top of page

זה התחיל משני הורים.. פברואר שכולו יום המשפחה..

עודכן: 25 בפבר׳ 2023

בוקר טוב לכולם, היום אנחנו פותחים את חודש פברואר הידוע גם כחודש הקצר בשנה. אז השנה לא מתקיים ה-29 לפברואר (יום המתקיים אחת ל-4 שנים.. ) אבל חודש זה כמו תמיד מלווה עימו אירועים מעניינים. בחרתי הפעם להקדיש את הטור לאירוע החל בחודש פברואר מדי כשנה, אשר עבר תהפוכות בשנים האחרונות ומקבל משמעמות חדשה כל פעם מחדש. הטור הפעם יעסוק ביום המשפחה, עבר הווה ומה בעתיד. כל בוקר נמשיך לדון באירועי היום בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים. בקרוב אנחנו חוגגים יום הולדת שלוש לפינה ולטור וחייבת לציין שאני מתרגשת כל יום מחדש לעלות את הפוסט.


אז נתחיל ביום המשפחה. יום המשפחה אשר נקרא בעבר יום האם הינו מודעות המצוין בישראל ובמדינות נוספות בעולם. כיום היום מתמקד בציון המשפחתיות אך בעבר הוא התמקד באימהות ובמקומן בחברה. בישראל יום זה מצין בל' בשבט (אשר ברוב השנים חל במהלך חודש פברואר), אך בעולם הוא נחוג בחודש מאי. הבחירה בל' בשבט מציינת את תאריך מותה של הנרייטה סאלד, אשר הייתה ממייסדות ארגון הנשים הציוניות הדסה והייתה ממובילות עליית הנוער. הנרייטה סאלד הייתה ללא ספק אישה מרשימה ומדהימה שתרמה רבות לקידומו של החלום הציוני וקידום מעמד האישה והילד בישוב היהודי, לפני הקמת מדינת ישראל. לקריאה נוספת אודותיה.




אז במדינות שנות בעולם נחוג יום האם בדרכים שונות בהתאם לתפיסת המדינה ולתקופה. לראשונה יום האם נחוג ביוון העתיקה, והיה חגה של האלה הרבה, הידועה גם כאם כל האלים. בעקבות התפשטות הנצרות ציינו במסגרת הכנסייה את יום האם, בבריטניה למשל היה נהוג לאכול עוגה מיוחד ליום זה אשר נקרא "עוגת האם". בגרמניה צוין יום האם החל משנת 1923 ובצרפת החל משנת 1949. בארצות הברית יום האם הוכרז כחג לאומי בשנת 1914. ומה בישראל? בשנת 1944 ניסו להנהיג לראשונה חגיגות יום האם בישראל, אך רק בשנת 1951 עלתה יוזמה מחודשת לחגיגת היום. יוזמה זאת עלתה על ידי אשתו של ראש עריית חיפה מתוך מטרה לרומם את מצב הרוח בעיר. בשנות ה-70 הוחלט לקבוע את התאריך לל' בשבט.


והמצב כיום? עם השנים מבנה התא המשפחתי ומיקומה של האם במשפחה השתנה. בשנות ה-90 הוחלט לקרוא ליום זה כיום המשפחה, מתוך מטרה להדגיש את הקשר בין בני המשפחה השונים ואת מחויבותם לתא המשפחתי. חשוב לציין בשנת 2016 עלתה יוזמה לקבוע מחדש את יום האם, בנפרד ליום המשפחה. תמונת המצב השתנתה, שהתחילו לציין את יום האם, נשים רבות לא עבדו, מעמד האישה היה שונה מהיום וחייהן של נשים רבות הוקדשו בעיקר למשפחה. כיום המצב שונה בשני מובנים. הראשון נשים יצאו מהמטבח, חייהן של נשים בעולם המערבי היום אינם מוגבלים למסגרת התא המשפחתי וגורמים נוספים (למשל אבות, סבים וסבתות וכדומה) לוקחים חלק פעיל ומשמעותי בגידול הילדים. בשל כך לא נכון לקרוא ליום יום האם, שכן גורמים נוספים מבצעים את תפקיד גידול הילדים. שנית, מבנה התא המשפחתי שונה. אם בשנות ה-50 משפחה הייתה אמא אבא ושני ילדים, היום יש מגוון שונה של משפחות, יש משפחות גרושות, יש משפחות יחידניות, יש משפחות עם שני אבות או אימהות, יש הרבה סוגים פחות וכולן מבורכות. לכן לא כדאי להגביל את החג לסוג מסוים של תא משפחתי.


ואיך חוגגים את יום המשפחה? זה כבר תלוי בכם. בד"כ נהוג לתת מתנות להורים או לאחים.. וכמו תמיד זה הופך לחג מוכרי הפרחים.. לדעתי זה תלוי בן אדם ובמשפחה. אני אישית נוהגת לתת להורים מתנה, בד"כ ארוחה, טיול קטן, הצגה ודברים דומים. לדעתי המתנה צריכה לבוא בעיקר מהלב, מספיק להתקשר ולהגיד "יום משפחה שמח", אבל חשבתי עליכם רבות ורציתי להציע שעל הדרך שקונים מתנה ליום המשפחה שהמתנה תהיה גם תרומה לקהילה. ניתן לרכוש מתנות כאלו בעמותת ציפור הנפש,פרי עבודתם של המתמודדים עם אתגריים נפשיים, בסטודיו אנד ג'וי, עמותת מקום קטן בלב, עמותת גדולים מהחיים וניתן גם לתרום עץ משפחתי באתר הקרן הקיימת.




אז היום דיברנו על יום מיוחד שהשנה יחול ב-21 לפברואר, נמשיך להיות איתכם כל בוקר עם אירועי היום.. והייתי חייבת לסיים בשיר..


אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות





פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page