top of page

דצמבר שכולו הצגה

בוקר טוב לכולם, אנחנו פותחים היום את החודש האחרון בשנה. ואיזה חג אנחנו חוגגים בחודש זה? חנוכה (למי שענה חג מולד התשובה איננה נכונה). עכשיו אני רוצה להחזיר את כולכם לעבר, מה עשיתם בחנוכה? אכלתם סופגניות? קיבלתם דמי חנוכה? וכמובן הלכתם לראות הצגה או הופעה. אז לרגל חג החנוכה ובשל היותי חובבות מחזות זמר לא קטנה את הטור החודש נקדיש למחזות זמר, נבין תחילה במה מדובר ובהמשך נקדיש פינה קטנה למספר מחזות זמר ישראלים. וכמובן אנחנו לא שוכחים מאירועי העבר, כמו תמיד כול בוקר עם הזריחה נהיה איתכם בפינת #היוםלפני עם אירועי היום בקבוצת הפייסבוק של "צעירי רמת גן גבעתיים" מוזמנים לקרוא.


אז נפתח קצת מרקע כללי, מה זה מחזמר? מחזר או בשמו הנוסף תיאטרון מוזיקאלי, הוא הצגת תיאטרון המשלבת בתוכה שירים, משחק וריקוד. הסיפור ותוכן ההצגה משתלבים בתוך המוזיקה, השירים והמחול. המחזמר נותן חשיבות למוזיקה בנוסף לעלילה ולתוכן ההצגה. המוזיקה הייתה חלק מעולם התיאטרון עוד מימי קדם, אך תיאטרון מוזיקאלי מודרני המשלב מוזיקה ועלילה והתפתח רק בסוף המאה ה-19. מחזות זמר מבוצעים בכול רחבי העולם, באולמות קטנים או גדולים, ע"י שחקנים או מקצועיים ועוד.




מחזות זמר צברו תאוצה בעולם החל משנות ה-40, המחזמר אוקלהומה השלים את המהפכה, על ידי שילוב כל ההיבטים של מוזיקה עם עלילה מגובשת, תוך השתתפות קטעי מחול וריקוד כחלק מהעלילה. רוג'רס והמרשטיין היוצרים הפיקו בהמשך מחזות זמר נוספים שזכו אף הם להצלחה רבה: קרוסל (1945) המלך ואני (1951) וצלילי המוזיקה (1959). חלק ממחזות הזמר עסקו בנושאים חברתיים והיסטוריים. למשל "צלילי המוזיקה" אשר עוסק בעליית המשטר הנאצי לשלטון באוסטריה בשנת 1938. בשנות ה-50 היו מחזות זמר מוצלחים רבים שנכנסו אף הם לעולם הקלסיקה של התיאטרון: סיפור הפרברים, ברנשים וחתיכות וגברתי הנאווה. עולם מחזות הזמר המשיך להתפתח והחל משנות ה-80 נכנסו לתוכו מספר תופעות חדשות. הראשונה הינה כניסתם של אפקטים גדולים, למשל מברשות הנופלות מהאוויר במחזמר "פנטום האופרה" או מסוק על הבמה ב"מיס סייגון". שנית כניסתם של שירים מעולם הפופ לתוך המחזות, למשל המחזר "אבבא". בנוסף לכך תקציבי המחזות גדלו וגם נכנסה לתוכם השפעת התאגידים הגדולים (למשל דיסני).


ואיפה ישראל בתמונה? כפי שאתם יודעים תרבות תמיד הייתה חלק בישוב היהודי. בשנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל נעשו ניסיונות ליצור מחזמר כחול לבן. בשנת 1956 עלתה גרסה חדשה של "שולמית" בכיכובה של שושנה דמארי, מה שנחשב עד היום "למחזמר העברי הראשון". תחילת פריחת מחזות הזמר בארץ הייתה בשנות ה-60, המחזמר קזבלן (1966) היה פורץ דרך ועסק בסוגיות הקשורות לחברה בישראל דוגמת השסע הדתי.


אז אלו מחזות זמר תמיד נזכור בארץ? אי אפשר לדבר על מחזות זמר בארץ מבלי לדבר על "צלילי המוזיקה". המחזמר המצליח משנת 1959 עשה "עלייה" כמו שאומרים ובשנת 1995 עלה בישראל בכיכובם של ששי קשת וחני נחמיאס. עלילת המחזה מתרחשת באוסטריה ערב הסיפוח לגרמניה בשנת 1938. העלילה מתארת את סיפורה של מריה שמתחילה לעבוד כאומנת אצל משפחה גדולה, בזמן שהיא בוחנת את המשך דרכה כנזירה. לא נספר את הסוף(למרות שאני בטוחה שכולם ראו). צלילי המוזיקה תמיד יהיה אחד המחזות הכי אהובים עלי. מאז המחזה עלה בארץ עוד מספר פעמים (2005, 2013..). נשבעת לכם ראיתי כל הפקה שלו ואת הסרט המקורי. אחד הטובים.


ואיך אפשר לדבר על מחזות זמר בארץ מבלי לדבר על ההפקה שנמצאת החל משנת 1969, בוסתן ספרדי. בוסתן ספרדי הינו מחזה זמר מאת יצחק נבון, המספר את סיפורה של שכונה ספרדית בירושלים בשנות ה-30 של המאה ה-20. מדובר עד היום באחת ההצגות המובילות של תיאטרון הבימה ומי שלא ראה זה הזמן להתעניין מתי יהיו כרטיסים וללכת לצפות


לאורך השנים היו פה לא מעט מחזות זמר ולא מעט היו להפקות של אגדות ילדים (ספר הג'ונגל, שלגיה, הקוסם..) לא מעט שחקנים מפורסמים פרצו בזכותם (תום אבני למשל..) אבל אי אפשר לדבר על מחזות זמר ישראליים, מבלי לדבר על "מרי לו". "מרי לו" הוא מחזמר להיטים המבוסס על שיריו של צביקה פיק ז"ל. אז כן יש פה איזשהו עלילה (לא ניגע בה כי היא לא מעניינת או חשובה). מה שהפך את המחזמר לאגדה היה השירים והשחקנים. ההפקה המקורית עלתה בשנת 2002 (שם יעל בר זוהר וגיר זו-ארץ הכירו) והפקה נוספת עלתה בשנת 2016. ללא ספק אחד המחזות זמר הכי טובים שיצא לי לראות. למי שרוצה להיזכר בהפקה של 2002.


ולפני שנסיים, איפה אני הכי אוהבת לראות מחזות זמר? נכון בלונדון. יצא לי לראות הרבה מחזות זמר בבירת בריטניה לאורך השנים, אחד שאהבתי במיוחד (ויורד בקרוב) הינו הפנטום מהאופרה, אז למי שמספיק לראות לפני שירד בהחלט חובה(ומי שלא מצרפת סרטון למזכרת).




ומה מצפה לנו בחנוכה מבחינת מחזות זמר? אז ככה "פיטר פן" חוזר, "עוץ לי גוץ"גם כן. בנוסף לכך עולה מחזמר של אגדות האחים גרין ברחבי הארץ ("הכל אגדה"). יש גם הפקה מחודש לסינדרלה, איזשהי גרסה של ספר הג'ונגל. כמובן למי שמתעניין בעולם התנ"ך יש את תיבת נח מוזמנים לקרוא על כך. (כרטיסים מומלץ דרך כל מיני מבצעים והנחות)


אז היום ניסינו קצת לדבר על מחזות זמר, מקווה שפתחתי לכם את העניים ואת החשק לצפות בכמה, ובגישה אופטימית זאת, נשמח להמשיך לדבר כל בוקר לפני הזריחה.. זה הכול להפעם






פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page