top of page

לא פחות מנינג'ת על-חלל

עודכן: 12 באוק׳ 2020

*הפוסט נכתב בלשון נקבה מטעמי נוחות אך מכוון לשני המינים*


מסע חיפוש העבודה הוא בעצם כמו עבודה אחת גדולה. קמים בבוהוריים (Did you see what I just did there?), מחפשים עבודות בפייסבוק, אתרי דרושים, לינקדין, קוראים מאמרים כדי לשפר ולשפר ולשפר. לשפר את קורות החיים, לשפר את תיק העבודות, תמיד המרדף אחר הדבר היותר טוב. The next best thing. כל אחד נוטה לכתוב דברים קצת אחרים מהניסיון שלו וזה מעט מבלבל. זו מטרת הפוסט שלי בעצם - גם בתור מחפשת עבודה וגם בתור אחת שרוצה להעביר ידע לאחרים - למה לא לרכז הכל בפוסט אחד ולעשות קצת סדר? אז ללא עיכובים נוספים, נתחיל במלאכה.


קראתי מלא מאמרים על חיפוש עבודה וריאיון עבודה. יש יגידו שקראתי אפילו יותר מדי במחקר עמוק במיוחד. אז יש לי שאלה אחת פשוטה: למה, בכל המאמרים הללו, לא עונים פשוט על השאלה? נותנים תשובה קונקרטית? התשובות שניתנות הן כלליות מדי וקורא המאמר נשאר עם חלל פתוח. עם משהו חסר. עם התחושה של, אוקיי, קראתי וזה מעט עזר, אבל זה לא פתר לי את הבעיה ולא הבנתי איך לגשת. אני עדיין חסר ביטחון בקשר לזה. אז באמת שאין צורך להשאיר את הקורא ככה וזה אפילו כישלון של כותב המאמר, מקצועי ככל שיהיה. החומר ה-מקצועי, מצטערת לבשר, הוא דווקא בשפה האנגלית יותר מאשר בשפה העברית.

אז לאחר שקראתי פוסט דרושים שיכול להתאים לי, וניסיתי להבין אם אני באמת נינג'ה או מקסימום אסטרונאוטית, השלב הבא הוא לשלוח קורות חיים ותיק עבודות במידה ויש. לאחר מכן, כשמקבלים את שיחת הטלפון הקריטית והזמנה לריאיון, מתחילים לחשוב על השאלות הצצות ומתכוננים לריאיון המכריע. בואו נבחן כמה מהשאלות המכשילות ומהן התשובות האפשריות שלא ישימו לנו רגל -


אז תספר לי על עצמך...


אין ספק שזו שאלה כללית ולא מובנת. למרואיין לא באמת ברור מה המראיין רוצה לשמוע. מומלץ לספר על ההווה, עבר ועתיד של המקצוע ולמה אנחנו כ"כ מעוניינים להמשיך בתחום זה ומה מעניין אותנו בו. התשובה לשאלה זו לא אמורה לקחת יותר מדקה או שתיים, בכל זאת זהו רק פתיח. למשל: "בוודאי, אני ישראלה ישראלי, בת 32 מפתח תקווה. אני עוסקת בתוכן כבר 3 שנים. עברתי בעבר כעורכת, מתרגמת, מתמללת, מזינה וכותבת תוכן. אני מאוד אוהבת לכתוב ועושה את זה על בסיס יומיומי בבלוג אישי ובכתבות/ביקורות שכתבתי באתרים מוכרים..". יש גם לציין חברות/אתרים מוכרים בהם עבדתם במידה ויש כאלה, כישורים שלמדתם/חידדתם לאחרונה, וכמובן למה אתם מתאימים לתפקיד הנוכחי ומה תוכלו להציע. זהו חלק מאוד קריטי בהקדמה זו. אפשר גם לציין תחביבים אישיים אם זה רלוונטי לתפקיד אבל להישאר מקצועיים.


מהי התשוקה הכי גדולה שלך?


אמנם שאלה שלא נתקלים בה הרבה, אבל הכל יכול להיות. במקרה זה - חשוב לציין את התשוקה הכי גדולה שלכם, מה אתם הכי אוהבים לעשות וזה הדבר שאתם הכי רוצים לעסוק בו, ואז לשייך את התשובה לתפקיד אותו אתם מחפשים. למשל: "התשוקה הכי גדולה שלי היא כתיבה והבעת עמדה/דעה. הכל התחיל מעולם הקולנוע, בו התחלתי להביא את דעותיי בכתבות וביקורות שונות כדי לחלוק את מחשבותיי עם אנשים אחרים הקשורים לנושאים אלו. כך הגעתי למסקנה שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים, והצלחתי לתעל את התשוקה הזו לעוד הרבה נושאים אחרים אותם חקרתי לעומק, גם לנושאים שאני כלל לא מבינה בהם, ועשיתי זאת בהצלחה רבה עם פידבק חיובי".



מהי עבודת החלומות שלך?


על שאלה זו מומלץ לענות את התשובה הכי כנה, בלי להתפלסף. מה אתם באמת רוצים לעשות בחיים? מהי העבודה עליה חלמתם מאז ומתמיד? תציינו תחילה את הכישורים אותם אתם רוצים להביא לידי ביטוי בתפקיד, כמו: "אני אוהבת ללמוד דברים חדשים תוך כדי עבודה. אני אוהבת לתקשר עם אנשים ולעזור להם במידה וצריך, ולהביא את הסטייל הייחודי שלי בכתיבה אל תוך העולם החיצוני. לעזור לעסקים להתקדם ולגרום לאנשים להתעמק בתוכן, לגרום להם לחייך, להתעניין, ללמוד מידע חדש. אני בן אדם עצמאי שיודע גם לעבוד לבד אבל טוב מאוד בעבודה בצוות ואין לי שום בעיה להתייעץ עם אחרים אלא בדיוק ההפך. ככל שיש יותר רעיונות - ככה היצירתיות פורצת. אני לומדת מהר ויכולה לכתוב בכל נושא בצורה הכי מקצועית שיש".


מה החולשות/תכונות שליליות שלך?


אין ספק שזו אחת השאלות היותר מכשילות והיא שמה רגל לא פעם ולא פעמיים. אז מה התשובה הנכונה? התשובה היא שאין תשובה באמת נכונה. צריך להציג חולשה/תכונה שלילית שלא פוגעת בתפקיד או בהכרח קשורה אליו. כל המחקרים מראים חד משמעית שאסור להגיד "פרפקציוניזם" למרות שלדעתי זה לא בהכרח נכון. אבל נשים את התשובה הזו בצד ונבחן אחרות. יש לא מעט תשובות מומלצות אבל בחרתי את השניים הכי טובות לעניות דעתי, כמו למשל תשובה זו:


"לפעמים אני מתמקדת יותר מדי בפרטים כדי שזה יהיה מושלם וזה גוזל ממני זמן. אני לאט לאט לומדת איך לשפר את התכונה הזו ולתעל אותה מבחינת ניהול הזמן שלי, כמו כן גם לתעדף משימות שחשובות יותר. כך אוכל גם להשקיע וגם לדייק תוך כדי סיום העבודה בהצלחה".


תשובה נוספת אפשרית היא:


"לפעמים יש לי חוסר ביטחון בתחומים מסוימים בעבודה שאני פחות מבינה בהם ולכן זה מקשה עליי לבקש עזרה מהקולגות שלי. עם הזמן למדתי שזה בסדר לבקש עזרה וזה בסדר לא להבין במשהו חדש, ואני שואלת יותר שאלות ומתעניינת בדיוק במה אני צריכה לעשות כדי שלא יהיו טעויות וקצר בתקשורת".



למה אתה רוצה לעבוד דווקא אצלנו?


זו שאלה מכשילה אבל יחסית פשוטה ויש להתכונן אליה בנוסף לשאלות האחרות. התשובה היא: לעשות מחקר על החברה, על העובדים, לקרוא קצת את הבלוג ולהבין במה הם עוסקים ומה הם מציעים. במידה והם מציעים מוצר, להבין מה המוצר ומהי מטרתו. זהו צעד קריטי היות והמראיין ירצה גם לשמוע מה אתה יודע על החברה בה אתה מעוניין לעבוד ואפילו לשמוע שאלות בסוף הריאיון. מועמדים שיגיעו ללא כל ידע על החברה פשוט ייפסלו ובצדק, לדעתי זה דבר מאוד בסיסי.


מהן ציפיות השכר שלך?


זוהי שאלה מכשילה נוספת שפשוט לא מובנת לי ועדיין לא נמצאה התשובה הנכונה בשבילה, אבל יש כמה אופציות: אפשר לברר קצת בטבלאות שכר ברחבי האינטרנט, או לבדוק עם אנשים שעובדים בתחום התוכן ולשאול כמה הם מרוויחים/הרוויחו בתפקיד הראשון או השני שלהם. ואז, כששואלים לגבי הציפיות, אפשר להגיד את הטווח שביררנו בהתאם לניסיון שלנו או אפילו קצת מעל ולבדוק את תשובת המראיין. במידה והוא טוען שזה גבוה מדי, אפשר לשאול מה הפער ולגשש האם ניתן להתגמש במידה ותתקבלו לתפקיד. חשוב לא להמעיט מערככם ולהציע גם שכר נמוך מדי. אפשר להעביר את הכדור גם לצד השני ולראות אם זה עובד: "אשמח לדעת מה הטווח שלכם או התקציב למשרה", במידה וקיבלתם תשובה, מעולה. במידה ולא קיבלתם תשובה והמראיין מתעקש לקבל טווח, אז פשוט להגיד בביטחון ולא לפחד.


דבר נוסף שהתקשיתי בו הוא איך להציג את תיק העבודות שלי. ברוב המקרים, תתבקשו להציג את הפרויקטים עליהם עבדתם, בין אם זה בתוכן, עיצוב גרפי או כל דבר אחר. עד עכשיו תיק העבודות שלי הוצג בוויקס, שזוהי פלטפורמה לא רעה בכלל, אבל יש פלטפורמות הרבה יותר יעילות, מקצועיות ויפות ויזואלית שאולי ירשימו את המעסיקים הפוטנציאליים ממבט ראשון. לכן, אני ממליצה למי שמגיע מהתחום שלי (לא רק), לבחון את Padlet, כי אתם יפים כ"כ! או לפחות ככה הם אומרים לכל מי שנרשם. אינספור מחמאות ותיק עבודות חמוד ומקצועי זה מה שהופך את פדלט לדבר כ"כ ידידותי וקל למשתמש. אני כבר התאהבתי.


דוגמא לפדלט, שהוא בעצם לוח מחמאות אנונימי של הפלטפורמה (כבר אמרתי שזה חמוד?):


רגע לפני הסוף, אציין 2 אתרים שאני עוקבת אחריהם באופן קבוע בחיפוש עבודות. גם בגלל שהם מתעדכנים מדי כמה ימים (לפני תקופת הקורונה היו מתעדכנים יומית), וגם בגלל שיש בהם משרות מעניינות בתחומי הדיגיטל (לא רק) שפשוט אין במקומות אחרים. הראשון הוא אתר התעשיה.קום המצוין עם משרות דיגיטל והפקות של קולנוע/טלוויזיה וכדומה. השני הוא אתר שיצא לי להכיר דרך חברים ולא שמעתי עליו לפני. יש בו הרבה משרות שאין באתרים הידועים יותר, שווה להכיר: Mploy.


אני יכולה לסכם את הפוסט הזה בכמה דברים שעזרו לי אישית ולמדתי אפילו הרבה יותר. אנחנו כ"כ מפחדים מהשאלות האלה בגלל שאנחנו לא יודעים איך להתמודד איתן ומקווה שטיפים אלה יעזרו. הטיפ הכי גדול שלי - לחקור, לחקור ולחקור. זוהי מילת המפתח. יש הרבה תשובות ועוד הרבה שאלות שיכולות לצוץ. תשאלו את עצמכם מה אתם מביאים לשולחן; מה אתם יכולים להציע שאף מועמד אחר לא יכול, או בצורה יותר טובה; מה התשוקה והכישרון האמיתי שלכם ומה אתם יכולים לעשות איתו. תאמינו בעצמכם גם כשאף אחד לא מאמין בכם או שאתם לא מאמינים שאתם יכולים. כי אתם יכולים. אלו דברים שמצריכים חשיבה ואפשר אפילו לכתוב את התשובות על דף עד שייכנסו טוב טוב לראש. כתיבה זה שם המשחק!



אני הייתי קארין דובינסקי, נינג'ה במורטל קומבט שנחנקה מהמסיכה וכנראה יודעת דבר או שניים.


עד לפעם הבאה :) Fatality

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page