top of page

פותחים את מרץ..

בוקר טוב לכולם וחודש מרץ שמח. נפתח את הבלוג בכך שבשני למרץ יש לי יום הולדת.. (מי ששולח דברים אז אני צליאקית.. סתתם).. ועכשיו לעניינו מה היה לנו בחודש מרץ בארץ ובעולם?


אז נתחיל מארצנו הקטנטונת.. בשלישי למרץ 1912, נוסדה הדסה: הסתדרות הנשים הציוניות באמריקה. אז למי שלא מכיר, הדסה זה לא סתם בית חולים בירושלים. הדסה נוסדה בניו יורק על ידי קבוצת נשים שבראשן עמדה הנרייטה סאלד, והמטרה הייתה להפנות מאמץ נשי למען קידום הרפואה בארץ ישראל (ב-1912 ארץ ישראל הייתה מדינת עולם שלישי..). אז למה קראו לארגון הדסה, מאוד פשוט הפגישה הראשונה נערכה בחג פורים. אז מה נעשה: הכשרת אחיות, הקמת מרפאות נודדות בארץ, יסוד קופת חולים כללית, שני בתי חולים ועוד. מוזמנים לקרוא עוד ואף לתרום כספים לקידום הרפואה בארץ


אז ככה השנים עברו, ובראשון למרץ 1920 נערכו מאורעות תל חי והקרב שהפך לסמל. במהלך הקרב נפצע יוסף טרומפלדור ועל פי האגדה הוא אמר "טוב למות בעד ארצנו". משפט שהפך לסמל התנועה הציונית. לאורך השנים הייתה ביקורת על משפט זה. הרי מדינת ישראל שולחת את טובי בנייה ובנותיה לצבא כדי למות? בשביל זה אנחנו מחנכים ילדים? ובאמת התפיסה שונתה ל: "טוב לחיות בעד ארצנו". בכל מיקרה מכוון שבקרוב מגיע האביב ואז כמובן אפשר לצאת לטייל, מוזמנים לנסוע לבקר בחצר תל חי.


אירוע נוסף שהתרחש בארץ היה במרץ 1965: המרגל וולפגנג לוץ נתפס על ידי המצרים. עכשיו ילדים נשמע סיפור יפה. היו היה איש עסקי גרמני שנסע ברכבת באירופה בשנות ה-50 (במחלקה ראשונה כמובן). בנסיעה הוא פוגש בלונדית יפה ומשכילה.. שעל הדרך היא גם מנהלת בית מלון יוקרתי.. השנים מתאהבים ומתחתנים ועוברים למצרים לפתח עסקי מלונאות וסוסים. נשמע כמו סרט יפה.. קיצור האיש הוא מרגל ישראלי.. האישה על הדרך מגלה זו ונשארת איתו.. והסוף לצערנו לא שמח. דרך אגב דבורה עומר כתבה על זה ספר מומלץ.


במרץ 1965 התרחש עוד מאורע היסטורי בתולדות מדינת ישראל: חטיף הבמבה יוצא לאור. אז מאז זרמו הרבה מים בירדן.. והמציאו 7000 סוגי במבה שונים (עם ביסלי, סגול, כתום, אפרופו, ביגלה.. ) אבל אין כמו הבמבה הראשונה והמקורית. תשאלו כל ילד ישראלי מה הוא אוהב לאכול התשובה תהיה במבה.. למה מתגעגעים שאתה בחו"ל? לבמבה של אוסם.. אז בתור ילדה שכל היום אכלה במבה אפילו לקחו אותי פעם למפעל של אוסם לראות איך מיצרים במבה.. רציתי להמליץ על הסיור אבל כנראה הוא לא קיים היום (קורונה).. בכול אופן זה היה חלום ילדות לבקר שם.. (הסוף היה הכי כפי.. נתנו לי כמויות של במבה הביתה 😊)


ובמעבר חד לזירה הבינלאומית.. ב-2 למרץ (היום הולדת שלי.. ) בשנת 1965 יצא לאור אחד הסרטים המדהימים ביותר בתולדות הקולנוע: צלילי המוזיקה. מאז שאני ילדה אני ראיתי כל הפקה של הצגה למחזה, אבל אין כמו הסרט האמיתי. סיפורה של משפחה אוסטרית שבורחת מהנאצים.. האבא מתחתן עם נזירה.. קיצור מי שלא ראה סרט חובה.. לצפייה בסרטון.


במרץ 1946 נתבע לראשונה המונח "מסך הברזל" על ידי וינסטון צ'רצ'יל. "מסך הברזל" הינו כינוי לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית. המושג זכה לתפוצה רחבה בעקבות השתלטות ברית המועצות על מדינות מזרח אירופה שהתבטאה בהקמת משטרים קומוניסטיים שכונו "דמוקרטיות עממיות", והוא ביטא את הקרע בין שני הגושים ואת תחילתה של המלחמה הקרה.



החודש נערכים שני ימים חשובים, הראשון זה השמיני למרץ, יום האישה הבינלאומי. יום האישה הבינלאומי נועד לציין את ההישגים הכלכליים הפוליטיים והחברתיים של נשים. כמובן מטרות לחוד ומציאות לחוד. מיום שנועד לקדם שיוון זכויות בין נשים לגברים הפכנו לחג מוכרי הפרחים והסבונים. אני כבר שנים אומרת.. תראו את מצב הנשים בעולם, באפגניסטן הן לא מקבלות טיפול רפואי, באפריקה עושים להן ברית מילה ובמדינת ישראל המתקדמת רוצחים אותן כל שני וחמישי. במקום לעשות שיח בנושא, איך אנחנו חוגגים את יום האישה? בהוזלת מכירים בחנויות נעלים.




יום חשוב נוסף זה ה-14 למרץ, יום הפאי הבינלאומי ויום המדע בישראל. יום הפאי הינו מועד בינלאומי לא רשמי לכבוד הקבוע המתמטי פאי. בארץ הוא גם מכונה יום המדע ובנוסף לכך הוא יום הולדתו של אלברט איינשטיין. אז כמובן בהיותי מהנדסת דגולה (עם אהבה למתמטיקה שימושית) מזמינה אותכם לבקר במוזיאון המדע בחיפה.. וכמובן איך אפשר בלי מתכון לעוגת תפוחים (סתם.. אני נראית לכם יודעת לאפות..)




ונסיים כמובן בסטטוס קורונה חודשי.. בחודש מרץ אנחנו חוגגים יום הולדת שנתיים לסגר הראשון ולפינה היומית שלנו בפייסבוק. אז קצת למזכרת..

2.3.2020: בחירות + יום הולדת להילה

11.3.2020: ארגון הבריאות העולמי מגדיר את הקורונה כמגפה ובישראל חוגגים פורים.

14.3.2020: עולם הפנאי והתרבות נסגר.

20.3.2020: נפטר ראשון מקורונה בישראל.

25.3.2020: ישראל רשמית בסגר, יש מגבלת יציאה מהבית.

זה הכול להפעם אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות







פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page