top of page

התחלות של ינואר

בוקר טוב לכולם, היום אנחנו פותחים את שנת 2023, שנה חדשה מסמלת דרך חדשה והתחלה חדשה. הפעם החלטתי להקדיש את הטור לאירועים שסימלו התחלה אשר כולם קרו בראשון לינואר. כמובן אנחנו לא שוכחים מאירועי העבר, כמו תמיד כול בוקר עם הזריחה נהיה איתכם בפינת #היוםלפני עם אירועי היום בקבוצת הפייסבוק של "צעירי רמת גן גבעתיים" מוזמנים לקרוא..


האירוע הראשון עליו נתמקד הינו גילוי קרני ה-X. בראשון לינואר 1896 הפיזיקאי הגרמני וילהלם רנטגן מודיע על גילוי קרני ה X. קרני הX או בשמם השני קרני רנטגן הן קרינה אלקטרומגנטית (הפרעה מחזורית בשדה חשמלי ומגנטי). בשנות ה-90 של המאה ה-19 נערכו ניסיים בהעברת חשמל בריק. גילוי קרני ה X היה במקרה בנובמבר 1895. רנטגן עסק בבחינת שפופרת קתודית במעבדתו. רנטגן החליף את הלוחיות שעל שפופרת קרני הקתודה בנייר שחור ועבה, החשיך את החדר והפעיל את המכשיר ואז גילה כי בשעה שהמתח החשמלי בשפופרת מגיע לרמה מסוימת, גבוהה למדי, נפלטת מהשפופרת קרינה בעלת כושר חדירה גדול. הוא המשיך במחקריו וגילה סוג חדש של קרינה, לה קרא קרני X. הוא קיבל על תגלית זו פרס נובל בפיזיקה (הוא היה הראשון לקבל את הפרס) בשנת 1901.


לקרני הרנטגן שימושים רחבים ברפואה. בזכותן ניתן לצלם איברי גוף לשם בדיקה וביצוע תהליכים רפואיים. תחילה בוצע בהן שימוש בתחום רפואת השיניים ובהמשך לצילומי שברים. כמו כן הן משמשות בתחום הבנייה והתעופה לאיתור סדקים במבנה וגם בתחום הקריסטלוגרפיה לפענוח מבנה החומר. בשנים האחרונות נכנס בהן שימוש גם בתחום הביטחון, לשם שיקוף מזוודות ותיקים לצורך גילוי מטעני נפץ. על אף הגילוי בטעות לקני הרנטגן השפעה ניכרת על חיינו בכול התחומים. דמיינו לכם שלא היה ניתן לבצע צילום של שבר? או לאתר חומר נפץ בטיסה?רוצים לקרוא עוד?




אירוע נוסף שמסמל התחלה חדשה התרחש בראשון לינואר בשנת 1995, נוסד ארגון הסחר העולמי. ארגון הסחר העולמי הינו ארגון בינלאומי שמטרתו ניהול ורישום הסכמי הסחר בין מדינות. באפריל 1994 נחתם הסכם מרקש בין 124 מדינות אשר הביא להקמת הארגון. הארגון נוסד בראשון לינואר בשנת 1995. מדינת ישראל הצטרפה לארגון רק לאחר מספר שבועות, ערב הסעודית התקבלה ב-2005 ורוסיה רק בשנת 2012. ההבדל בין ארגון זה לארגונים מקבילים, הינו שהוא מבוסס למעשה על הסכמים פרטיים בין מדינות, ולכן ההחלטות שמתקבלות בו מחייבות למעשה רק את המדינות החתומות על ההסכמים. השפעתו של הארגון על כלכלת המדינות ופרנסתם של רבים גדולה וללא ספק הוא מהווה נקודת מפנה והתחלה לכלכלת העולם המודרני. לקריאה מורחבת.


אירוע נוסף שמסמל התחלה התרחש בדיוק באותו יום: חוק ביטוח בריאות ממלכתי, חוק הקובע את חובת ביטוח הבריאות לכלל תושבי ישראל ואת סל השירותים הרפואיים הניתנים במסגרת קופות החולים, נכנס לתוקף בראשון לינואר 1995. החוק יצר מהפכה בזכויות תושבי מדינת ישראל בקבלת שירותי בריאות. עד לאמצע שנות ה-90 פעלו בישראל ארבע קופות חולים. הבעיה הייתה שקופות החולים יכלו לבחור לספק שירותים רק למי שעמד בדרישות שלהן. כלומר נוצר מצב שהיה אחוז מסוים באוכלוסייה שלא היה מבוטח ביטוח בריאות. בחוק נקבע שכול תושב ישראל (לא חייב להיות אזרח) זכאי לקבל את מלוא שירותי הבריאות הקבועים בחוק. יש לחוק מספר החרגות, למשל אנשי צבא וחיילים מקבלים שירותי רפואה במסגרת הצבא. החוק קובע סל בריאות לו זכאים כלל תושבי ישראל, בין היתר אבחון רפואי, טיפול רפואי כולל בתחום בריאות הנפש, אשפוז במידת הצורך, תרופות, מכשור רפואי, רפואת שיניים (בהתאם לגיל) ועוד. חשוב להדגיש שבמדינות מתקדמות אחרות (למשל ארצות הברית) המצב בהרבה יותר גרוע ותושבים לא תמיד זכאים לטיפול רפואי. לקריאה נוספת.




וכמובן איך אפשר בלי.. ההתחלה החדשה שהייתה לנו בשנת 2000, כול העולם ציפה לבאג 2000 אך התחלה זו לו התממשה. כולנו ציפינו להתחיל את המילניום בקריסת כול מערכות החשמל, המים, טילים גרעינים יעופו לאוויר והשד יודע מה. כולם ציפו כאן למינימום סוף העולם ובפועל מה קרה? כלום!


אז היום דיברנו על שנה חדשה שמביאה עימה התחלות חדשות אשר משפיעות על האנושות. מי ייתן והשנה החדשה תביא לנו התחלות טובות, אשר ישפרו את העולם. כמובן אנחנו נהיה איתכם כל בוקר עם אירועי היום. שנה טובה






פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page