top of page

השבוע לפני 13.6-19.6

עודכן: 10 באוג׳ 2020

אז איך התחיל הקיץ? הספקתם כבר ללכת לחדר כושר או סטודיו ולחזור לגזרה? (לפני שיסגרו אותם מחדש כמובן), הספקתם להזמין כרטיס לרכבת ליום ב'? או לצאת כמוני בששון על פתיחתה (כל עם ישראל בכביש.. משהו נוראי..). אז בעוד הטמפרטורות עולות וכולנו נחנקים במסכות (בסוף מישהו ימות מחנק ולא מקורונה), ניזכר קצת באירועי השבוע. כמו תמיד נפתח במה שקרה באזורנו ומשם נמשיך לשאר העולם (כמו שאומרים מהפרט לכלל).

נתחיל בשנת 1946, ליל הגשרים. למי שלא מכיר כל המחתרות היהודיות בארץ בתקופת המנדט הבריטי החליטו לשתף פעולה במסגרת המאבק לעצמאות בשנת 1945. שיתוף פעולה זה נקרא: תנועת המרי העברי. כמובן שהיו 1001 חילוקי דעות ומאבקי כוח בין המחתרות (למשל היו כאלו שתמכו בפעולות אלימות.. היו כאלו שפחות). אחת הפעולות המפורסמות במסגרת תנועת המרי הייתה ב-16 ליוני בשנת 1946: ליל הגשרים. בגדול הפלמ"ח רצה לנתק את כל הגשרים המקיפים את ארץ ישראל כדי להוכיח לבריטים שלישוב בארץ יש יכולת (כולם ידעו שברגע שיפוצצו את הגשרים יבנו חדשים.. המטרה הייתה להפגין יכולת). כל הגשרים התפוצצו בהצלחה פרט לגשר א-זיב בצפון שלא עלינו התפוצץ עם אנשי הפלמ"ח עליו. במקרה סבא שלי ז"ל השתתף בפעולה (לא לדאוג הוא לא מת שם.. הוא חי הרבה שנים אחר כך בגבעתיים..) ועשינו שם טיול איתו. מאוד מומלץ ומעניין. כמה שנים מאוחר יותר ב-13 ביוני, אני סיימתי את הבגרות בהיסטוריה (זה באמת קרה.. אבל זה לא האירוע החשוב בתאריך). ב13 ליוני 1982 כוחות צה"ל מגיעים לבירות בירת לבנון במהלך מלחמת לבנון השנייה. עד היום מתנהל וויכוח האם המהלך שלכבוש שטחים גדולים מלבנון היה מוצדק ונדרש. מי שמתעניין ניתן לראות פרק מעניין בסדרה "תקומה" על מלחמת לבנון הראשונה (לצפייה בפרק)


ולאחר שסיימנו עם ישראל נעבור לעולם. בשנת 1993 נבחרה השבוע לראשונה אישה לרשות ממשלת טורקיה. אז למה זה מהווה אירוע מיוחד? הרי היו נשים ברשות ממשלה עוד קודם (מי אמר גולדה..). אז ככה, טורקיה היא מדינה מוסלמית ושם הסוגייה של מעמד האישה קצת בעייתית. היום למשל, הנשיא צוטט לא פעם אחת באמרות שוביניסטיות בגלוי. השבוע בשנת 1994, לאחר מרדף טלוויזיוני מתוקשר, נעצר או. ג'יי. סימפסון בחשד שרצח את אשתו לשעבר, ניקול וחברה. מדובר על פרשה שהסעירה את ארצות הברית והעולם כולו מספר שנים (לצפייה באירוע המעצר)

ולסיום קצת מאורעות שמחים.. השבוע התרחש יום הסושי הבינלאומי (כן מסתבר שיש יום כזה).


זה הכול לשבוע, סוף שבוע טוב ושבת שלום!

הילה.

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page