top of page

הטיהור לנצח נצחים?

עודכן: 28 ביולי 2021

לכבוד צאת הסרט החדש "הטיהור לנצח", The Forever Purge, ולאחר מרתון של כמה מסרטי "הטיהור" שערכתי, החלטתי שראוי לכתוב דווקא על סדרת הסרטים המרתקת הזו, לטוב ולרע, במיוחד בתקופה הנוכחית בה האנושות נמצאת בכאוס, או שמא האנושות תמיד נמצאת בכאוס בדרך כזו או אחרת?


כמו הכותרת, אפשר לנחש דבר אחד - הכאוס עולה מדרגה, וזה לא בהכרח דבר טוב. בעצם, מה כן טוב בסרטים האלה? הכל בלגן אחד גדול. כצפוי - הסרט החדש מציג לנו את המציאות כפי שהיא כרגע, בה לאנשים נמאס להוציא את השדים שלהם לאור היום (או לאור הירח) למשך 12 שעות בלבד, והם מחליטים להמשיך את החגיגה. אי אפשר להגיד שלא צפינו את זה, אבל הפעם הסרט מחליט להתמקד דווקא בקונפליקט התמידי: ארה"ב-מקסיקו. לא אגלה יותר מדי, היות והסרט טרי למדי, רק אגיד שהאירוניה קיימת בהחלט בסרט הזה.


יוצר סרטי "הטיהור" הוא הבמאי והכותב ג'יימס די-מונאקו, תושב סטטן איילנד, שהחליט לעשות גם סרט על העיר שלו (בכיכוב אית'ן הוק), ולאחר מכן עלה במוחו הרעיון לסרט הזה (שגם מתרחש בסטטן איילנד), לאחר שהוא ואשתו כמעט נהרגו ע"י נהג שיכור ואשתו אמרה: "חבל שאין יום אחד בשנה שאפשר לרצוח מישהו".


בעודנו מדברים, מסתבר שהיה אירוע ירי בהקרנה של הסרט החדש. לא חסרים משוגעים עם אקדחים, בטח לא בארה"ב, ובטח כאלה שיטענו כי סרטים כאלה השפיעו עליהם. שימו לב - אירוע ירי בהקרנה של "הטיהור", בעיר ששמה "קורונה" שבקליפורניה. היקום צוחק עלינו, ואנחנו כבר לא יודעים אם לצחוק או לבכות!


סרט הטיהור הראשון התחיל דווקא ב-2013, עם איתן הוק בשיתוף פעולה נוסף עם הבמאי, השחקן המכובד בתפקיד הראשי, שנלחם על חייו ועל חיי משפחתו לאחר שתוקפים אותם בביתם, האמור להיות מוגן לחלוטין מפני הטיהור, אבל לא באמת. בעצם, ככל שהסרטים מתקדמים, אפשר להגיד בפה מלא שאף אחד לא באמת מוגן מפני המטהרים.



לאחר הצלחת הסרט הראשון, כמובן שיצא המשך, ובמקרה הזה זה בהחלט מתבקש. "הטיהור 2: אנרכיה", או "הטיהור: לשרוד את הלילה" שוחרר ב-2014 והוא ממשיך בדיוק באותו הקו של הסרט הראשון, עם חבורת שורדים שמנסים לשרוד את הלילה הקשה בכל מחיר. אישית, זהו הסרט הפחות אהוב עליי בסדרה, ולמרות שבכל סרט יש את הקסם שלו, בעיקר בצורת מסיכות או איפור מגניב (אחד היתרונות בו) הסרט השני לא מצליח להתרומם מעל השאר. אגב, את הסרט השני תוכלו למצוא גם בנטפליקס, בתקווה שיעלו עוד בהמשך.



הסרט השלישי, "הטיהור 3", או "The Purge: Election Year" כבר מציג את הפן הפוליטי יותר בכל העלילה, ומתמקד בסנטורית עצמאית שמנסה להתמודד מול נציג ה-NFFA (New Founding Fathers) - אלה שיצרו את ליל "הטיהור", במטרה להפסיק את המנהג הזה אחת ולתמיד. תוך כדי הסרט היא נלחמת על חייה ומנסה לשרוד יחד עם אנשים נוספים. זהו רעיון בהחלט מעניין, ויש הטוענים כי הטיהור נוצר מלכתחילה על מנת לדלל את האוכלוסיה, ולהרוג כמה שיותר עניים ומהגרים כדי "לטהר" את ארה"ב, כפי שניתן לראות גם בסרט החדש.



הסרט הרביעי, "הטיהור הראשון", The First Purge, הוא לא המשך, אלא פריקוול לסדרה, המציג לנו בעצם את הטיהור הראשון ואיך הכל התחיל כ-"ניסוי" על מנת לראות את טבע האדם ומה אנשים באמת מסוגלים לעשות כשמרשים להם לפרוק את העול שלהם על כל העיר. המטרה? לתת לאנשים "להתפרק" ובכך להקטין את שיעור הפשע. תנו לי להגיד במילה אחת: בולשיט. סטטן איילנד נבחרה לניסוי, וכל אדם שנבחר להישאר יקבל סכום מאוד נאה. כדי להגביר את מוטיבציית ההרג או הונדליזם, כל אדם שישתתף ויטהר בעצמו, יקבל סכומים נאים אף יותר. נשמע חולני? בהחלט כן, אבל זו כל מטרת הסרט. הפריקוול גם מגלה לנו למה בעצם הטיהור החל מלכתחילה, ועושה את עבודתו נאמנה בסדרה.



אין ספק שסדרת סרטי הטיהור בהחלט מטרידה וגורמת לאנשים לחשוב מה היה קורה אם באמת היה לילה כזה, לילה שלא נותן שום סיכוי לאנשים במעמד הנמוך-בינוני להגן על עצמם, מה שלא כ"כ פייר כשחושבים על זה, ורק העשירים מנצחים במקרה הזה (למרות שבחלק מהסרטים זה גם לא כל כך מדויק, ונחמד דווקא לראות עשירים שחושבים שהשמש זורחת להם מה... מקבלים מנה מהדייסה של עצמם).


מה דעתי על סרט "הטיהור" החדש, "הטיהור לנצח"? אפשר להגיד שזהו סרט טיהור לא טיפוסי, ומתרחש בעיקר סביב מקסיקו, בעיקר בשעות היום ופחות בלילה, מה שמעריצי הסדרה לא בהכרח רגילים לראות. הסרט הזה הוא יותר מערבי, יותר במדבר, שם דגש על הצד הנחות יותר במערכה. מי הצד הנחות יותר? את זה תשפטו בעצמכם כשתצפו בסרט. הסרט האחרון הוא ללא ספק החוליה החלשה ביותר בסדרה, עם כמה קטעים מגניבים, איפור ומסיכות כמו שכולנו אוהבים, אבל שום דבר לא באמת מחזיק אותו מעבר לכך.



רבים טוענים שזהו הסרט האחרון אבל קשה לי מאוד להאמין, ובנוסף - גם קשה לי להאמין שהם באמת יוכלו לחדש משהו בסרט שישי, אבל אולי אני טועה. למעריצי "הטיהור", ממליצה לצפות בכולם, ולחשוב על המסר היותר חשוב בכל הסיפור הזה - עצם זה שיש כל כך הרבה אנשים מפחידים ורעים שרק מחכים להזדמנות שלהם - זה הדבר הבאמת מטריד. איך זה שהכל תמיד סביב כסף, ומעמד, וגזע, ותרבויות שונות, והאם גורל האנושות הוא להיכחד או להשמיד את עצמה? זה רק הזמן יגיד. הסרט האחרון מוכיח את מה שתמיד חשבתי - דברים כאלה, גורלם להקצין. אנשים רעים תמיד יהיו קיימים, אבל אם נותנים להם את הכלים לעשות מה שהם רוצים, הם רק ירצו עוד הרס ועוד חורבן. וזה לעולם לא ייפסק.


ועם המחשבה הזו, אפשר ליהנות מסדרת הסרטים המעולה הזאת (באמת אחת הטובות בשנים האחרונות), לקוד קידה בפני מי שעיצב את הפוסטרים (כי הם מהממים), ולהוציא אנחת רווחה על כך שאין לנו באמת "טיהור" אמיתי במציאות הגם ככה די מורכבת.

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page