top of page

החודש לפני.. פותחים שנה בינואר

בוקר טוב לכולם ושנה טובה.. אז בשעה טובה הסתיימה לה שנת 2020 והתחילה לה שנת 2021. שנת 2020 לא הייתה פשוטה (בלשון המעטה) אבל מכאן אפשר רק לעלות 😊. אז לפני שנתחיל אני רוצה לאחל לכולם שנת 2021 טובה ומוצלחת. כמו כן צריך ללמוד לראות את הטוב שבכל דבר ואני חושבת שהקורונה הביאה איתה גם דברים חיובים (למשל שאף אחד לא יבוא עם חום לעבודה..). אז כמו תמיד נדבר היום על אירועי החודש הקרב והפעם חודש ינואר.


אז בארצנו הקטנטנות מה קרה החודש?


לפני למעלה ממאה שנים בינואר 1917 פעילי ניל"י מותקפים על ידי בדואים מדרום לרפיח בדרכם ליצור קשר עם הבריטים, אבשלום פיינברג נרצח, אך עמיתו יוסף לישנסקי מצליח במשימתו. אז לאלו מכם שלא מכירים ניל"י היה ארגון ריגול יהודי לטובת הבריטים (כן בהתחלה רצינו אותם כאן.. ביחס לטורקים הם היו עדיפים) במלחמת העולם הראשונה. את גופתו של אבשלום מצאו רק לאחר מלחמת ששת הימים .. ועד היום יש דילמה למי הוא כתב את השיר "אלף נשיקות".. (אופרת סבון בחסות משפחת אהרונסון). אז בזמנים שאין קורונה אפשר לנסוע לזיכרון יעקב ולבקר במוזאון.. מומלץ. כמו כן למי שלא קרא בילדות אז יש את הספר "שרה גיבורת ניל"י". היו ימים.


אז הבריטים כבשו את הארץ ואחרי כמה עשורים הישוב רצה שהם ילכו מכאן. בשל כך פעלו מספר מחתרות בארץ. בינואר 1946 הפלמ"ח פוצץ את הרדאר ליד חיפה. אז קצת רקע כללי הפעולה נערכה מספר פעמים (לא הצליחו על הניסיון הראשון). כמו כן זה היה ברור לכולם שישימו רדאר חדש. אבל בכל זאת זו הייתה אחת מהפעולות המפורסמות של הפלמ"ח. סבא שלי, הלל תור (ספקטור) לקח חלק פעיל בפעולה במסגרת חברותו בפלמ"ח (למי שתהה הוא היה תושב גבעתיים לאחר מכן..). אז גם כאן תרשו לי להמליץ על טיול (והפעם בלי לצאת מהרדיוס גוש דן).. אז אני לא אשלח אותכם לראות את הרדאר (אני ד"א ההייתי שם..) אבל ברמת אביב יש את מוזאון הפלמ"ח. מאוד מומלץ ומעניין (אני ביקרתי לפני שנתיים).


ובהמשך קמה מדינה והתחילה עליה ובשנת 1961 תבעה הספינה אגוז שעליה 44 עולים ממרוקו.

וקצת דברים יותר מתקדמים..

בינואר 1993 פורסמה הקלטת הלוהטת של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.. במדינה שלנו לא צריך אופרת סבון.. הקלטת הלוהטת גרסת ישראל..


שנתיים מאוחר יותר חוקק חוק הבריאות הממלכתי.. אם כל הקיטורים שלנו על מערכת הבריאות אני חייבת לציין שבארץ האזרחים זכאים להרבה יותר שירותי בריאות חינם על חשבון המדינה (בארצות הברית זה לא ככה).

לא עלינו, בשנת 2006 אריאל שרון חוטף שבץ ונכנס למצב תרדמת או צמח עד למותו בינואר 2014. בהחלט טרגדיה. ולסיום למי שהספיק לשכוח מה קרה ב-30 בינואר 2020? נעמה יששכר השתחררה מהכלא הרוסי. איך שכחו את הפרשה הזאת בגלל הקורונה.. לא יאומן.


אז סיימנו עם ישראל ועכשיו לעולם הגדול.. קצת גילוים ותגליות למדע שקרו החודש. בשנת 1896 התגלו לראשונה קרני X, בשנת 1885 בוצע לראשונה ניתוח התוספתן. היום זה נראה לנו הליך רגיל.. כואב למישהו הבטן הולכים לבית חולים עושים צילומים וזהו.. אבל אז תחשבו כמה צרות זה היה עושה. בשנת 1927 בוצעה לראשונה שיחת הטלפון הבינלאומית.. תחשבו שפעם לפני זה שרשו לתקשר בין ארצות הברית לבריטניה היו שולחים ספינה בים.. (היום שולחים מייל.. נראה לי אם היו מביאים להיום במכונת זמן מישהו מלפני מאה שנה הוא היה חושב שאנחנו חיים בסרט מדע בדיוני..). החודש בשנת 1976 בוצעה לראשונה טיסה של מטוס הקונקורד, למי שלא יודע מדובר במטוס נוסעים על קולי, על כל האירוע והסיבות להפסקת השימוש במטוס ניתן להרחיב קריאה.




בשנת 1984 אפל מוציאה לראשונה מחשב מקינטוש והכי חשוב בשנת 2001 ויקופדיה עולה לאוויר. עכשיו תארו לכם אתם אומרים היום לילד לקרוא אנציקלופדיה רגילה? היו ימים.. אני עוד זוכרת שההינו הולכים לספריה כילדים.

וכמובן קצת הישגים אנושים לעם היהודי.. החודש בשנת 1997 מדליין אולברייט ממונה למזכירת המדינה של ארצות הברית.. למי שלא יודע מדובר על האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד.

ולסיום החודש יצא לאור לראשונה בשנת 1929 הקומיקס פופאי.. אז מי אמר תרד ולא קיבל?





זה הכול להפעם.. שיהיה לכולנו חודש טוב ושנה טובה

הילה.





פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page