top of page

קופאים בפברואר ...

בוקר טוב לכולם וחודש פברואר שמח, החודש בחרתי להתמקד במספר אירועים שהתרחשו בארץ ובעולם בחודש פברואר בשנים שעברו.

אז נתחיל בישראל ונעבור לעולם.. וכמובן כל בוקר לפני הזריחה נרחיב בפינת #היוםלפני בקבוצת צעירי רמת גן גבעתיים בפייסבוק (תבדקו אותי הפוסט עולה ב-5 הזריחה ב-6)..


אז ככה נפתח בכך שחודש פברואר הינו חודש בסימן החלל הישראלי ונתמקד בשני אירועים, הראשון בראשון לפברואר 2003. מעבורת החלל "קולומביה" מתרסקת עם כניסתה לאטמוספירה, על סיפונה האסטרונאוט הישראלי, אלוף משנה אילן רמון. אילן רמון, בן למשפחה ניצולת שואה גדל ברמת גן ובהמשך עברה משפחתו לבאר שבע. אילן רמון החל את שירותו הצבאי בקורס טיס, אך נאלץ להפסיק את הקורס בעקבות פציעה. בהמשך חזר לקורס וסיים כחניך מצטיין. בין היתר אילן רמון היה אחד הטייסים שהשתתפו בשנת 1981 במבצע אופרה, תקיפת הכור בעיראק. אילן רמון סיים תואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת תל אביב. לאחר האסון משפחתו חזרה להתגורר ברמת גן. אסף בנו סיים בהצטיינות את תיכון "בליך" בעיר ונהרג בתאונת אימונים מספר שבועות לאחר סיום קורס טיס. רונה רמון, אשתו הקדישה את זמנה להנצחתו ולקידום המדע והחלל בארץ ונפטרה לאחר מאבק במלחת הסרטן בשנת 2018. הסיפור של משפחת רמון הינו חלום ישראלי שלפעמים נתפס כטרגדיה. כואב לראות איך אנשים שכל כך תרמו למדינה והיו כל כך מוצלחים ומוכשרים ובעיקר אנשים טובים נפטרו בגיל צעיר כל כך. לצפייה בסרטון.


אני רוצה מכאן לעבור לשנת 2019. ב-22 לפברואר שוגרה לאוויר החלילית בראשית. בראשית הייתה חללית מסוג נחתת, שפותחה על ידי עמותת SpaceIL ונבנתה על ידי התעשייה האווירית לישראל במטרה להיות הנחתת הישראלית הראשונה על הירח, והנחתת הקטנה ביותר שנחתה על הירח. כפי שכולנו יודעים הנחיתה לא הייתה מוצלחת.


ה-1 לפברואר 2003, אני ילדה בת 15 צופה בטלוויזיה בשבת בצהרים ומגיעה לשידור הנחיתה (באמת מעניין למה).. כולם מחכים לקולומביה, יש ספירה לאחור והמעבורת לא נוחתת. אחותי שיושבת לידי ושומרת על אופטימיות אומרת "יש חליפות הצלה", איתן בן אליהו מסביר לכולנו "הרוח הזיזה את מעבורת החלל" (מאוד הגיוני באמת..) ואני אומרת "אין מצב הם שרדו". לימים הלכתי ללמוד בטכניון וההייתי למהנדסת אווירונאוטיקה והבנתי עד כמה המסקנה שלי הייתה נכונה. ספטמבר 2009, אסף רמון נהרג, אני סטודנטית בטכניון בנהיגה בדרך הביתה, משהו בלב מרגיש כאב. דצמבר 2018, רונה רמון נפטרה, אפריל 2019, אני ממהרת הביתה מהעבודה לראות את הנחיתה ושוב החלום מתפוצץ. זכור לי המשפט של ריבלין לילדים בגן "ילדים גם אתם תגיעו לירח".




ועכשיו אחרי שחפרנו על נושא החלל ניגע בעוד כמה אירועים חשובים שהתרחשו בארץ בחודש פברואר. בשנת 1950 היה שלג בתל אביב בחודש פברואר.. למי שתהה התשתיות מאז עדיין לא נבנו ושופרו. החודש בשנת 1986 אסיר ציון, נתן שרנסקי, לימים שרנסקי הגיע לארץ. בעת שיבתו בכלא בברית המועצות נתן שרנסקי הפך לסמל של מאבק בזכויות האדם. מוזמנים לקרוא עליו עוד, ללא ספק אישיות מרשימה.


החודש בשנת 1985 נוסדה תנועת חיזבאללה ובשנת 1992 ישראל חיסלה את מנהיגה, עבאס מוסאווי ובמקומו הגיע נסראאלה שאיתנו עד היום. שני האירועים קרו דרך אגב ב-16 לפברואר.

נסיים באירוע חשוב בתולדות הדמוקרטיה הישראלית, החודש בשנת 1963 בג"ץ קובע שבמדינת ישראל תכיר בנישואים אזרחים שבוצעו בחו"ל. במילים אחרות, לא רוצים רבנות נוסעים לקפריסין (קצת בעייתי בקורונה).

וכמובן נוסטלגיה עירונית, מה היה ברמת גן פעם? סביח (טוב תמיד היה).. מפעל הממתקים של עלית. שההיתי ילדה קטנה וההינו נוסעים לסבא וסבתא בגבעתיים תמיד אמרו לי "כאן מכינים שוקולד". החודש בשנת 2008 החלה הריסת הבניין.. אז קצת למזכרת (כתבה, אתר רשמי).


ובמעבר חד לעולם הגדול..

החודש בשנת 1935 בוצע שימוש ראשון בכלי הפוליגרף, מאז היו לא מעט דיונים, האם שימוש זה תקף, עד כמה הכלי אמין וכ'ו. (אני הבנתי ד"א שמאוד קל ליפול בבדיקה כתוצאה מלחץ). בפברואר 1960 נחנכה שדרת הכוכבים של ההוליווד, יש לאן לשאוף לטייל. וכמובן איך אפשר לשכוח בפברואר 2004 נוסדה רשת הפייסבוק, תארו לכם איך ההייתי כותבת לכם כל בוקר את הפינה?


וכמובן לסיום ההייתי חייבת, החודש לפני שנתיים ב-27 לפברואר 2020 התגלה חולה הקורונה הראשון בישראל, אז קצת למזכרת ככה זה נראה בזמנו.




מאז הרבה השתנה.

זה הכול להפעם אשמח לשמוע תגובות, דעות והצעות








פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page