top of page

היום הכי ארוך- יוני 2023

בוקר טוב לכולם וחודש יוני שמח.. מריחים את הקיץ באוויר? אוטוטו הילדים בחופש (יש מי שסובל ויש מי שרק מחכה לרגע בו ירדו הפקקים בבוקר..).. הפעם בתור נתמקד ביום מיוחד החל בחודש יוני מדי שנה: ה-21 ביוני, המכונה גם היום הכי ארוך בשנה ויום נקודת ההיפוך. כל בוקר אנחנו נהיה קבוע בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים ונדון בהרחבה באירועים החשובים שהתרחשו באותו יום. מוזמנים לעקוב!


אז בואו נתחיל קצת בהגדרות כלליות, ה-21 ביוני הינו היום הארוך בשנה ונקרא גם יום נקודת ההיפוך. כלומר ביום זה היממה בעלת שעות האור הרבות ביותר והלילה הוא הקצר ביותר.. (בטוחה שגם באותו יום אני אחזור הביתה מהעבודה ויהיה חושך.. 😊). תופעה זו קוראת בחצי כדור הצפוני (כלומר אנחנו), בחצי כדור הדרומי התופעה ההפוך. כלומר ב21 לדצמבר בשעה שאצלנו בארבע כבר יהיה חשוך באוסטרליה זה יהיה היום המתאים לתפוס צבע.. כמובן יש גם תופעות של מיקום גיאוגרפי. נגיד בהולנד או בשבדיה בקיץ מחשיך אחרי עשר בלילה ובחורף רוב היום חושך. אצלנו זה קצת פחות דרסטי. אז למי שמתעניין לקרוא על התופעה קצת מבחינה פיזיקאלית.


אז מה מיוחד ביום הזה פרט לכך שיש בו הכי הרבה שעות אור? היום הזה קיבל עימו עוד מספר משמעויות, הראשונה הינה יום היוגה. אז ה-21 ליוני הינו יום היוגה הבינלאומי, זה נקבע ע"י העצרת הכללית של האו"ם בשנת 2014. יוגה הינה תרגול פיזי, נפשי ורוחני אשר מקורה בהודו. ראש ממשלת הודו הציע את התאריך לכונן את יום היוגה בתאריך בגלל יחודו של היום. לפני ההצהרה על תאריך רשמי זה, נהוג היה לחגוג את יום היוגה במועדים שונים בצורה לא רשמית. ההצעה לכונן יום רשמי ליוגה עלתה מספר פעמים מתחילת שנות ה-2000, לבסוף נחתמה הצעה שהוגשה לאו"ם ע"י הנציג של הודו ו-177 מדינות תמחו בהצעה, מדובר על אחד מהאחוזים הגדולים ביותר בתמיכה בהצעה באו"ם (יש 193 חברות באו"ם). אני תוהה אם ההינו מציעים לעשות "יום היוגה הישראלי" מה היו אחוזי התמיכה בכנסת...




אז איך חוגגים את יום היוגה, ישנן בהודו עושים תרגול המוני. בשיתוף כל הממשלה, תירים אזרחים.. כמו שאומרים מי שבא ברוך הבא. האירוע אפילו נכנס מספר פעמים לספר השיאים של ג'ינס. אז מוזמנים לקרוא איך זה היה בפעם הראשונה. בארץ נהוג לעשות גם כן תרגולים גדולים (למשל בחוף הים בתל אביב וזה...). אנחנו לא מגיעים לכזאת כמות של אנשים, אבל בהחלט אחוז מכובד. אפילו קראתי שבשנת 2016 בוגי יעלון (רמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר) העלה תמונה שלו מתרגל.. באותה שנה בנימין נתניהו הגיב לראש ממשלת הודו "יום היוגה, רעיוןמעולה. במזרחהתיכוןישיותרמדימתח. אוליתנוחתכלבהפוכהתעזור?"... מאז לא ראיתי שמבצעים תרגול משותף בכנסת ביום היוגה אבל זו יכולה להיות אחלה הצעה.


אחת הדרכים המעניינות לציין את יום היוגה הינה בתרגול 108 ברכות השמש. אז למי שלא מכיר, ברכת השמש (סוריה נאמסקארה) הראשונה הינה סדרה של 12 תנוחות ביוגה אותן יש לבצע ברצף, באופן אחיד והרמוני בתאום מדויק עם הנשימה. סוריה- השמש הינה מקור האנרגיה המרכזי בחיינו. נאמסקארה- הודיה. אז איך נראית ברכת השמש? מצאתי לכם סרטון למתחילים . ועכשיו ל-108. 108 ברכות השמש הינו תרגול ברצף של 108 ברכות. המספר 108 בפילוסופיה ההינדית נחשב למספר קדוש שמייצג שלמות. במחרוזת התפילה ההינדית ישנם108 חרוזים, ישנם 108 שמות לאל. ברמה האסטרונומית, המרחק בין כדור הארץ לשמש הוא 108 פעמים קוטר השמש. המרחק בין כדור הארץ לירח הוא 108 פעמים קוטר הירח (את העובדה האחרונה אני בדקתי.. זה נכון). אז ככה 108 ברכות הוא אכן תרגול מאתגר, לי יצא לתרגל אותו מספר פעמים וזה אכן חוויה.




אז מה עוד קורה ב-21 ליוני? זה גם יום הסלפי הבינלאומי ויש פסטיבל מוזיקה יעודי שמתקיים בפריז בתאריך בנוסף לכך זה גם יום הסקטבורד הבינלאומי (אבל זה לא חג רשמי של האו"ם) בקיצור כל אחד מוזמן לחגוג את היום הזה בדרכו, להנות מעוד שעה של יום, לתרגל יוגה (לאמיצים 108 ברכות).. לרכב על סקטבורד (רק תיזהרו בין כל הקורקינטים ושלא בטעות לפגוע באיזה מתרגל יוגה בפארק.. ☹) או סתם לצלם סלפי. זה הכל להפעם.. שיהיה לכולנו קיץ מהנה..

אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות








פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page