top of page

החודש לפני.. והפעם ספטמבר שכולו חגים..

עודכן: 5 בספט׳ 2020

אז החל מהשבוע הטור השבועי הופך להיות חודשי.. בגלל שיש לנו המון אירועים שקרו כל חודש ננסה להתמקד גם באלו שפחות מוכרים. הטור יפורסם בתחילת כל חודש, אז שיהיה לנו בהצלחה וכמובן קריאה מעניינת!

אז ככה תמיד שחושבים על חודש ספטמבר, הדבר הראשון שעולה לנו בראש זה חודש של בטלה. למה בטלה? אז ככה שבועיים אחרונים של אוגוסט כל העולם בחופש.. אי שם באמצע ספטמבר יש חגים ובין לבין? ימי הסתגלות למערכת החינוך. בקיצור לא עובדים יותר מידי.. בכל זאת קרו כמה אירועים חשובים בעבר בחודש הזה (כנראה לא כולם היו בחופש 😊)

אז בואו נתחיל, ב26 לספטמבר בשנת 1892 (חשבון פשוט לפני 128 שנה) נפתח קו הרכבת שמחבר בין יפו (היום תל אביב) לירושלים. אז ככה הקו הזה אשכרה עבד (על אמת) עד לקום המדינה ומאז איך להגיד.. לא ממש. האירוע של פתיחת המסילה לירושלים היה כל כך חשוב בזמנו עד שאפילו אליעזר בן יהודה התייחס לנושא.


והשנים עברו והגיעה המאה ה-20 והחודש בשנת 1907 נוסד "בר גיורא" שלימים יהפוך לתנועת השומר. אז בואו נסביר את הסיפור בקצרה. בימי האימפריה העות'מנית איך להגיד המצב בארץ לא היה נעים (לא שהיום הוא נעים..) ומה לעשות השלטונות לא ממש שמרו על הישובים העברים ובשל כך היה צריך שומרים. את מי העסיקו בתור שומרים? את הערבים (כן מי שהתגוננו מפניו) עד שבספטמבר 1907 המצב השתנה. ישראל שוחט וחבריו שלימים הקימו את ארגון השומר הקימו ארגון שמירה עברי. במילים אחרות בני העלייה השנייה שמרו על מושבות העלייה הראשון. מי שמתעניין בנושא יכול לבקר במוזאון השומר בכפר גלעדי ואם אתם אנשי צבא או עושים מילואים הכניסה חינם.


אז מה עוד היה לנו בתולדות העם היהודי החודש? בספטמבר 1972 התרחש טווח הספורטאים הישראלים במינכן. למי שלא יודע את פרטי האירוע אז במהלך האולימפיאדה העשרים שהתקיימה במינכן בגרמניה המערבית נרצחו אחד-עשר ספורטאים, מאמנים ושופטים, חברי המשלחת האולימפית הישראלית, על ידי מחבלים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור". שניים מהחללים נרצחו בתוך מגורי המשלחת הישראלית בכפר האולימפי תוך כדי השתלטות המחבלים על חברי המשלחת, ותשעת האחרים, שהוחזקו כבני ערובה במשך כ-19 שעות, נרצחו במהלך ניסיון חילוץ כושל של כוחות משטרת בוואריה בשדה תעופה סמוך לעיר, שבו נהרגו גם שוטר גרמני אחד וחמישה מתוך שמונת המחבלים. לאחר האירוע גולדה מאיר ראש ממשלת ישראל אמרה "ידה הארוכה של מדינת ישראל תגיע לרוצחים" והיא התכוונה למוסד. לאירוע זה יש משמעויות עד היום מבחינת אבטחת נציגויות ישראליות בתחרויות בינלאומיות.

ונסיים עם מרדכי ואנונו.. הנה סרט שמתאים להוליווד.. מרדכי ואנונו עבד בתור טכנאי בדימונה (כן איפה שישראל מגדלת פרחים..) והוא מסר לעיתונות הזרה פרטים (על גידול הפרחים כמובן). מה עשה המוסד? שלח בלונדינית לתפוס אותו.. וזה עבד. ממש סרט מדע בדיוני.. מי שלא מאמין מוזמן לקרוא.


ועכשיו שסיימנו עם ישראל נעבור לעולם... אז מה קרה בעולם בחודש ספטמבר?

אז ככה נתחיל בשנת 1939.. בראשון לספטמבר במקום ללכת לבית ספר מבואסים כתמיד ילדי פולין קיבלו כיבוש גרמני. בראשון לספטמבר באותה שנה גרמניה הנאצית פולשת לפולין ומתחילה רשמית מלחמת העולם השנייה. נמשיך במלחמת העולם השנייה שנה לאחר מכן גרמניה מתחילה בהפגזות כבדות על ערי בריטניה (ובראשן לונדון) מה שנקרא "הקרב על בריטניה". נושא הקרב על בריטניה הינו מעניין שלעצמו. יצא לי לבקר במוזיאון של חדרי המלחמה בלונדון מספר פעמים ואני גם ממליצה לראות את הסרט "שעת האפלה" למי שמתעניין.

בגלל שלטוס ללונדון כרגע בלתי אפשרי (מה לעשות אנחנו מדינה אדומה).. אפשר להתרשם מאתר המוזיאון.


ולסיום כמובן איך אפשר לדבר על חודש ספטמבר מבלי לדבר על ה-11 לספטמבר. ללא ספק כל אחד מאיתנו זוכר איפה הוא היה באותו יום ומה הוא עשה (אני דרך אגב ראיתי "היפים ואמיצים" בטלוויזיה והשידור הופסק לסרט איימה בכיכובה של שלי יחימוביץ..). שבוע לאחר מכן התחילו גם להגיע כל מיני מעטפות מוזרות עם אבקות ברחבי ארצות הברית. משהו שנזכרתי בהקשר של ה-11 לספטמבר, לאחר האסון הקליטו הרבה זמרים שיר שלדעתי יכול גם להתאים לימים אלו. אפילו מצאתי את הקליפ של השיר.




ונסיים בברכת שנה טובה.. מי ייתן שתהיה לכולנו שנה מוצלחת לכל אחד בשאיפותיו...

נ.ב מי שלא קנה עדיין מתנות לשנה החדשה ממליצה לקנות מתנה שמהווה גם תרומה לקהילה או למשק הישראלי.



אשמח לשמוע תגובות, רעיונות ודעות.

הילה.


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page