top of page

פותחים את הקיץ ביולי

בוקר טוב לכולם וחודש יולי שמח. הפעם במסגרת הטור החודשי נתמקד באירועים חשובים שהתרחשו בארץ ובעולם בחודש יולי. שאר האירועים כמו תמיד יופיעו כל בוקר עם הזריחה בפינת #היוםלפני בקבוצת צעירי רמת גן גבעתיים בפייסבוק.


אז נפתח הפעם שלא כמנהגנו בעולם הגדול.. אז חודש יולי הוא חודש בסימן של תעופה, רוצים לדעת למה? בואו נתחיל.

ב-2 ליולי 1900 בוצעה טיסת הצפלין הראשונה. הצפלין למי שלא מכיר הינו סוג של ספינת אוויר קשיחה, בכלים אלו נעשה שימוש כלים תחבורה אזרחיים וצבאים, מה שמעניין בכלי תעופה זה המבנה שלו המאפשר לבנות ספינות גדולות ולחץ הגז אשר מכנה להן את צורת המבנה. לקריאה נוספת אודות הכלי והשימוש בו .




ומשם נמשיך לאותו יום, רק מספר שנים מאוחר יותר. ב2 ליולי 1937 אמיליה ארהארט הלכה לאיבוד בשמי האוקיאנוס השקט. אמיליה אשר הייתה לטייסת וסופרת אמריקאית התפרסמה כאשר הייתה האישה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד ואף קבעה שיאי תעופה רבים. סיפורה הפך לאגדה. מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט המספר את סיפורה.


ואם כבר דיברנו על תעופה אז ב21 ליולי 1969 ניל ארמסטרונג נחת על הירח. הנחיתה על הירח שהייתה כחלק מפרויקט הדגל של סוכנות החלל האמריקאית והיה אחד לביטוים למאבק הבין זרועי במלחמה הקרה, הינו אירוע שהפך להיסטוריה. החללית ד"א שווה לארץ בשלום כמה ימים לאחר מכן. ד"א למי שמתעניין בנושא החללית אפולו 13, שנה מאוחר יותר לא הצליחה להשלים את המסע לירח (אבל כולם חזרו שלמים לכדור הארץ). על הסיפור המדהים שהתרחש שם ניתן לראות בסרט "אפולו 13" ועד אז סרטון למזכרת של החיתה על הירח.


ואת פרק התעופה נסגור בכניסתו של מטוס ה F15 האגדי לשירות, לאחר ביצוע טיסה ראשונה ביולי 1972. אז למי שלא מכיר F15 הינו מטוס קרב דו מנועי (יש לו יתרות מערכות להבדיל מ F16 בעל המנוע האחד). בארץ רק לידע כללי כאשר המטוס הגיע בשנת 1976 וישראל הייתה למדינה הראשונה בעולם(אחרי ארצות הברית) שקיבלה את המטוס (זה לא פשוט לקנות מטוס קרב מהאמריקאיים). הגעתו של המטוס לארץ, והטקס הרשמי ביום שישי גררו את התמוטטות הקואליציה ונפילתה של ממשלת רבין הראשונה.




וקצת אירועים נוספים שקרו בעולם, ב17 ליולי 1955 נפתח פארק דיסני הראשון, ב-13 ליולי 1977 הייתה הפסקת חשמל של קצת יותר מיממה (25 שעות) בניו יורק, הדבר גרר שוד, ביזה והמון בלגן.. (תארו לכם מנהטן בלי חשמל..) ולסיום ב-25 ליולי 1978 נולדה תינוקת המבחנה הראשונה בעולם (מאז עברנו דרך לא קטנה בתחום בעיקר בארץ).


ומעבר חד לקצת אירועים שהתרחשו בארץ בחודש יולי..

ביולי 1950 חוקק חוק השבות, חוק השבות קובע שכל יהודי שהביא את רצונו לעלות לישראל, רשאי לעלות לארץ ולקבל תעודת עולה (אלא אם כן פעל נגד המדינה, העם היהודי או בעל עבר פלילי). לפי חוק האזרחות תעודת עולה מזכה מיידית באזרחות ישראלית. אחת הסוגיות שעלו עם החוק הוא ההגדרה "מיהו יהודי". חוק השבות עד היום עולה לדיון ציבורי, בין היתר בשאלה של היהדות והטענת האזרחים הלא יהודי בארץ שהחוק פוגע בעיקרון השוויון.


ונסיים בתזכורת קצרה לאירועים צבאיים שהתרחשו החודש בארץ.. בשנת 1972 מבצע יונתן, הקרוי גם מבצע אנטבה, מדובר על פעולת פשיטה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה לשחרור מטוס שנחטף ע"י טרוריסטים. במהלך הפעולה נהרג מפקד סיירת מטכ"ל סא"ל יונתן (יוני) נתניהו ז"ל. ביולי 2006 נפתחה מלחמת לבנון השנייה עם חטיפת שני חיילי המילואים, אהוד גולדווסר ואלדד רגב (גופותיהם הוחזרו ביולי 2008). ביולי 2014 התרחש מבצע "צוק איתן" שבמהלכו גם עירנו הקטנה ישבה במקלטים לא מעט (סבתא שלי ז"ל חטפה אירוע מוחי מהנפילות בגבעתיים, אושפזה ולא חזרה מבית החולים).


ובגישה אופטימית זאת, דיברנו היום על הרבה נוסעים חשובים, נשמח להמשיך לדבר כל בוקר לפני הזריחה..





פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page