top of page

החודש לפני.. והפעם יוני באוויר

בוקר טוב לכולם ותחילת חודש יוני שמח.. חודש יוני מלא באירועים היסטוריים מעניינים.. ממש תולדות מדינת ישראל והישוב התכנסו להם לחודש אחד.. לכן אנסה להתמקד במספר אירועים ואת השאר כמובן נזכיר מידי בוקר בפינת #היוםלפני בפייסבוק (אל דאגה.. קורונה.. חמאס.. רקטות.. סגרים.. אנחנו לאוויר תמיד עולים)..

אז נתחיל בתולדות עם ישראל.. והחודש יש לנו חודש עמוס..


אז ככה ההיסטוריה מחזירה אותנו לימי טרום הקמת המדינה.. החודש בשנת 1946 התרחש ליל הגשרים. אז בגדול מה היה שם? קמו כל המחתרות היהודיות בארץ והחליטו על ביצוע פעולה שתנתק את כל הגשרים שמקיפים את ארץ ישראל באותו לילה. כמובן היה ברור לכולם שהגשרים יוקמו מחדש, אבל המטרה הייתה להראות לבריטים שהישוב היהודי בארץ מסוגל לארגן פעולה בכזה סדר גודל ותיאום. אחד הגשרים (גשר הזיו) התפוצץ לא עלינו שלוחמי הפלמ"ח עליו ולימים דבורה עומר כתבה על זה סדר "לאהוב עד מוות". זה הזמן להזכיר את סבי הלל ספקטור (תור) שלפני היותו מראשוני הטייסים בארץ היה בפלמ"ח ולקח חלק פעיל בפעולה. נ.ב הוא גם היה תושב גבעתיים. אז למי שלא קרה בחטיבת הבינים, אחד הספרים הטובים: לאהוב עד מוות.


וכמובן קמה מדינת ישראל, אבל הצרות לא נגמרו (הם עד היום לא נגמרו).. ובשנת 1967 פורצת מלחמת ששת הימים. בהקשר המלחמה הזאת אני בוחרת להתמקד בשני אירועים חשובים. הראשון הוא מבצע מוקד. בתור יוצאת חיל אוויר ובעלת תואר שני בלימודי ביטחון וטרור (זה הזמן להגיד שאני מקבלת תעודת בטקס החודש.. מתנות יתקבלו בשמחה.. ) מדובר על מבצע שהיה להיסטוריה בכל מידה אפשרית. אז מה היה שם? עוד לפני שהמצרים שתו קפה בבוקר חיל האוויר הישראלי השמיד את כל חיל האוויר המצרי בשעה שהמטוסים עוד הקרקע.. וככה נפתחה מלחמת ששת הימים. מדובר על הפתעה בשדה הקרב שמהווה דוגמא בכל הפקולטות ותורות הלחימה בעולם... והאירוע השני איך אפשר כמובן לשכוח: כיבוש ירושלים. ללא ספק מרגש כל יהודי מאשר הוא. אז למי שמתעניין ורוצה להרחיב את הידע: מבצע מוקד וכמובן אחד הרגעים המרגשים כיבוש הכותל והכתב של קול ישראל ברקע – תשימו לב לחזיון העתיד לפני הכיבוש..




השנים עברו.. ואנחנו כמובן נשארנו עם חיל האוויר הכי חזק בעולם (זה לפחות מה שמספרים לכל ילד בן 4).. ובשנת 1981 (למען האמת ב-7 ליוני) התרחש מבצע אופרה. גם מבצע זה נלמד עד היום בתורות לחימה ברחבי העולם ומהוה מודל לחיקוי. אז מה היה לנו? מדינת ישראל מבינה שבעיראק מיוצר נשק גרעיני.. אז מה עושים? שמנחם בגין ראש ממשלה מטפלים בבעיה. מטוסי חיל האוויר ממריאים טסים מעל מדינות אויב מטילים פצצות ושלום על ישראל.. כמובן שבדרך פלא כל סוללות ההגנה האווירית שהיו פרוסות בעיראק לא עבדו (מממ אולי המוסד? ) ושכל הברדק נגמר והטיסים חוזרים לארץ בשלום מנחם בגין מופיע בטלוויזיה ואומר "אנחנו ההינו שם".. כמובן כל העולם גינה את ישראל.. ואמר שאנחנו תוקפנים.. אבל ב 1991 במלחמת המפרץ רק אמרו לנו תודה. עולה השאלה המעניינת אם מבצע כזה היה עובד היום.. (לדעתי לא.. כי לדעתי הכורים היום יותר מפוזרים..).. נ.ב קחו חידה, מי היה אחד הטיסים שלקחו חלק במבצע וכיצד הוא קשור למחוזותינו?


ונסיים בנקודה פחות אופטימית בארץ.. ב-25 ליוני 2006 נחטף חיל צה"ל גלעד שליט ע"י תנועת חמאס. גלעד שוחרר מהשבי לאחר חמש שנים והפך להיות באיזשהו מקום "הילד של כולנו". (מלחמת לבנון השנייה זה כבר בחודש יולי.... לא לדאוג).


ואחרי שסיימנו עם ישראל (ויש עוד הרבה..) נעבור לעולם הרחב.. אז ככה החודש בשנת 1953 אליזבת מוכתרת למלכת בריטניה.. האישה והכובעים.. ובית המלוכה עם הטעם הכי נוראי בבגדים.. (רחמים עליהם סבתא שלי בגיל 90 התלבשה יותר צעיר..).. אז ככה ההכתרה עצמה שודרה בטלוויזיה (זו הייתה הפעם הראשונה שזה קרה..).. כל מי שמתעניין ממליצה לצפות בסדרה "הכתר" בNETFLIX.


וקצת לפני זה ב 6.6.1944 התרחש D DAY, או במילים אחרות יום פלישת בעלות הברית לנורמנדי. אז למי שמתעניין מומלץ בחום לטייל באזור (אולי ביום מהימים.. שלא יהיה מגפות. טרור.. בלגן).. ההורים שלי נסעו ומאוד התרשמו..


וכמובן אם הזכרנו את מלחמת העולם השנייה, שהמלחמה נגמרה היה מאבק בין גושי (מערב מול מזרח.. ) וכחלק מהרעיון לשמור על אירופה ארצות הברית החלה החודש בשנת 1947 להפעיל את תוכנית מרשל. אז מה הייתה התוכנית? ארצות הברית נתנה סיוע כלכלי למדינות אירופה המערביות במטרה להפוך אותם לדמוקרטיות כחלק מהמאבק הגושי.


ונסיים את הפינה בכמה אירועים שמחים.. החודש בשנת 1997 יצא לאור הספר הראשון בסדרת הארי פוטר.. בשנת 2000 עיתון YNET עולה לאוויר (איך חיינו לפני כן) לסיום ב 21.6 הידוע גם כהיום הארוך בשנה חל יום היוגה. והרי לחידה החודשית, מה מתרגלים ביום היוגה?

ונסיים בברכת "למסטה" ושיר על ירושלים..




זה הכול להפעם.. נתראה מידי יום בהרחבה בפינת #היוםלפני בקבוצת הפייסבוק של "צעירי רמת גן גבעתיים".

הילה

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page