top of page

ממשיכים בחגים באוקטובר

בוקר טוב לכולם וחודש אוקטובר שמח. אנחנו במהלכה של עונת חגים, אז למי שמבלה בארץ ולמי שטס לחו"ל מקווה שלכולם הזמן עובר בטוב.. (המטוס שלי ללונדון ימריא לאחר כיפור.. לא לדאוג הפינה היומית תפורסם). אז כמו בכול חודש, אני אגע היום במספר אירועים חשובים, אך פחות מוכרים שהתרחשו בחודש אוקטובר.. וכל בוקר נדבר בהרחבה על אירועי היום בפינת #היוםלפני בקבוצת הפייסבוק של "צעירי רמת גן גבעתיים".


אז תמיד שמדברים על חודש אוקטובר מדברים על אוקטובר השחור, או חזון אחרית הימים שהתרחש ב-6 לאוקטובר 1973, מלחמת יום כיפורים. הפעם בחרתי לא להתמקד בנושא, לא בגלל שאני חושבת שזו לא הייתה מלחמה חשובה, לא בגלל שהמחדלים לא היו גדולים. נכתבה המון ספרות בנושא ויש המון גישות, פשוט לדעתי יש אירועים חשובים באוקטובר שכולם שוכחים מהם וחבל. אז בחרתי תחילה להתמקד באירוע חשוב שהתרחש אף הוא בשישי לאוקטובר רק כמה שנים לפני כן (בשנת 1946). מדובר בעליה לקרקע של 11 נקודות הנגב. אז למי שלא מכיר 11 נקודות הנגב הן 11 ישובים אשר עלו לקרקע במבצע התיישבות גדול במוצאי יום כיפורים בשנת 1946. מדובר היה מאחד ממבצעי ההתיישבות הגדולים בתולדות הישוב. אז מבחינה דמוגרפית גם בשנות ה-40 כנראה אף אחד לא רצה להיות בנגב (נתחשב בעובדה שאנחנו בקבוצת רמת גן גבעתיים שמבחינת חצי מהאנשים כאן נסיעה לבת ים דורשת העברת דרכון.. אי אפשר לא להבין).רק מה בכירי הישוב היהודי בארץ הבינו שאם אף אחד לא יגור בנגב, כאשר תקום מדינה לא יהיה לנו את הנגב. הבעיה כמובן הייתה איך יעלו לקרקע מבלי שהבריטים ידעו או הערבים. מוזמנים לקרוא על כך.


ולנקודה אישית, סבי וסבתי מצד אימי, יואל ושרה ליזרוביץ ז"ל היו ממייסדי קיבוץ גלאון אשר עלה לקרקע במסגרת המבצע. דודי (אח של אימי) איתן אלירז, נולד לפני העלייה לקרקע (1942- זה המקום לאחל לו יום הולדת שמונים שמח) ואחותה של אימי נולדה כבר בקיבוץ החדש. אימי גם היא נולדה בגלאון אבל עזבה עם משפחתה בהיותה בת חצי שנה (בשנת 1956). הסיפור של 11 הנקודות ללא ספק מהווה גאווה אישית אצלנו במשפחה כבר הרבה שנים.


ובמעבר חד לעולם הגדול.. באוקטובר 1969 התרחש אירוע חשוב ביותר בעולם התעופה, בראשון לאוקטובר 1969, מטוס הקונקורד עבר לראשונה את מהירות הקול. הקונקורד היה מטוס נוסעים על קולי אשר פותח בשנות ה-60 בשיתוף פעולה על ידי בריטניה וצרפת. המטוס היה בשירות בית השנים 1976-2003, בעיקר בקווי טיסה בין אירופה לארצות הברית. המטרה בפרויקט הייתה לפתח מטוס נוסעים אשר יאפשר טיסות מסחריות מהירות בין אירופה לארצות הברית. למרות ההישגים בפרויקט היו גם לא מעט כישלונות ובעיות. לבסוף לאחר מספר כישלונות הטיסות הופסקו. לקריאה מורחבת.




ונסיים את הטור החודש בנושא מעמד האישה. ב-24 לאוקטובר בשנת 1929 הודפס לראשונה הספר חדר משלך של הסופרת וירג'יניה וולף. הספר מכיל מאמר מורחבת של הסופרת המבוסס על סדרת הרצאות אשר העבירה. מטרתו של הספר הינה לחקור את נושא הנשים. הספר עוסק בין היתר בחשיבות חינוך והשכלת נשים, התייחסות לנשים גם כגיבורות בספרות ולא רק כדמויות משניות. אחת המסקנות החשובות שעולם מהספר היא שכל אישה צריכה "חדר משלה", כלומר פינה משלה. אפשר לקחת את זה להרבה מקומות, אני תמיד בחרתי להתייחס לזה במובן של הגשמה עצמית. כבר לפני כמעט מאה שנה וירג'יניה וולף דיברה על החשיבות בעצמאות נשים ואי תלות. ללא ספק ספר חובה לכל אישה, לטובת כל מי שלא קראה זה הזמן.




ובאותו נושא, כמה עשורים מאוחר יותר ב-28 לאוקטובר בשנת 1974, אושר לראשונה לנשים בארצות הברית להחזיק כרטיס אשראי על שמן. בכללי נראה לי תמוהה שבמדינה שמגדירה את עצמה כמדינת החופש והחירות נשים כול הזמן נאבקות שיתייחסו אליהן כשוות. זכות הצבעה, חשבון בנק, כרטיס אשראי, לימודים (ולא עלינו בשנת 2022 על הזכות לבצע הפלה...). מה שכן צעד זה מאוד מתקשר לי לנושאים עליהן דיברה והובילה ווירג'יניה וולף בספרה.


ובגישה אופטימית זאת, דיברנו היום על הרבה נוסעים חשובים, נשמח להמשיך לדבר כל בוקר לפני הזריחה..(יהיו כמה ימים של איחור כי אני יהיה בלונדון). וכמובן מוזמנים לעקוב אחרי הטיול שלי ללונדון.. זה הכול להפעם








פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page