top of page

יוני.. התחלנו..

בוקר טוב לכולם וחודש יוני שמח. הפעם במסגרת הטור החודשי בחרתי להתמקד בכמה אירועים (ליתר נכון ארבעה) שהיו בתחום הצבאי בחודש זה. שאר האירועים כמו תמיד יופיעו כל בוקר עם הזריחה בפינת #היוםלפני בקבוצת צעירי רמת גן גבעתיים בפייסבוק.


אז חודש יוני מתחיל ואני רוצה להחזיק את כולנו לשנת 1967, מה מיוחד באותה שנה? אז כבר מאמצע מאי המתח היה באוויר וכולם התכוננו למלחמה, מדינות ערב התכוננו לפלוש ישראל בארץ חיכו לחזון אחראית הימים כמעט. אבא שלי אשכרה מספר שבתור תלמיד תיכון "קלעי" באותה תקופה הוא סחב שקי חול ובנה מקלטים ברחוב בורכוב. בכל הבלגן הזה בישראל גם אין ממשלה יציבה ואז בראשון ליוני כמה ממשלה (שמוגדרת כממשלת חירום) ברשות לוי אשכול. אשכול עוד לא מספיק לפרוק את המזוודה בבית ראש המשלה בירושלים וב-5 ליוני בשעת בוקר מוקדמת פורצת מלחמת ששת הימים.


תאמת מלמידה לאחור של האירועים עולה שמדינות ערב (בעיקר נאצר) סתם איימו ולא באמת היה להן יכולת להשמיד את מדינת ישראל (דיברו פה במונחים של חורבן בית) בכל מקרה שהמלחמה נפתחה האיומים נגמרו. בשעות בוקר מוקדמות (מעט לפני הזריחה) מטוסי חיל האוויר הישראלי המריאו ועשו כמו שאומרים "היסטוריה". חיל האוויר המצרי מושמד ברובו שהמטוסים עדיין על הקרקע. מה לא נאמר על המבצע הזה, פתיחה גאונית למלחמה, הפתעה בשדה הקרב, נטרול האויב. עד היום לומדים על המבצע הזה בפקולטות למדעי המדינה וביטחון לאומי ברחבי העולם ובמשך 40 שנה כל ילד שגדל כאן חי את המיתוס "חיל האוויר הישראלי הינו בלתי מנוצח". לקריאה נוספת אודות המבצע


אז כפי שכולנו יודעים מלחמת ששת הימים נמשכה שישה ימים (ולא שעתיים) ואחרי ההצלחה של היום הראשון המלחמה נמשכה שידה של מדינת ישראל עליונה. יומיים לאחר מכן, ב-7 ליוני כוח הצנחנים כובש את הכותל המערבי. בקורס קצינים יצא לי לשמוע את פקודת מוטה גור לפני הקרב ללוחמים, כבר בפקודה הוא מודיע להם "מסדר הניצחון יהיה על הרחבה" המערבי". ממש נביא. אחד הקטעים שאותי אישית ריגשו זה השידור החי של קול ישראל ברגע הכיבוש. הכתב רפי אמיר ז"ל, אומר "אני לא יהודי דתי אבל ברגע זה אני באדמת הכותל המערבי". קישור לרגע המרגש כולל ההנחיות של מוטה גור.




ולסיום מלחמת ששת הימים קבלו עובדה מעניינת, ביום האחרון למלחמה לא נלחמו, כלומר החרמון נכבש בכלל ללא קרב (אולי הסורים כבר התייאשו).


אז דיברנו על עליונות חיל האוויר הישראלי והמיתוס ממשיכים.. מה שמביא אותנו לאותו תאריך רק כמה שנים קדימה. ל-7 ליוני 1981: מבצע אופרה או לחילופין מבצע תמוז. בערב חג שבועות מטוסי חיל האוויר הישראלי תוקפים בהצלחה את הכור הגרעיני בעיראק ומשמידים אותו. אז אני רוצה להתייחס במבצע הזה לכמה סוגיות. הראשונה היכולת המדהימה של חיל האוויר הישראלי לביצוע המשימה. צריך להבין זו פעולה שדרשה תדלוק אווירי, טיסה מעל שמי מדינת אויב המכילה סוללות הגנה אווירית (באופן תמוהה התקשורת מערכות ההגנה האווירית בעיראק לא עבדו באותו יום). השנייה, העולם. כמו היום כולם העבירו ביקורת על מדינת ישראל אבל אחרי מלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1991 כולם אמרו לנו תודה רבה. הסוגייה השלישית והאחרונה היא מנהיגות. אני לא נכנסת כאן לסוגיות פוליטיות, ימין ושמאל אבל אז היו מנהיגים. כמו שמטוסי חיל האוויר הישראלי נחתו בארץ ראש ממשלת ישראל, מנחם בגין ז"ל הופיע בתקשורת העולמית ואמר "אנחנו ההינו שם". זה מראה דוגמא למנהיג מסוג אחר שלצערי לא יוצא לנו לראות היום. אני מצרפת סרטון של מנחם בגין בסוגיה .


ועכשיו נעבור לעולם הגדול, אני רוצה להחזיר כולנו ל-6 ליוני 1944, יום פלישת בעלות הברית לנורמנדי. ביומה הראשון של הפלישה בעלות הברית מנחיתות כ- 156000 חיילים באדמת נורמנדי בצרפת. מדובר באחד המצבעים הגדולים בהיסטוריה. לקריאה אודות המבצע.




כחצי שנה לפני הקורונה, ההורים שלי נסעו לטיול בצרפת בעקבות הפלישה לנורמנדי. מצרפת קישור להצעות לטיולים בנושא (עכשיו שכבר אין קורונה..)


ואירוע האחרון שבחרתי להתמקד בו הינו תוכנית מרשל, תוכנית מרשל אשר נקראה גם התוכנית להבראת אירופה הייתה התוכנית המרכזית של ארצות הברית לשיקומה של מערב אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. ב-5 ביוני 1947, מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ורג' מרשל הכריז על התוכנית. מטרת התוכנית הייתה שארצות הברית תיתן תמיכה כלכלית וסיוע לאירופה, סיוע זה יעזור למדינות מערב אירופה לשקם את עצמם ויאפשר להן עצמאית להתמודד מול הפחד הקומוניסטי (חלק מהמלחמה הקרה). במילים אחרות אנחנו נסייע להן להשתקם וזה ימגר את הקומוניזם. לקריאה אודות התוכנית .


ונסיים בסוגיה קצת כואבת ב-5 ביוני 1981 (זה נעשה תאריך פופולארי) בעוד טייסי חיל האוויר מתכוננים למבצע אופרה, התגלתה מחלת האיידס. לצערנו היום יודעים כבר כיצד לחיות עם המלחמה אך עדיין לא נמצאה לה תרופה. מדובר בסוגיה שעדיין רלוונטית בימנו. מוזמנים לקרוא אודות המחלה ואף לתרום לשם התמודדות עימה ופיתוח תרופות.




זה הכול להפעם אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות ונתראה כל בוקר קצת לפני הזריחה.







פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page