top of page

פותחים את חודש מאי

שלום לכולם וחודש מאי שמח. תרשו לי לפתוח בברכת חג פועלים שמח לכולנו ויותר חשוב לאלו מאיתנו שמבצעים שירות מילואים של יותר מתשע ימים בשנה, ברכות על קבלת מענק המילואים. אצל מישהי כמוני שעושה מעל ארבעים יום בשנה היום כפר התחיל טוב 😊. אז חודש מאי הינו חודש עמוס וגדוש באירועים ולכן אנחנו נתמקד כאן היום רק בעיקריים ומדי בוקר נדבר על השאר בהרחבה בפינת #היוםלפני בקבוצת הפייסבוק של צעירי רמת גן גבעתיים.


אז נתחיל תחילת במדינת ישראל ובתולדות העם היהודי. אז אי אפשר להתחיל את הפינה מבלי להיזכר בהקמת מדינתנו. אז ב-14 למאי 1948 הוכרזה רשמית הקמת מדינת ישראל. הטקס נערך ביום שישי בשעה 16:00 (לפני כניסת השבת, משום מה לא רצו מלחמת אחים על היום הראשון) ובמהלך הטקס נקראה מגילת העצמאות, המסמך המכונן של המדינה החדשה. אז למי שמתעניין ורוצה לקרוא יותר על הטקס. למתעניינים יותר, אפשר לקחת אוטובוס לתל אביב לבית העצמאות וכמובן נסיים בסרטון.




אז כמובן קמה מדינת ולמחרת לא עלינו כבר מחמה, ובסוף חודש מאי הוחלט על פירוק כל המחתרות והקמת צבא אחד: צבא הגנה לישראל.

ואם אנחנו מדברים על הקמת המדינה, זה לא סוד שלמרות שמדינת ישראל הכריזה על ירושלים כבירתה כל השגרירויות והנציגויות הזרות נשארו בתל אביב, למה? בגדול לא להכעיס את העולם הערבי. ואז בשנת 2018 נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט ליישם את "חוק שגרירות ארצות הברית בירושלים" ולהעביר בשעה טובה את השגרירות מתל אביב לירושלים. מה שהנשיאים שקדמו לו לא עשו. עולה השאלה למה הוא עשה? לדעתי האישית, הוא אוהב ליצור בלגנים. בכל אופן הנציבות בתל אביב עדיין פתוחה.. לא צריך לנסוע עד ירושלים בשביל ויזה לארצות הברית (ונקווה בקרוב שלא יהיה צריך בכלל). דרך אגב יומיים לאחר מכן גם גואטמלה מעבירה את השגרירות לירושלים.. דרך אגב כל העברת השגרירות גרמה באופן לא מפתיע להסלמת הצב הביטחוני במזרח התיכון.




אז לאחר שדיברנו על הקמת המדינה, אי אפשר לשכוח את השואה שהייתה לפני כן. ב-11 למאי 1960 סוכני המוסד לוכדים את בארגנטינה את אדולף אייכמן, פושע מלחמה נאצי. אייכמן מוברח למדינת ישראל ונערך לו משפט בו הוא נמצא אשם בפשעיו נגד העם היהודי (ואנושות) ובשעה טובה לאחר שנתיים, ב-31 למאי 1962 הוא מוצע להורג. משפט אייכמן היה לסוגיה לא פשוטה בחברה הישראלית, המשפט הציף והעלה רגשות קשיים בקרב ניצולי שואה בארץ. לקריאה מורחבת על המשפט .


ועוד כמה אירועים חשובים בתולדות המדינה בחודש מאי, בחודש מאי 1977, הליכוד עולה לשלוט, כמו שאומרים "מהפך", במאי 2001 התרחש אסון ורסאי שוב הוכחה עד כמה רשלנות אדם מובילה לנזק ולפני שנה יצאנו למבצע שומר חומות (למי שהספיק לשכוח היה לנו לא מעט נזק באזור) והתרחש אסון הרכבל באיטליה. לי אישית עד היום כואב על הילד המסכן שמעבירים ממקום למקום כאילו הוא היה חפץ. אז קצת למזכרת ככה זה נראה לפני שנה ברמת גן.


ובמעבר חד לעולם, אז תחילת תרשו לי לספר לכם עובדה מעניינת, העולם מתחלק לשניים, אוהבי סיינפלד ואוהבי חברים. ומה קרה בחודש מאי? שתי הסדרות הסתיימו. הפרק האחרון בסדרה סיינפלד שודר ב-14 למאי 1998 (הה ביום העצמאות שלנו) ופרק אחרון לסדרה חברים שודר ב-6 למאי 2004. אז כפי שציינתי בחיים לא נתקלתי במישהו שאהב את שתי הסדרות (אני ד"א במחנה חברים), אבל לשם מזכרת מצרפת את הרגעים האחרונים של שתי הסדרות:


החודש גם נחוג בכול העולם "יום הניצחון על הנאצים" למען האמת יום זה נחוג ביומיים, וקבלו חידה, מדוע זה יומיים?


ונסיים בחדשות טובות (רפואיות) החודש בשנת 1956 נכנס לפועל חיסון נגד מחלת שיתוק ילדים, פוליו ומאז לשמחתנו אחוז החולים במחלה ירד ולצערנו קצת חזר לאחרונה לכותרות.

ב-8 למאי 1980 המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מודיע רשמית כי מחלת האבעבועות שחורות עברה מן העולם.

ולסיום החודש ב-5 למאי זה יום המודעות לרחיצת ידים.




זה הכול להפעם אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות ונתראה כל בוקר קצת לפני הזריחה.



פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page