top of page

בוחרים בנובמבר

בוקר טוב לכולם והפעם אנחנו פותחים את חודש נובמבר ביום חופש לכבוד הבחירות במדינת ישראל. כמובן שאתה חי במדינת ישראל בחירות זה כבר עניין שבשגרה. אחת לכמה חודשים יש יום חופש (על חשבון משלם המיסים). קמים בבוקר, רצים, הולכים לפילאטיס מבלים בקניות ובין לבין עוברים בקלפי ומצביעים. ממערכת בחירות אחת לשנייה נשבעת לכם אני מבינה פחות ופחות למה אני הולכת לקלפי ומצביעה. הגעתי למסקנה שמה שמעצבן אותי יותר מכול זה רמת הפוליטיקאים והמעומדים במדינה שלנו. אז מסתבר שזה לא תמיד היה המצב ולכן לרגל מערכת הבחירות החלטתי להציג בפניכם ראשי ממשלה נבחרים לאורך השנים במדינת ישראל ולספר עליהם קצת עובדות מעניינות. כמו תמיד כול בוקר עם הזריחה נהיה איתכם בפינת #היוםלפני עם אירועי היום בקבוצת הפייסבוק של "צעירי רמת גן גבעתיים" מוזמנים לעקוב.


אז איך אפשר לדבר על ראשי ממשלות בישראל ולא לדבר על ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון (כן הראש ממשלה לא הרחוב). אז מי היה דוד בן גוריון? אתם יודעים אומרים שדברים טובים באים באריזות קטנות.. כנראה לדוד בן גוריון התכוונו, ראש הממשלה הראשון שלנו היה בגובה 1.52.. (ולחשוב שלי היו כילדה בעיות ביטחון עצמי מגובה 1.6). דוד בן גוריון נולד בפולין, בגיל צעיר התייתם מאימו, כילד הוא למד לימודים דת בחדר במקביל ללימודי חול. כבר בגיל צעיר התעניין בעליה לארץ ובחלום הציוני ובגיל 20 עלה לארץ. בארץ מייד לאחר העלייה הוא נתקל בתנאים קשים ואף חלה בקדחת. עובדה מעניינת שבהמשך הוא חזר לרוסיה ואף שירת בצבא הרוסי (וברח משם). לפני מלחמת העולם הראשונה הוא החל בלימודי משפטים באיסטנבול בלוויית חברו יצחק בן צבי (לימים נשיא המדינה השני). במלחמת העולם הראשונה הוא תמך בוויתור על אזרחות זרה כדי להישאר בארץ. זה לא עזר לו הוא גורש למצרים (ושם נאסר ע"י הבריטים אבל שוחרר במהרה) ואיכשהו התגלגל לארצות הברית. בארצות הברית על הדרך הוא הכיר את אשתו (שהייתה אחות במקצוע) ותקשיבו טוב לחתונה.. היא עשתה את זה בהפסקה בין ניתוחים והוא באמצע דיון. ממש שני אנשי חייל. במלחמת העולם הראשונה הוא גם התנדב לגדוד העברי, אך הודח משם במהרה. כמו שאומרים איש צבא גדול הוא לא היה. עוד כמה עובדות מעניינות על דוד בן גוריון. לאחר מלחמת העולם הראשונה הוא היה המזכיר הכללי של הסתדרות העובדים, בשנות ה-30 הוא היה ממקימי מפא"י.


אחד הדברים המרשימים בדוד בן גוריון היה יכולתו להבין את המצב, במלחמת העולם השנייה הוא למשל קבע שיש להיאבק בשתי חזיתות במקביל, אחת בבריטים למען הקמת מדינה והשנייה בנאצים. הוא אמר שזה מגיע למאבק בנאצים יש לשתף פעולה עם בריטניה כאילו אין ספר לבן. במקום המדינה דוד בן גוריון מונע לראש הממשלה הראשון ובשנת 1953, בגיל 67, במקום לצאת לטיול סביב העולם הוא עבר להתגורר בצריף בנגב (אמרתי פעם אנשים צנועים הגיעו לתפקיד.. ) וקצת על בן גוריון כאדם, בן גוריון היה נשואי לפולה, והיא נקראה "השומר של בן גוריון". למה צריך שב"כ ויועצים? את פולה אף אחד לא עבר. למרות היותו איש משפחה השמועות אומרות שהיו לו לא מעט קטעים מהצד (אנחנו נימנע מלספר כאן עם מי) הוא מאוד אהב שפות.. וחובבי היוגה כמוני תקשיבו הוא היה מתרגל קבוע ותרגול יוגה יומי בנוסף לשבע ק"מ הליכה היו חלק קבוע משגרת יומו (לכתבה). תאמת שחושבים על זה עם כול הבלגן במזרח התיכון בן אדם צריך איכשהו לנקות את הראש. כמובן ניתן היום לבקר בצריף של בן גוריון בשדה בוקר (אבל זה יצריך לצאת החוצה מגבולות מדינת תל אביב..) אבל ניתן גם להסתפק בביקור בבית בן גוריון בתל אביב.


ומבן גוריון נעבור לאישה השלישית בעולם אשר הייתה לראש ממשלה, גולדה מאיר. אז ככה גולדה נולדה ברוסיה בשנת 1898. בעקבות הפוגרומים וקשיי הפרנסה היגרה עם משפחתה לארצות הברית. גולדה שהייתה ילדה חכמה ונחושה התעקשה מול הוריה על המשך לימודים, אשר ראו בהם כלא נחוצים. גולדה אף הספיקה לעבוד כמורה בבית ספר בארצות הברית לפני העלייה לארץ. בשנת 1917 גולדה התחתנה ותקשיבו טוב היא רצתה נישואים אזרחיים. בשנת 1921 עלתה לארץ והתגוררה עם בעלה בקיבוץ. אבל גולדה איך לומר לא הסתדרה בקיבוץ. היא העדיפה לעסוק בהוראה ולעודד השכלה, לא התאימה לחברה השיתופית, רצתה לגהץ בגדים (אני והיא יכולנו להיות חברות..) לבסוף היא ובעלה עברו להתגורר בירושלים. מה שלא יודעים על גולדה שמפונקת היא לא הייתה, היא סיפרה שכדי להכניס את ביתה לגן ילדים היא נאלצה לכבס את הכביסה של כול הגן, כי לא היה לה כסף לשלם. בסוף שנות ה-20 היא החלה להיות פעילה פוליטית. בשנים שקדמו להקמת המדינה גולדה הייתה סוג של "שרת החוץ" של המדינה, עוד לפני קום המדינה היא נפגשה עם מלך ירדן והשמועה אומרת שקמה לנו מדינה רק גולדה השיגה את הכסף. גולדה גם הייתה אחת משתי הנשים אשר חתמו על מגילת העצמאות. כאשר גולדה נכנסה כשרה לממשלה היא לא שכחה מאיפה היא באה וקידמה המון חוקים חברתיים וסוציאליים, בין היתר חוק שעות העבודה והמנוחה (שקובע שכול עוד זכאי לשעות חופש) , חוק עבודת הנוער, זכויות נשים עובדות ועוד.


קצת עובדות מעניינות נוספות על גולדה, ציינו שהיא הייתה מאוד קפדנית ותמיד הלכה עם שמלות מגוהצות, היא בעלה חיו בנפרד אף לא התגרשו והשמועות אומרות שהיו לה לא מעט סיפורים מהצד. בעת תקופת כהונתה כראש ממשלה היא חלתה בלוקמיה, מחלתה הוסתרה מעייני הציבור. שההיתי קטנה קראתי את האוטוביוגרפיה שלה, ומה שהרשים אותי יותר מהכול היה שבתקופה שהיא הייתה ראש ממשלה הייתה לה רק עוזרת בית אחת. לא משרתים, לא שפים לא סקנדלים על תשלומים לגלידה והשד יודע מה, אישה צנועה!


ואם כבר צניעות, איך אפשר שלא לדבר עם מנחם בגין. אני חייבת לציין, איש חירות אף פעם לא ההייתי, אבל אם יש ראש ממשלה אחת שאני מעריכה זה מנחם בגין. יש אנשים שאתה אומר עליהם שהם אנשי עקרונות. נתחיל בזה שמנחם בגין היה נשואי לאישה אחת (והיא גם הייתה החברה הראשונה שלו, אבל לא ניכנס לזה) ונאמן לה. לאורח כול השנים לא היו לו רומנים, סיפורים מהצד, הטרדות מיניות והשד יודע מה. נמשיך בצניעות שלו, ממה שקראתי הייתה לו רק חליפה אחת, עכשיו אני לא אומרת שראש ממשלה לא צריך ארון בגדים, אבל כולנו זוכרים כמה כסף משלם המיסים שילם בשנים האחרונות על פן ואיפור של נשות ראש ממשלה. כאשר היה הסכם התשלומים על גרמניה (1952) מנחם בגין התנגד להסכם ועמד על כך שמדינת ישראל לא תחתום עליו, לדעתו לא היה ניתן לקנות בכסף תשלום על פשעי הנאצים לעם היהודי. מצפייה בהפגנות ניתן לראות שמדובר על איש שעומד מאחורי המילה שלו, לקריאה מורחבת.


אבל מה שהכי מדהים אותי במנחם בגין הינה יכולתו של אדם לעבור שינוי בהתאם לתמונת המצב (ואני לא מדברת על המנהיגים של היום שמשנים את דעתם שבע פעמים בשעה..). מנחם בגין היה איש ימין, איש חירות, איש ארץ ישראל השלמה ובכול זאת הוא היה לראשון שהזמין מנהיג ערבי לבקר בארץ ולראשון שחתם על הסכם שלום עם מדינת ערב.


אז מה למדנו היום? למדנו שמצבנו התדרדר עם השנים, למדנו שאף אחד לא היה תלית שכולה תכלת ולכול אדם היו מעידות ובעיקר אנחנו רואים עד כמה מצבנו חמור. בקיצור מקווה שתנצלו את יום הבחירות (גם כדי לבחור.. ) ומקווה שעוד שלושה חודשים לא יהיה לנו עוד יום כזה (לטובת המיסים של כולנו..) ובגישה אופטימית זאת, נשמח להמשיך לדבר כל בוקר לפני הזריחה.. זה הכול להפעם




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page