top of page

מרץ בסימן יום האישה

בוקר טוב לכולם, היום אנחנו פותחים את חודש מרץ. בחודש זה לא מעט אירועים חשובים. נתחיל בחשוב מכל, אני נולדתי 😊. ועכשיו ברצינות. מדובר על חודש שבו חוגגים את חג הפורים, יום הפאי (לחנונים בנינו.. ), יש שנים שגם את חג הפסח. החורף נגמר, מגיע האביב... חודש מעניין.. אז במה אני בחרתי להתמקד החודש. באירוע חשוב שמתרחש בכל העולם (לא רק כאן) בשמיני למרץ: יום האישה הבינלאומי. כמובן שכל בוקר נמשיך בדיון באירועי היום בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים..


אז מה זה בכלל יום האישה הבינלאומי, אשר נקרא במקור "יום הפועלותהבינלאומי" ומצוין מדי שנה בשמיני למרץ. אז בשנים האחרונות זה הפך לחג של מוכרי הפרחים, הבשמים וסדנאות קוסמטיקה. אבל זו לא הייתה הכוונה המקורי. יום האישה החל להיות מצוין בתאריך זה החל משנת 1965, מוקד היום הינו כבוד וערכה כלפי המין הנשי תוך מתן דגש על הישגים שונים של נשים בתחומי הכלכלה, הפוליטיקה, הספרות ועוד. החג היה במקור חג קומוניסטי בברית המועצות ועם השנים הוא נהפך לחג בו מביאים אהבה כלפי נשים (קונים פרחים, בשמים והשד יודע מה..) ולא ליום בו דנים בקידום שוויון וזכויות כלפי נשים. יום האישה במקום צוין לראשונה ב-28 בפברואר בשנת 1909 בארצות הברית, לזכר שביתית הפועלות שהתקיימה שנה קודם לכן. בשנת 1910 החליטו שנדרש כחלק מאסטרטגיה לקידום זכויות נשים לקיים יום מודעות בנושא (צריך לזכור שבאותה שנה נשים בארצות הברית אפילו לא רשאיות לבחור בבחירות). ומה בישראל? יום האישה הבינלאומי בישראל מצוין כמו במדינות רבות ב-8 למרץ. במדינת ישראל קיימת כיום ועדה בכנסת הפועלת למען שוויון מגדרי. עוד תרם הקמת המדינה נהוג היה לציין את "יום הפועלות" בארץ.לקריאה מורחבת באתר האו"ם.




עכשיו מה הבעיה שלי עם יום האישה? אני חושבת שיום זה מדגיש הכל חוץ משוויון זכויות, אולי במקור המטרה הייתה לקדם נשים. אבל היום נעשה בדיוק ההפך. לצערי המצב שלנו בשנת 2023 עגום שזה מגיע לזכויות נשים. נשים קיבלו זכות הצבעה בארצות הברית בשנת 1920, לפני 103 שנים. בשנת 1973, לפני כחמישים שנה בית המשפט העליון בארצות הברית קבע לאישה מותר לבצע הפלה ויש לה זכות מלאה על גופה. בשנת 2022 פסק דין זה בוטל. לצערנו היום אישה שעוברת אונס בטקסס איננה יכולה לבצע הפלה. וזה המצב במדינה שהגדירה את עצמה "כמדינת החופש והחירות". אני לא מדברת על כך שיש מדינות בעולם שבהן עושים מילת נשים או שאסור לנשים ללמוד, לקרוא, לכתוב, לצאת מהבית ולעבוד (ראה ערך אפגניסטן). מיותר לציין שנשים גם לא מקבלות טיפול רפואי באותן מדינות. כי אסור לגבר לטפל באישה ואסור לאישה להיות רופאה.


ולצערי לא צריך ללכת רחוק, במדינת ישראל "המתקדמת" אני פותחת את החדשות ושלוש פעמים בשבוע שומעת על עוד אונס, עוד רצח נשים, עוד אלימות כלפי נשים. אני כבר לא מדברת על אי שוויון בשכר או הטרדות מניות במקומות עבודה. במדינה שאני חייה יש שרים בממשלה שמאמינים שאישה לא צריכה להיות בצבא למשל. לצערי היחס הנוראי שנשים מקבלות הוא לא רק מגברים הוא גם מנשים. עד היום כל פעם שמישהו ששומע שאני מהנדסת אווירונאוטיקה הוא מרים גבה.




ומה אפשר לעשות? זה כבר תלוי את מי שואלים. לדעתי הרבה מזה מגיע מחינוך. צריך להפסיק להרים גבה כל פעם שילדה לומדת רובוטיקה (צר לי לאכזב את כל השוביניסטים, הוצאתי 100 במתמטיקה, 100 בפיזיקה ו-100 בכימיה ואת שני התארים שלי מהטכניון סיימתי בהצטיינות.. כנראה כן יש לי ראש ריאלי). לדעתי צריך להפסיק להתייחס לילדות כפחות שוות. זה קורה בהרבה מקומות. יצא לי לקרוא על כך כתבה לאחרונה בהקשר של חינוך מגדרי וממש הסכמתי עם הנאמר שם. רוצים לקנות משהו מועיל ליום האישה? תקנו לילדים ספרים בסטימצקי על נשים שהשפיעו ואף זוכר.. (למשל סדרת קטנות גדולות) .



דבר נוסף לדעתי חלק מבעיית המין הנשי זה המין הנשי בעצמו. הרבה פעמים אני שומעת ביקורת נשית על כל מיני סוגיות. למשל נושא שעולה שוב ושוב זה נשים רזות. אז לדעתי אם מישהי מידה 34 במכנסיים היא לא מהווה איום קיומי על המין הנשי וגם מי שבוחרת לעשות בוטוקס או ניתוח פלסטי. שכל אישה תעשה הישר בעיניה. לא ייתכן שחצי מהביקורת שנשים שומעות זה מנשים עצמן. אם ההייתם יודעים כמה פעמים נשים אמרו לי ברחוב שאני אנורקסית כי אני רזה.. (למען הסר ספק אני לא).. כל אישה צריכה לפתח פה עור של פיל לא מפני שוביניסטיים אלא מול נשים.


ולסיום הטור הפעם, נושא אחר.. מה היה לנו לפני שלוש שנים? אז ככה ב-2 למרץ אני חגגתי יום הולדת והיה בחירות.. וכבר אז היו אלפיים בבידוד.. בעשירי למרץ היה חגיגות פורים.. ב-14 למרץ ביטלו את כל עולם התרבות והפנאי.. ב-17 למרץ ההינו בסגר ו-31 אסור היה גם להתפלל בחוץ.. היום שנזכרים בזה זה נראה כמו חלום בלהות אחד גדול אבל ככה זה נראה אז.


אז היום דיברנו על יום האישה הבינלאומי והעלנו זיכרונות על נגיף הקורונה.. את הטור החודש נסיים בשיר שלי אישית מזכיר יותר מכל את זכויות הנשים.. וללא ספק שרה אותו אחת הזמרות הכי דגולות..


אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page