top of page

נובמבר בסימן רצח פוליטי..

בוקר טוב לכולם, היום אנחנו פותחים את חודש נובמבר. אחת לכמה שנים אנחנו בוחרים הנהגה ושלטון בגופים שונים במדינות דמוקרטיות. לצערנו לאורך ההיסטוריה היו מקרים שבהם החליטו לקחת החלטות פוליטיות בדרך אחרת. הטור החודש יתמקד ברצח פוליטי. ב-22 בנובמבר 1963 נרצח נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי. ב-4 לנובמבר 1995 נרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין. בשירו על המקרים שלמה ארצי שאל "ורק השאלה היא מי עוד ירצח". מדי בוקר נדבר ונדון באירועי היום בעבר בפינת הפייסבוק הקבועה שלנו ב"צעירי רמת גן גבעתיים", מוזמנים לעקוב.


אז מה הוא רצח פוליטי? רצח פוליטי הינו רצח ממניע פוליטי, ברוב המקרים המטרה ברצח הינה לשנות משטר או מדיניות של שלטון מסוים. בהיבט ההיסטורי רצח פוליטי יכול לשנות גורלות של עמים ומדיניות. לאורך ההיסטוריה היו לא מעט מקרים של התנקשויות על רצח פוליטי. כבר בתקופה הקדומה בהיסטוריה של עם ישראל ניתן לראות מקרים של התנקשויות על רצח פוליטי. בעת החדשה היו מספר מקרים מוכרים, רצח אברהם לינקולן (נשיא ארצות הברית), בשנת 1865. רצח הנסיכה אליזבת (בשבילנו סיסי הנסיכה) בשוויץ 1898. מלחמת העולם הראשונה פרצה בשנת 1914 בעקבות הירצחו של פרנץ פרדיננד , יורש העצר האוסטרי. גם במאה ה-21 בשנת 2001 נרצח רחבעם זאבי, אלוף בצה"ל,פוליטיקאי ישראלי ושר בממשלת ישראל, בשנת 2005 נרצח רפיק אל חרירי , ראש ממשלת לבנון והמקרים עוד רבים. נוסיף לכך מקרים שבהם הרצח לא הצליח והרשימה רק גדלה. לרשימה המלאה .


נתחיל מהירצחו של גדליהו בן אחיקם בשנת 586 לפני הספירה. גדליהו בן אחיקםהינו דמות מקראית אשר היה נציב יהודי שמונה על ידי הבבלים כמנהיג תושבי יהודה לאחר חורבן בית ראשון (שליט בובה במילים אחרות). גדליהו נרצח בידי ישמעאל בן נתניה, לאחר פחות מחודשיים ממינוי לתפקיד . לאחר הרצח ברחו תושבים רבים מיהודה למצרים ולפי המסורת היהודי הדבר מסמל את קיצו של השלטון היהודי בארץ ואת השלב האחרון בחורבן הבית הראשון. בשל כך מצוין בג' בתשרי צום גדליה. לקריאה מורחבת.


רצח אברהם לינקולן, הנשיא ה-16 של ארצות הברית התרחש ב-14 לאפריל 1865 בידי השחקן, ג'ון וילקס בות' , אשר ירה בו בעת צפייה בהצגת תיאטרון. אברהם לינקולן נחשב לאחד הנשיאים הבולטים והאהובים אשר היו לארצות הברית. השפעותיו על ביטול העבדות בארצות הברית ולמניעת פילוגה במלחמת האזרחים ניכרות עד היום. לינקולן היה לנשיא הראשון שנבחר מטעם המפלגה הרפובליקנית. התנגדותו לעבדות וניסיונותיו להביא לתיקונים בחוקה הביאו להתנגדויות מולו. הרצח וההשפעה ניכרים עד היום על החברה האמריקאית. לאחר מותו נוסדה אנדרטה לזכרו בוושינגטון הבירה, אנדרטה זו מנציחה את ערכי החירות, החופש והאחדות בהם האמין. לקריאה מורחבת




ב-22 לנובמבר 1963, דאלאס טקסס נשיא ארצות הברית, ג'ון קנדי נורה במהלך ביקור רשמי שערך. במכונית עימו היו מושל טקסס והגברת הראשונה, ג'קלין קנדי. הרצח נחשב אירוע מכונן בתודעה ובתרבות האמריקאית ועד היום נחשב בידי רבים לבלתי פתור. לאחר הרצח החשוד ברצח נמלט מהמקום ולאחר מעצרו טען שהיה "שעיל לעזאזל", במהלך העברתו לכלא מחוזי הוא נרצח גם כן (נשמע כמו סרט מדע בדיוני). לרצח קנדי הייתה השפעה תרבותית ניכרת, בן היתר היו סרטים שלאחר הרצח פורשו כ"מנבאים" את הרצח, הרצח ניכר בהשפעה בעולם הספרות, הקולנוע והטלוויזיה האמריקאי עד לימים אלו. לקריאה מורחבת.





ברביעי בנובמבר 1995 נרצח ראש ממשלת ישראל, צחק רבין, בכיכר מלכי ישראל בתל אביב בתום של עצרת תמיכה בשלום ונגד האלימות. הרצח בוצע ע"י מתנקש אשר התנגד לדרכו של יצחק רבין ובמיוחד לחתימת הסכמי אוסלו. יצחק רבין אשר היה לוחם פלמ"ח, קצין ורמטכ"ל בצבא הגנה ישראל, אשר הוביל את מדינת ישראל לניצחון של מלחמת ששת הימים ובהמשך בקריירה פוליטית נבחר שנית לרשות הממשלה בשנת 1992. יצחק רבין פעל לקידום השלום במזרח התיכון ונרצח בשל דעותיו ואמונתו. הרצח זעזע את החברה הישראלית כולה ושינה תפיסות עולם. לאחר רצח לינקולן כתב המשורר האמריקאי וולט ויטמן את השיר "הו רב חובל" , בעקבות רצח רבין נעמי שמר תרגמה את השיר לעברית והלחינה אותו. בעקבות רצח רבין כתב שלמה ארצח את השיר "דו"ח רצח, בו הוא מזכיר את רצח קנדי ורצח רבין. הזיכרון הטראומה של רצח רבין מלווים את החברה הישראלית עד היום.


דעות פוליטיות שונות זה לגיטימי ומקובל במדינה דמוקרטית, אבל לקחת את החוק לידיים ולקחת חיי אדם בעקבות את זה לא מקובל ולא מקדם את המדינה ואף מהווה סכנה חברתית ופוליטית. דיברנו היום על רצח פוליטי ודנו במספר מקרים שקרו בעבר ונותר רק להתפלל שלא יקרו בעתיד. זה הכל להיום, אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page