top of page

ספטמבר שכולו שנה טובה

בוקר טוב לכולם.. החודש הינו חודש ספטמבר, חודש שמסמל התחלה חדשה. בראשון לספטמבר 1939 אלפי ילדים ברחבי העולם מתחילים את שנת הלימודים (ואלפי הורים נושמים לרווחה כמובן). במהלך חודש ספטמבר חל ראש השנה היהודי, חג שמסמל התחלה של שנה חדשה. אז למי שהספיק לשכוח פעם שההינו ילדים (ואו אני מרגישה זקנה ואני אפילו לא בת 40..) היה נהוג לשלוח שנות טובות. בשל כך הטור החודש יתמקד באיגרות ברכה לשנה החדשה. כמובן שכל בוקר נדבר ונדון באירועי היום בעבר בפינת הקבועה שלנו ב"צעירי רמת גן גבעתיים" בפייסבוק, מוזמנים לעקוב.


אני זוכרת שההיתי ילדה קטנה, כמה שבועות לפני ראש השנה היו לוקחים אותי לבחור שנות טובות ואני ואחותי ההינו שולחות בדואר (כן דואר ישראל.. ותמיד היו שולחים מראש, כי הדואר כאן אף פעם לא היה גוף יעיל). בגיל הגן ההינו מצרפות גם ציור, אחר כך לפעמים סוכריה או משהו קטן. בשבוע שלפני ראש השנה תמיד ההינו מקבלות בדואר שנות טובות מסבא וסבתא והדודים. תמיד אהבתי לקבל שנות טובות עם נוצץ ושנאתי פרחים. שגדלתי המשכתי במסורת, אפילו שההיתי סטודנטית בטכניון או בצבא חילקתי לכולם בלימודים או במשרד אישית שנה טובה עם סוכריה קטנה. ואנשים פשוט נדהמו כולם שכחו שהייתה פעם מסורת כזאת.. כולם היו רגילים לשלוח במסרון עם תפוצה לחצי עולם. עצם העובדה שהבאתי לאנשים אישית ריגשה אותם, זה הראה על מחשבה ואכפתיות.




אז מאיפה המסורת התחילה? איגרת שנה טובה (או לחילופין "שנות טובות") הינה כרטיס ברכה אשר נהוג לשלוח בערב ראש השנה (תעשו חשבון כמה זמן ייקח לזה להגיע בדואר ישראל וקחו מקדם ביטחון..). בעבר הופיע על איגרות הברכה הכיתוב "לשנה טובה תכתבו ותחתמו". המנהג היהודי החל בקרב הקהילות היהודיות באירופה בשלהי ימי הביניים, בתקופה שבה פסקו הרבנים שאדם נדרש לברך את חברו בברכת שנה טובה. המנהג התרחב בהדרגה לקהילות היהודיות במזרח אירופה ובארצות הברית ועם התפתחות הדואר והבולים המסורת נפוצה בגולה.


שליחת "שנות טובות" הפכה למנהג אשר היה נפוץ לא רק בקרב יהודים דתיים. התנועה החלוצית וההתיישבות הציונית בארץ ישראל, אף הגבירה מסורת זאת והוסיפה לברכות המקובלות סממנים של ארץ ישראל, הגנה על המולדת, זאת להבדיל מ"שנות טובות" בקרב הקהילות בגולה או הציבור הדתי, אשר כללו יותר סממנים דתיים.


אז אילו גלויות היה נהוג לשלוח? זה כבר שאלה של התקופה והמיקום. למשל בקהילות בארצות הברית היה נהוג לשלוח עם התייחסות להגירה הגדולה של יהדות אירופה לארצות הברית בתחילת המאה ה-20. למשל קבלת מהגרים בזרועות פתוחות תוך שילוב פרקים מהתנ"ך. חלק מהגליות החילו דימוים הקשורים לחגי תשרי, ארבעת המינים למשל, תפוח בדבש וכדומה. הגלויות בארץ כללו תמונות של הצבר עם קובע הטמבל, חייל יהודי ותמונות של אתרים בארץ דוגמת הכותל המערבי. כמו כן היו גלויות שהכילו סממנים דתיים. רוצים לצפות באיגרות "שנה טובה" מתקופות שונות, ניתן לעשות זאת באתר הספרייה הלאומית ובאתר נוסף.


ועולה השאלה איפה "שנות טובות" תופסות אותנו היום, בעידן התקשורת המודרנית.האם יש עוד מישהו שמכין כרטיסי שנה טובה ושולח בדואר? (אם כבר ההייתי שולחת עם וולט.. בדואר ישראל זה לא בטוח יגיע). מסתבר שיש אתר שמאפשר לשלוח "שנות טובות" כמו פעם, רק שבתקופתנו זה מגיע באמצעות המייל, מוזמנים לנסות , אופציה נוספת הינה לשלוח דרך חב"ד .


אפשר גם כמובן גם לקנות מארז שנות טובות ולהכין ולתת לקרובים ולמכרים.. מי שרוצה להשקיע אפשר לקנות אחד שמהווה גם תרומה לקהילה למשל מ"ציפור הנפש" או מ"ילדים בסיכוי". טיפ שיכול להיות נחמד, ניתן לעצב בול אישי ולשלוח איתו. .אם אתם כבר שולחים במסרון לפחות תשקיעו ותכינו סטיקר מעוצב.




אז היום דיברנו קצת על "שנות טובות", מנהג שלצערי חלף מהעולם אך נוכל אולי להחזירו. שתהיה לכולנו שנה טובה ומוצלחת.. ושנמשיך כל בוקר להיפגש בפינה היומית. אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות






פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page