאה מורחבת. משפחת החשמונאים הייתה שושלת מלוכה יהודית אשר הובילה את המרד ושלטה בארץ לאחר מכן. במהלך קרבות המרד נהרג יהודה המכבי אך אחיו ארגנו מחדש את הצבא.


למרד החשמונאים היו השלכות לא מעטות על התרבות והמורשת היהודית. בתקופה שמייד לאחר המרד (ההיסטוריה הקרובה), המרד נתן תקווה ואמונה לישוב היהודי בארץ והצלחתם של החשמונאים. בספרות חז"ל ראו במרד ביטוי להבטחה שעם ישראל ינצח וישרוד. המרד הפך למיתוס של ניצחון של מעטים מול רבים ומהווה עד היום כך. חשוב לציין שלא בכל הספרות והפרשנות המקראית ראו את המרד בעיין יפה. בין הייתר כי החשמונאים לא הגיעו מבית דוד. מרד החשמונאים מהווה עד היום השראה למרידות נוספים.


וקצת על מנהגי ומצוות החג. המצווה הראשונה והעיקרית היא הדלקת נרות חנוכה (כן פעם ההינו מדליקים חנוכייה). החיוב הינו להדליק את הנרות עם רדת החשכה, לאחר שקיעת החמה במשך שמונת ימי החג. דרך אגב במקור לא דובר על חנוכייה, אלא הדלקת נרות באופן בודד. הדלקת נרות החנוכה נדרשת להיות בבית, במקום הנראה כלפי חוץ (כלומר לשים את החנוכייה על עדן החלון למשל). לפי הגמרא, מצוות הדלקת נרות חנוכה חלה על נשים לצד גברים. ישנן קהילות שבהם רק בעל הבית מדליק את החנוכייה וקהילות שבהם כל בני הבית מדליקים. לקריאה מורחבת. ולמי שמחפש לקנות חנוכיות מיוחדות.





מנהג נוסף של חג החנוכה הינו דמי חנוכה. דמי חנוכה הם דמי כיס שעל פי המסורת מחלקים לילדים בחג החנוכה. המקור למנהג הינו בקהילות אירופה ויש הרואים בכך קשר ישיר לקרבתו של חג החנוכה לחג המולד הנוצרי. איפה מנהג זה פוגש אותנו היום? אני מכירה שעדיין נוהגים לתת דמי חנוכה, רק בהרבה מקרים מדובר על מתנה פיזית או ממתקים. אז למי שמחפש הצעות לדמי חנוכה להלן מספר אופציות:


אז היום דיברנו על חג החנוכה ומנהגיו, חג שמסמל את האור, מה שקשה קצת לחשוב השנה. חג החנוכה מלמד אותנו שעם ישראל הינו עם שורד, עם שעבר הרבה וממשיך להיות עם, זה היה המצב לפני 2000 שנה וזה המצב היום. זה הכל להיום, אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page