top of page

החודש לפני.. והפעם יוצאים מהסגר באפריל..

בוקר טוב לכולם ותחילת חודש אפריל שמח. חודש זה אנחנו חוגגים סוג של שנה לעולם הסגרים.. בנוסף לכך החודש נפתח ביום "אחד באפריל" המפורסם אז בהצלחה לכל מי שמנסה לעשות טריקים. חודש אפריל הינו חודש גדוש ועמוס מבחינת אירועים מהעבר. בחרתי לנו כמה דברים מעניינים וכמובן נתמקד בהכול בהרחבה במסגרת הפינה היום "היוםלפני" בפייסבוק של "צעירי רמת גן גבעתיים".

וכמו תמיד נתחיל ממדינת ישראל והעם היהודי, אז מה היה לנו החודש?


בשישי לאפריל בשנת 1903 נערכים " פרעות קישינב", למי שלא יודע מדובר בפרעות שהיו על רקע אנטישמי נגד יהודים. הפרעות השפיעו על התנועה הציונית, למשל הרצל הציע את תוכנית "אוגנדה" כדי למצוא סידור זמני. בעקבות הפרעות נכתב שיר מפורסם של ביאליק שבטוחה שכולנו למדנו לבגרות בספרות.

בעשירי לאפריל 1909 נערכה הגרלת הקרקעות לשכונת "אחוזת בית", מה שנחשב לראשית דרכה של העיר העברית הראשונה: תל אביב. הידעתם בהתחלה לא רצו שבעיר יהיו מקומות בילוי והיה רק קיוסק אחד.. היום אחרי קצת יותר ממאה שנה תושבי העיר מפורסמים בבילויים ("מדינת תל אביב"). למי שמתעניין מצאתי סרטון קצר על הנושא.


כמובן האנטישמיות לא עברה מהעולם והעם היהודי בכללי לפעמים גם מייצר בעיות בעצמו. בראשון באפריל (כמה סמלי) בשנת 1959 התרחש ליל הברווזים. ליל הברווזים הוא פרשת תרגיל לגיוס כוחות מילואים שהתרחשה ב-1 באפריל 1959. בתרגיל שודרו ברדיו בדרמטיות סיסמאות לגיוס מילואים פומבי, מבלי שקדמה לכך כל מתיחות צבאית. הפרשה זכתה לכינוי "ליל הברווזים" על שם אחת הסיסמאות - "ברווזי מים". כמובן שלא הודיעו שמדובר בתרגיל ולא גיוס אמיתי וזה נראה כמו בדיחה לא מצחיקה של הראשון לאפריל.


הזכרנו אנטישמיות, אז באפריל 1961 נפתח בארץ משפט אייכמן. מדובר על הפעם הראשונה שבה פושע מלחמה נאצי שהיה קשור ישירות לרצח יהודים בשואה מובע לדין במדינת ישראל. כל המשפט לווה בסערת רגשות והיה הליך נפשי לא פשוט עבור ניצולי שואה רבים.


ועוד קצת אירועי (חלקם שמחים וחלקם פחות) שקרו כאן בחודש אפריל, בשנת 2011 ירוט מבצעי ראשון למערכת "כיפת ברזל". בתור מי שמבינה בתחום תרשו לי להגיד שזו באמת הצלחה. המערכת העבירה את המלחמה מהעורף ואפשרה "מרווח פעולה" בעת לחימה. מדובר בפיתוח ישראלי יוצא מהכלל שנעשה בקבועי זמן קצרים ביותר.


לצערנו אבל לצד הצלחות טכנולוגיות, יש גם כאלו שפחות מצליחות. בעשירי לאפריל בשנת 2019 התפרקה החללית הישראלית "בראשית" בעת נחיתתה על הירח. כמהנדסת אווירונאוטיקה במקצועי אני מאוד הסכמתי עם מה שנאמר, צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, עצם העובדה שהגענו עד הירח זה כבר הישג...

וכמובן לפני שנה בשמיני לאפריל 2020 נכנסנו לעוצר לילי בעקבות נגיף הקורונה לרגל ליל הסדר.. ולמי שהספיק לשכוח כולנו שרנו מהמרפסות..

וסיימנו עם ישראל ונעבור קצת לעולם הגדול.. גם שם קרו דברים החודש.


באפריל 1948 נשיא ארצות הברית, טרומן, חותם על תוכנית מרשל. למי שלא יודע מדובר על תוכנית סיוע למדינות אירופה כחלק מהמאבק בקומוניזם והגוש המערבי. במילים אחרות ארצות הברית תסיע למדינות אירופה, מדינות אירופה יהיו דמוקרטיות חזקות והקומוניזם ייחלש.


קצת לפני זה באפריל 1912 ספינת "טיטניק" יוצאת למסעה האחרון מתנגשת בקרחון והשאר אגדה.. (וקצת למזכרת ההייתי חייבת) ולרגע נעצור לתפילה שסלין דיון אשכרה תגיע להופיע בארץ השנה.


ואם כבר סלין דיון, החודש בשנת 1974 להקת אבבא מתפרסמת לראשונה באירוויזיון.. ללא ספק אחת הלהקות המדהימות שידעה המאה ה-20. דרך אגב למי שלא ידעה הלהקה הורכבה משני זוגות נשואים שבסוף התגרשו (ולכן הלהקה התפרקה).. אבל ככה זה נראה בשנת 1974.


וקצת דברים טובים באפריל, בשנת 1932 בודד לראשונה ויטמין C שנודע בחיזוק המערכת החיסונית (מי אמר קורונה?), החודש הוקמה חברת מיקרוסופט (1975) ונוסד שרת האיי מייל GMAIL (2004). תחשבו לרגע איך החיים שלנו היו נראים בלי שני אלו?




ולסיום בשנת 1945 ב-30 לאפריל היטלר יורה לעצמו בראש בבונקר שלו בברלין (ועל זה האנושות רק אמרה תודה).


זה הכול לאפריל, כמובן הכול יהיה בהרחבה ואף הרבה יותר מידי יום בפייסבוק.

אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות

הילה.




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page