top of page

מרגישים אביב באפריל

שלום לכולם וחודש אפריל שמח, אז לפני שכולנו הולכים לרמות אנשים במסגרת יום השקר הבינלאומי, הידוע גם כאחד מאפריל ניזכר לרגע באירועי חודש אפריל. מכוון שהחודש היו אירועים לא מעטים נדון היום בעיקר ומדי בוקר נדבר על השאר בהרחבה בפינת #היוםלפני בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים.


אז נתחיל תחילה בארץ ישראל החביבה, ובראשון לאפריל 1890 נקבע לראשונה המונח ציוניות (ולא זה לא היה בדיחה). מקור השם "ציונות" הוא במילה ציון, שמה האחר של ירושלים במקרא. המונח המודרני 'ציוניזמוס' נטבע על ידי ההוגה נתן בירנבוים בשנת 1890 לתיאור תנועת "חובבי ציון".


אז התנועה הציונית המשיכה לגדול ולפרוח, ובמסגרת העלייה הראשונה נוסדו מושבות הברון ברכבי הארץ, רק מה הייתה אחת הבעיות

(היו כמה, טורקים, מחלות.. ), פורעים ערבים שתקפו את הישובים היהודים. עכשיו מה עושים נגד פורעים באותם ימים? נכון שמים שומרים. ואת מי שמו לשמור (תמורת תשלום כמובן)? נכון הערבים בעצמם. קיצור בתחילת המאה ה-20 הגיעה לארץ העלייה השנייה (שמיותר לציין שהיא והעלייה הראשונה לא הסתדרו, סיפור משפחתי קטן סבתא רבה שלי הייתה בת העלייה הראשונה וילידת מטולה והיא ברחה מהבית והוחרמה על ידי משפחתה כי היא התחתנה עם סבא פנחס, פועל העלייה השנייה). ואז קמו חכמים (ישראל שוחט ושות') ואמרו אולי העלייה השנייה תשמור על מושבות העלייה הראשונה? וכך נוסד ארגון השומר. נקודה מעניינת, אשתו של ישראל שוחט (מניה שוחט, שגם לה היה סיפור חיים מרתק) עמדה על כך שגם נשים ישמרו. רוצים לקרוא עוד? ואם יש שיר שמזכיר יותר מכול את נשות השומר זה השיר הזה.


ואם כבר ציונות וחלום ציוני בראשון לאפריל 1948, התרחש מבצע חסידה. אז כפי שכולנו יודעים לאחר החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 פרצה מלחמת העצמאות. ומה לא היה לישוב היהודי בארץ? נכון נשק. ומי נתן לנו נשק? ארצות הברית? ברית המועצות? בדיחה טובה. בראשון לאפריל בשנת 1948 נחת במבצע סודי מטוס שהביא נשק מצ'כוסלובקיה במבצע חשאי אשר כונה "מבצע חסידה". נשק זה שימש בין היתר תוך ימים בודדים (בחמישי לאפריל) בניסיון פתיחת הדרך לירושלים, המכונה "מבצע נחשון".


ואם כבר אחד באפריל, אז בשנת 1959 מישהו בצה"ל החליט לבצע תרגיל מילואים ולקחו את זה רחוק מדי, הדבר גרר בהלה רבה בישראל ובעולם ואף למוכנות צבאית בצבאות האויב. הדבר גרר לבסוף ועדות חקירה ושינוים בצמרת צה"ל. הפרשה מכונה "ליל הברווזים". מוזמנים לקרוא על כך.


ועכשיו לאירועים שמחים שיתרחשו בישראל בחודש אפריל, בשנת 1973 ישראל משתתפת לראשונה בתחרות האירוויזיון. השיר השתתף הינו השיר "אי שם" של הזמרת אילנית. וככה זה נראה.


בשנת 1977 מכבי תל אביב עושה היסטוריה וזוכה לראשונה באליפות אירופה (ד"א באותו יום מתפטר ראשון ממשלת ישראל יצחק רבין בגלל פרשת הדולרים). בשנת 2011 (לפני 11 שנים) ירוט ראשון מוצלח לכיפת ברזל.


וקצת אירועים פחות שמחים. החודש בשנת 2018 התרחש האסון בנחל צופית בו מצאו את מותם עשרה בני נוער נטו בגלל רשלנות. בשנת 2019 החלילית בראשית כמעט נחתה על הירח (הגיעה אבל לא נחתה בשלום) ולפני שנה ב-30 לאפריל התרחש האסון במירון, בו מצאו את מותם 45 בני אדם.


וכמובן איך אפשר לשכוח את יום הולדת שנתיים לקורונה, ב-8 לאפריל לפני שנתיים, ערב חג הפסח ומדינת ישראל בעוצר. ההייתי חייבת להזכיר לכולנו איך זה נראה ברמת גן וגבעתיים.




ובמעבר חד לאירועים בעולם..

כמה מפתיע בראשון לאפריל בשנת 2004 נוסד שרת הדואר האלקטרוני הכי פופולארי בעולם, הלו הוא GMAIL. עכשיו תחשבו לרגע? היום אתם יכולים לדמיין את חייכם בלעדיו?




בשנת 1974 פרצה לתודעה להקת ABBA, שיש החושבים שבמשך שנים היא הייתה ההצלחה הכי גדולה של שבדיה. הלהקה מתגלה בתחרות האירוויזיון כאשר היא מנצחת באחד השירים הקלאסיים ביותר בתולדות התחרות.


ונסיים בנקודה מעניינת, ב-4 לאפריל 1968 נרצח ד"ר מרטין לותר קינג, אשר היה כומר ולוחם למען זכויות האדם של השחורים בארצות הברית וזוכה פרס נובל לשלום. אחד הנאומים המפורסמים שלו נקרא "יש לי חלום". בצפייה לעולם טוב יותר, במסגרת חג החירות נסיים בנאום זה.




זה הכול להפעם אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page