top of page

פשע אמיתי בנטפליקס: סרטי הדוקו המומלצים ביותר

עודכן: 3 בנוב׳ 2020

לאחר זמן רב, חזרתי עם לא מעט סיפורים על עלילותיי בנטפליקס, שלא מועיל לי בכלום חוץ מ.. נכון, ניחשתם, סרטים דוקומנטריים. ולא סתם סרטי דוקו, אלא סרטי דוקו True Crime - הלוא הוא - פשע אמיתי. ראו הוזהרתם תקבלו צמרמורת! אלא שבניגוד ל-"צמרמורת", פה זה בחיים האמיתיים, וזה יותר מפחיד מכל סרט אימה קיים.


בעודי יושבת מול הנטפליקס ומורטת שיערות מה יש לראות, נתקלתי בדוקוז ישנים וחדשים. היות ואני מעריצת קרימינולוגיה מושבעת, ולמרות שהמקרים מזעזעים אותי, אני עדיין מצליחה למצוא בהם משהו מרתק ולכן לא מפספסת אף סרט/סדרה כאלה. חשבתי לחלוק גם איתכם את הרשימה המעודכנת שלי לסרטי דוקו בנטפליקס (עם כמה הערות מסביב). אז.. Shall we?



רצח אמריקאי: המשפחה בבית הסמוך

אין ספק שזה בהחלט משהו שטילטל את כל נטפליקס; אני נתקלתי במקרה בסרטון המדובר לפני כשנה, בו נראה שוטר המגיע לבדוק את היעלמותה של שאנן וואטס, רק כדי לפגוש בבעלה כריס שבא ומנסה להתנהג כרגיל, אבל כולם מסביבו שמים לב שהוא הכל חוץ מכרגיל. לאחר מכן, השוטרים מבינים שזהו סיפור מזעזע עם מלא תיאוריות על נישואין כושלים שנראו מדהימים מבחוץ.


המדרגות

בדוקו הזה נתקלתי לפני כחצי שנה ולא הבנתי מה קורה. אישה, בלילה בהיר אחד, פשוט נפלה מהמדרגות בביתה ומתה. בעלה התקשר בהיסטריה למשטרה וטען שהיא נפלה מהמדרגות. מומחים טוענים שפצעים כמו שלה וטראומות בראש לא יכולים להיגרם בשום פנים ואופן רק מהמדרגות, והמשיכו לנתח ולנסות לראות בכל מיני דרכים מעניינות, כיצד בן אדם יכול להגיע למצב כזה. סדרת דוקו מעולה עם הרבה הפתעות ותעלומות בלתי מובנות.


שומרות הצדק

אחת מסדרות הדוקו הראשונות שראיתי בנטפליקס על פשע, ולא התאכזבתי. הסיפור סובב סביב מותה המסתורי של נזירה מתוקה בשם קאת'י, וחושף קונספירציה מטורפת במסווה של הטרדות מיניות וכומר פדופילי שאולי קשור גם למותה.


אל תתעסקו עם חתולים

הדוקו שזעזע את העולם ואת המדינה: בחור צעיר מעלה לרשתות החברתיות סרטון בו הוא מענה חתולים. לאחר מכן מגיע סרטון נוסף, וקמה קבוצה בפייסבוק עם אנשים שמנסים למצוא מיהו אותו צעיר סדיסט שעושה את המעשים הנוראיים הללו. מרתק ומזעזע כאחד.


גאון מרושע

ללא ספק אחד מסרטי הדוקו הכי מרתקים ומעניינים שראיתי - בגלל כמות הפרובוקטיביות, מסתוריות וקונספירציה שבו. בריאן וולס, גבר בן 46, היה שליח פיצה בפנסילבניה שהגיע לבנק יום אחד במטרה לשדוד אותו, עם קולר מברזל סביב צווארו ופצצה על גופו, בין שאר הדברים. לאחר מכן, הוא ברח החוצה והתחנן שיסירו את הפצצה מגופו. הרבה מסתורין אופף את המקרה המאוד מורכב הזה, מומלץ מאוד.


תעלומות בלתי פתורות

עוד סדרת דוקו מאוד מדוברת ופופולרית בארץ, שקיימת כבר הרבה מאוד שנים ועשתה קאמבק בגרסה חדשה - "תעלומות בלתי פתורות", שמציגה כשמה כן היא - מקרים בלתי פתורים ובלתי מוסברים, ותמיד יש בהם משהו לא מובן וביזארי. אין ספק שיש פה הרבה קונספירציות ומקרים בלתי רגילים, בהם יש רוצחים שלא נמצאו עד היום, וזה מה שמתסכל בעצם - יש חשודים אבל לא משהו קונקרטי, ואתה נשאר עם השאלה של.. מי לעזאזל עשה את זה ואיך הוא מסתובב חופשי היום? זה מדהים. לדעתי העונה הראשונה הרבה יותר טובה מהשניה.


לעשות רוצח

תכירו את סטיבן אייברי (בתמונה) - אדם שישב 18 שנים בכלא, ובסוף זוכה עקב זיהוי לא נכון בתקיפה מינית וניסיון לרצח של אישה צעירה. סטיבן שוחרר מהכלא, רק כדי להיות מואשם ברצח נוסף - רצח הצלמת טסה הלבאך. כל הראיות מצביעות עליו - אך הוא ממשיך לטעון לחפותו. מרתק ביותר וגם עצוב מבחינת המערכת המשפטית ותפקוד המשטרה (מה שמאוד נפוץ בסדרות/סרטי הדוקו במקרים כאלה).


נחטפה לנגד עיניהם

אמרתי את זה פעם ואגיד את זה שוב - אין ספק שהדוקו הזה גורם לצופה למרוט שערות ולדפוק את הראש בקיר מרוב טמטום. תקציר העלילה: השכן רוברט (בי) עם חיבה עזה לבנות, אבל נשוי עם כמה ילדים, מפתח אובססיה רצינית לילדה של השכנים וחבריו הטובים, ג'ן. עד כדי כך שהוא חוטף אותה, פעמיים, שוטף לה את המוח בשטויות ואונס אותה. הפעם, לא המשטרה מטומטמת, אלא ההורים! אך ורק ההורים. דוקו מטורף.


רציחות אלקסאר

הדוקו האחרון שראיתי בנטפליקס וגם הכי.. איך נגיד את זה בעדינות - "חופר". יותר מדי נמרח ויותר מדי מידע לא רלוונטי, באמת שיכלו לחתוך את זה בחצי. ועדיין מי שמעוניין לצפות בזה, כי זה באמת מעניין, שיפנה לעצמו קצת זמן כי זה קצת ארוך ויש קטעים משמימים. הפרטים עצמם זה מה שמעניין פה: שלושה קטינות חמודות, כל פעם לוקחות טרמפים מאלקסר, עיירה קטנה בולנסיה, ספרד, על מנת להגיע למועדון מגניב באמצע שום מקום. הכל טוב - אבל למה ההורים נותנים להם לקחת טרמפים מלכתחילה? חסר מוניות? חסרים מקומות לצאת? כפי שכבר ניחשתם - הנערות לא הגיעו למועדון ונחטפו. מי היה שם באמת? מי הרוצחים האמיתיים? עדיין לא מבינה מה קרה שם עד הסוף. תעלומה.

*הדוקו בספרדית.


אמנדה נוקס

סרט דוקו נוסף שנתקלתי בו לאחרונה הוא "אמנדה נוקס". אמנדה הייתה סטודנטית אמריקאית שהלכה ללמוד בעיירה קטנה באיטליה, נשמע כמו חלום? בהחלט. היא גרה עם שותפה בשם מרידית', ויצאה עם בחור איטלקי ואפילו למדה איטלקית. יום אחד, מרידית' התגלתה כמתה בחדרה, במה שנראה כהתעללות ואולי אפילו אונס. לא מאמינה שבאמת נעשה פה צדק.

*חלק מהדוקו באיטלקית.


לונג שוט


סרט הדוקו הזה לא ממש פופולרי בארץ, ולא ראיתי מישהו שדיבר עליו, וחבל, כי הוא באמת מאוד מעניין עם סוף מאוד טוב וגילוי הרוצחים. חואן קטלאן, בחור צעיר, נאשם ברצח עדת מפתח חשובה בתיק של בן דודו. השוטרים היו בטוחים שהוא הרוצח, בעוד שהוא טען לחפותו ואמר שהיה בכלל במשחק בייסבול של הדודג'רס יחד עם בתו. אבל.. איך הוא בדיוק יוכיח את זה? העדות של בתו לא באמת אמינה מספיק או מספיקה בבית המשפט. חייבת לציין שעורך הדין שלו עשה פה עבודה מדהימה והוא אחד המטורפים שראיתי על גבי המסך ובכלל. אחד המקרים המדהימים שנתקלתי בהם, חובה צפייה.


מי הרג את גרגורי הקטן?

רצח של ילדים זה תמיד נוראי, במיוחד כשלא מוצאים את האשם האמיתי. חייבת לציין שלא ציפיתי להתרחשויות שיקרו בהמשך, טוויסטים רציניים שלא אחשוף כאן אבל בהחלט שווה צפייה. גרגורי הקטן נחטף מחצר ביתו, ונמצא בנהר במחוז ווסגס, היכן שגר, במדינת צרפת. עד היום - עם מספר חשודים, לא מצאו את הרוצח האמיתי.

* הדוקו בצרפתית.


היעלמותה של מדלן מקאן

אין יותר מדי מה להגיד על המקרה הזה, שהפך לסנסציה בינלאומית ועד היום לא נמצאו עקבותיה של מדלן או הרוצח האמיתי, למרות שהיו לא מעט תיאוריות, טענות שראו אותה (ואולי זה נכון, ועצוב בו זמנית) - מדלן מקאן בת ה-3 נחטפה ממיטתה באמצע הלילה באתר נופש בפורטוגל, שם שהתה משפחתה בחופשה. במשך כל הזמן הזה, לא נמצאה ולא נמצא החוטף שלה עד היום. ללא ספק, אחד המקרים הקשים ומלאי הקונספירציות בהיסטוריה. אני עדיין מקווה שיום אחד ימצאו את האשם האמיתי.

*חלק מהדוקו בפורטוגזית.


המשפט של גבריאל פרננדז

צפיתי בהרבה סדרות דוקו פשע, אבל אין ספק שזה הכואב מכולם. למה זה הכואב מכולם? זה לא שהשאר פחות מזעזעים או נוראים, אבל פה מדובר בילד קטן שנכנס לכולנו ללב. ילד שרק רצה אהבה מאמא שלו, ופשוט לא קיבל אותה. ולא רק שלא קיבל אותה - הוא המשיך לרצות את אהבתה וחיבתה, גם כשהיא גמרה לו את החיים ועשתה לו נזק גופני בלתי הפיך, יחד עם בן זוגה. הדוקו הזה מראה בבירור את כישלון המערכת, במיוחד של הרווחה, שהיו אמורים לדאוג לילד החמוד הזה והוא פשוט נפל בין הכיסאות. חשוב להיות מודעים גם לדברים כאלה, ולדעת שאם ילד נראה במצוקה- חייבים להרחיק אותו מיידית. חזק, כואב, ועצוב.


כמה דוקוז נוספים שאינם נמצאים בנטפליקס אך שווים צפייה:


הג'ינקס The Jinx - גבר מואשם בהיעלמותה של אשתו, ואח"כ מואשם גם ברצח ברוטאלי נוסף. הוא טוען שהוא חף מפשע ואין לו מושג מה קרה לאשתו. מקרה לא ברור של איש מוזר מלא בכסף, שכל פעם מצליח לחמוק מבית המשפט ומהמשטרה בתחפושות, מלא בסיפורים מוזרים שלא מסתדרים, חוזר לכלא, ויוצא וחוזר חלילה. מרתק ביותר.


גן עדן אבוד Lost Paradise: The Child Murders at Robin Hood Hills - *אזהרה* בתחילת הדוקו יש תמונות קשות לצפייה של הקורבנות. סרט המגולל את סיפורם של שלושה בנים מתוקים, שמצאו את מותם ביער, לאחר שהתעללו בהם קשות ואף ביצעו בהם מעשי סדום. הכל נראה כחלק מסיפור של כת וסגידה לשטן, אבל האם באמת מצאו את הרוצחים האמיתיים? שלושה נערים מואשמים ברצח. האם הם באמת הרוצחים? בהחלט סיפור קשה. מה שכן, זה באמת נראה משהו שקשור לשטן. הפסקול כולל כמה שירים של מטאליקה, וזה בהחלט הוסיף ל"אפילה", ו-"גותיות" של סרט הדוקו הזה. יש לו גם 2 המשכים.


מי רצח את ג'ונבאנה רמזי? Who Killed Jonbenet Ramsey - ג'ובאנה רמזי בת השש היא עוד ילדה מאוד מפורסמת, לא פחות ממדלן מקאן, אבל בניגוד למדלן, גורלה, לצערנו הרב, כבר ידוע. ג'ונבאנה הייתה "מלכת יופי" צעירה והשתתפה בתחרויות רבות ואף ניצחה בהן, בעידודה של אמה, מלכת יופי לשעבר. יום אחד ג'ונבאנה נעלמה, ונמצאה במרתף של הבית, עם שמיכה על גופה, חבל מסביב לצווארה ושבר בגולגולת. מומחים קבעו שהיא מתה מחניקה. כמו במקרה של מדלן, גם פה האשימו את הוריה של ג'ונבאנה ברצח שלה, אך ירדו מזה מהר מאוד כשהבינו שאין קייס. עד היום לא נמצא הרוצח. יש כמה תיאוריות - הרוצח הוא אולי פדופיל שראה אותה בתחרויות ופינטז לחנוק אותה. אולי זה סתם מישהו שהכיר את המשפחה אבל עדיין היה זר. אולי מישהו מהעבודה? מקרה מוזר מאוד.


לסיכום - שימו לב שיש דוקוז שיזעזעו אתכם ואפילו יגרמו לכם להרגיש רע, כי זו המציאות וזה לא סתם סרט אימה. זה בהחלט לא קל לצפיה או לשמיעה, אבל אם אתם אוהבים את הז'אנר ובעיקר קרימינולוגיה וכניסה לתוך מוח של פושעים - זה לגמרי משהו שתתחברו אליו, ואם יש לכם קצת זמן לבינג' או משעמם לכם - הם יעבירו לכם את הזמן.













פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page