top of page

המצאה ישראלית

בוקר טוב לכולם, אז אנחנו פותחים את חודש אפריל ביום השקר הבינלאומי.. אז בואו נחשוב רגע מה מצפה לנו החודש? בתחילת החודש יש לנו את חג הפסח שמסמל את הפיכתנו לעם. אחר כך מגיע יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל. שני ימים שגורמים לנו רגע לחשוב ולהבין את משמעות החיים שלנו כאן ועל מה אנחנו נלחמים. ואז בסוף החודש המדינה הקטנה שלנו חוגגת 75 שנים. מדובר ללא ספק על תהליך שלמרות הכל יש לנו לא מעט הישגים והצלחות. החודש בשל כך בחרתי להתמקד בהצלחות ישראליות.. כמובן שכל בוקר נמשיך בדיון באירועי היום בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים..


אז מה מהווה הצלחות ישראליות? ואו יש רשימה ארוכה.. יחסית למדינה הקטנה שאנחנו הצלחנו להגיע ללא מעט המצאות.. ונפתח בתחום המזון.. ואני חושבת שפה התשובה ברורה.. במבה של אסם. כל ילד ישראלי מהרגע שמתחיל לאכול כבר מכור לבמבה.. (ד"א אומרים שחשיפה לבמבה בגיל צעיר מסייעת בלפחית אלרגיה לבוטנים בהשוואה למדינות אחרות).. תמיד שנוסעים עם ילד לחו"ל לוקחים לו במבה (כי אין בחו"ל).. זה חטיף שללא ספק בתודעה הישראלית! אז במבה הינו חטיף העשוי בוטנים ותירס ומיוצר ע"י חברת אסם מאז 1964 (לפני שהשאלה תעלה, בעיקרון צליאקית הרבה שנים לא יכלו לאכול במבה רגילה משום שהיצור היה באותו קו עם חטיפים המכילים גלוטן.. ולכן היה במבה מיוחדת לחולי צליאק. היום קו שינו את קו היצור ורוב סוגי הבמבה מתאימים לחולי צליאק). בראשית דרכו במבה היה חטיף בטעם גבינה, אבל במהרה הוחלט ללכת על הבוטנים. במבה הינו החטיף המלוח הנמכר ביותר בארץ כבר עשרות שנים. כמו כן לאורך השנים נוספו עוד סוגים שונים של במבה: במבה תות שדה, במבה נוגט ועוד.





קצת על אריזת המוצר יש שתי סוגי אריזות עיקריות (עם התינוק או בלי) , ביום האישה בשנת 2020 הוציאו אריזה עם תינוקת של במבה. אם כבר מדברים על התינוק של במבה הוא הפך לאישיו בפני עצמה. וקצת סיפור נחמד. גם אני ההייתי ילדה ישראלית שכל מה שאכלה היה במבה (וקצת אורז).. קיצור שההיתי ילדה לקחו אותי לטיול במפעל במבה ושם ראיתי את כל קו היצור וקיבלתי כמויות במבה הביתה... היה חולמי 😊.. בדקתי והסיורים חזרו.. מוזמנים להירשם.. וקצת סוגיה מעניינת הברכה שאנשים דתיים נוהגים לברך על הבמבה (בגלל שהיא מכילה גם בוטנים וגם תירס)


ואם אנחנו בתחום המזון, איך אפשר לשכוח את הפתיתים, או האורז של בן גוריון. אז הפתיתים הם גרגרים העשויים ממרכיבים הדומים לפסטה, אך הם עוברים תהליך אפייה (בניגוד לפסטה). הפתיתים הומצאו בתקופת הצנע כי היה מחסור באורז בארץ והיה צורך לספק מזון לעולים. ראש הממשלה בזמנו, דוד בן גוריון ביקש מחברת אסם למצוא תחליף: וזו התוצאה. עם הזמן נוספו צורות נוספות של פתיתים (בעיקר שילדים ירצו לאכול את זה.. כוכבים.. לבבות ועוד).. נקודה מעניינת, בעולם הפיתיתים הישראלים נחשבים למאכל גורמה המוגש במסעדות יוקרה.


ואחרי שסיימנו בתחום המזון, נעבור קצת לתחום הטכנולוגיה. בשנת 1996 המוח הישראלי עשה היסטוריה, ICQ תוכנת המסרים המיידים אשר פותחה ע"י החברה הישראלית מיראביליס הייתה לשירות המסרים המיידים הראשון באינטרנט. התוכנה הפכה לפופולארית בכל העולם ועד לשנת 2000 היו לה למעלה ממאה מיליון משתמשים. אומנם התוכנה ירדה מגדולתה מאז, אבל ללא ספק היא נתנה תנופה לכל תחום המסרים המיידים והרשתות החברתיות. עכשיו תגידו לי אתם? לא ישבתם שעות על התוכנה הזאת?


המצאה ישראלית נוספת בתחום הטכנולוגיה הינה ללא ספק ה WAZA (עיוות כתיב של המילה ways). ה WAZE הינו יישומון ניווט GPS חינמי ושיתופי לטלפונים ניידים חכמים. המוצר פותח ע"י החברה הישראלית waze mobile ונמכר לגוגל. היישומון משרת שתי מטרות עיקריות, הראשונה להגיע לכתובת ידועה אשר אנינו מכירים והשנייה לעשות זאת בזמן הקצר ביותר בחלופה הטובה ביותר. עכשיו תודו רק המוח הישראלי מסוגל לתכנן אפליקציה שתייעל עמידה בפקקים ותתריע מראש איפה יש ניידות משטרה 😊.


עוד המצאה ישראלית מעניינת הינה הטפטפת ומערכות השקיה אוטומטיות. האקלים הים תיכוני והצורך בשמירה על המים (בכל זאת מים זה משאב יקר כאן) תרמו בשנות ה-60 לפיתוח מערכות השקיה המיועדות לטפטוף. מדינת ישראל ללא ספק מובילה בתחום. וכמו כן איך אפשר לשכוח את מעלית שבת. רק בישראל יש צורך לעלות במעלית ולשמור על נהלי השבת. מעלית השבת הינה מעלית שבה מנגנון ההפעלה מאפשר ליהודים שומרי שבת לבצע בה שימוש בשבת מבלי לחלל שבת. המעלית פותחה במכון הטכנולוגי להלכה בירושלים ועברה היתר הלכתי של כל הפוסקים. חייבים לציין שפה יש וויכוח לא קטן. גם כי המעלית הזאת צורכת המון חשמל, גם היו ויכוחים בהלכה (יש הטוענים שזה מזלזל בשבת) וגם לפעמים זה מפריע לציבור החילוני. הדבר אף הוגדר בחוק. מוזמנים לקרוא על כך.


לסיום, איך אפשר לדבר על הצלחות והמצאות ישראליות מבלי לדבר על כיפת ברזל. כיפת ברזל הינה מערכת הגנה אווירית ניידת המשמשת ליירוט רקטות קצרות טווח וכלי טייס בלתי מאוישים. המערכת פותחה ויוצרה בישראל ע"י חברת רפאל וחברת אלתא. הצורך למערכת כזאת במדינה שלנו הינו ברור מעליו. כולנו זוכרים מה היה בשנות ה-90 ביישובי הצפון ומה היה בלבנון השנייה. המלחמה ללא ספק מגיע עורף בימנו ומדינת ישראל (שר הביטחון בזמנו עמיר פרץ) זיהו את הצורך ופיתחו מערכת שמהווה פתרון לבעיה ספציפית בפרק זמן קצר. למערכת יש אחוזי הצלחה מרשימים (אני אומרת את זה בתור מהנדסת אווירונאוטיקה) וללא ספק היא פתרון שלא קיים בשום מקום אחר בעולם. אני תמיד אומרת שלא תמצאו עוד מדינה אחרת בעולם שבשעה שיורים רקטות על מרכזי אוכלוסייה החיים ממשיכים כמעט כרגיל ברוב חלקי הארץ. לקריאה על המערכת.


אז זה הכל להיום, יש כמובן עוד המון המצאות ישראליות.. כמו שאומרים המוח היהודי.

אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page