top of page

אימה למתקדמים: סרטי ה-Found Footage הטובים ביותר

עודכן: 28 בינו׳ 2021

זהירות, אתם נכנסים לאיזור הדמדומים! איזור סרטי Found Footage (פאונד פוטג') - סרטי אימה מציאותיים המתרחשים מזוית הדמות הראשית במצלמה ביתית פשוטה למדי. המצלמה היא הדבר העיקרי בסרט, ונדמה כי אנו חווים את הסרט בדיוק כמו הדמות הראשית שמחזיקה את המצלמה בכל תנאי אפשרי. מאוד "מציאותי", אין ספק, אבל זה הקסם החבוי בז'אנר הזה.


החלטתי להכין רשימה של הסרטים שאני הכי אוהבת בז'אנר, בדיוק כמו בכתבה הקודמת שלי על הדוקו פשע הטוב ביותר בנטפליקס (שהתברגה למקום הראשון בגוגל, אז כבוד לי, ולנו, ולכם, ולכולם :)) - אני אציג את הרשימה המועדפת עליי + כמה בונוסים וסרטים שלא נכללו ברשימה. אגב, אין הנחתום אינו מעיד על עיסתו, אבל...

יאללה, בואו ניכנס. זהירות על המצלמה.


Cloverfield / קלוברפילד

"קלוברפילד" של ג'יי.ג'יי. אברהמס משנת 2008, אחת מאבני הדרך בסרטי ה-Found Footage ונחשב לממשיך דרכו המודרני של הלהיט "פעילות על טבעית" מ-2007. מפלצת ענקית זורה הרס ברחבי מנהטן (גודזילה, קינג קונג מישהו?), ומחליטה על הדרך להרוס את מסיבת הפרידה של רוב כשהוא מתכנן לעבור ליפן בשביל עבודה. איזו מבאסת היא, אה? יש אינספור תיאוריות על הסרט הזה, ומסתבר שהמפלצת הענקית היא בכלל תינוק (לא הייתי רוצה לראות את האמא במקרה הזה).


מהיכן הוא הגיע? מה הוא רוצה? איפה אמא שלו? למה יש לו פרעושים? כל אלו שאלות שנותרו באוויר, למרות שהיו לו כבר שני סרטי הקשר - "10 Cloverfield Lane" ו-"The Cloverfield Paradox". שניהם ספין-אופים המראים לנו התרחשויות שונות שאולי קשורות ליקום הזה, אבל לא מסבירות לנו על היצור עצמו בדיוק. בשביל זה יש את תיאוריות המעריצים. ואגב, גם השם מאוד מעניין - גגלו והבינו למה הוא נקרא כך. לא סתם הוא ראשון - זהו אחד הסרטים הכי מזוהים עם הז'אנר והכי אהובים עליי אישית.


פעילות על טבעית / Paranormal Activity

אני חושבת שאין בן אדם שלא מכיר את השם "פעילות על טבעית" בז'אנר האימה, ובכלל. הסרט דל התקציב הזה של מפיק ישראלי בשם אורן פאלי (תקציב של 15,000 דולר עם רווח של כמעט 200 מיליון דולר!) עשה קאמבק רציני לז'אנר והחזיר אותו לפעילות מאז הדעיכה האסטרונומית ולאחר הלהיט הראשון ושובר הקופות "פרויקט המכשפה מבלייר" משנת 1999. כל כך פשוט, וכל כך עובד - בני זוג עוברים גיהנום משד שנמצא בביתם ועושה להם טרור בלילות. בן הזוג, מיקה, מחליט להתקין מצלמות ברחבי הבית וגם בחדר השינה שלהם, על מנת לתעד את הנעשה, כי משום מה זה מרגש אותו. אחר כך זה פחות ריגש אותו אני מניחה.


מאז, הסרט הפך לקלאסיקה וצבר המשכים, כמה טובים יותר, כמה פחות - אני מאוד אוהבת את הסרט השני, השלישי, והספין אוף "The Marked Ones" (פעילות על טבעית: המסומנים) בו ניתן לצפות גם בנטפליקס. הרביעי חביב מינוס, אבל אני נוטה להחרים אותו. מה שבאמת מעניין זה שההמשכים מגלים לנו מה באמת קורה, מי השד המדובר, ולכן חשוב לצפות גם בהם.


פרויקט המכשפה מבלייר / The Blair Witch Project

תשמעי הת'ר מתוקה, זה שתבכי ותצא לך נזלת מהאף לא אומר שאת לא הבאה בתור. אין ספק שזה היה אחד הרגעים היותר מגעילים אך אייקונים בסרט הבלתי נשכח הזה. האבא והאמא של להיטי הפאונד פוטג', ברמה כזו שאנשים באמת חשבו שזה אמיתי (רגע מביך: גם אני. טוב, הייתי קטנה אז..). האמת היא שאין בסרט יותר מדי על טבעי ולא באמת רואים כלום (בדיוק כמו פעילות על טבעית) אבל הוא עדיין מטריד מאוד.


שלושה חברים בשם הת'ר, מייק וג'וש יוצאים לחקור את אגדת "המכשפה מבלייר" הידועה לשמצה - יש האומרים כי אנשים יצאו ליער ומעולם לא חזרו. עד היום הסרט הזה מצמרר ונשאר אפקט הפחד, מה שמעיד עד כמה הסרט באמת טוב. עם תקציב של בין 200,000-500,000 דולר ורווח של כמעט 250 מיליון דולר, הסרט בהחלט מצדיק את ההייפ לאורך השנים ונשאר אחת המזכרות המהנות למעריצי אימה ו-Found Footage. ההמשך היה גרוע, אבל וזה אבל גדול - בשנת 2016 יצא הסרט "המכשפה מבלייר" בנטפליקס, והוא באמת המשך ראוי, מפחיד ומגלה הרבה יותר ממה שמצפים. מומלץ בחום למעריצי הסרט המקורי.


פחד, מצלמים / REC

סליחה, אני עדיין מנסה להתאושש מהעיברוּת של השם. פחד, מצלמים? Really? טוב שלא קראו לזה "פחד, מקליטים". אני הייתי משאירה את השם המקורי, אבל היי, לפחות דיברו עליו כאן בארץ וזה כבר טוב. סרט יחסית ידוע במחוזותינו, למרות שהוא בכלל בספרדית ולא באנגלית, אבל זה לא מוריד מהצמרמורת שהוא מעביר. מבחינתי, ספרדים מאוד טובים בכל מה שקשור לאימה ואני מאוד אוהבת את השפה ואף מבינה אותה, אז.. למה לא? העלילה מאוד פשוטה: כתבת חמודה הולכת לעשות כתבה תמימה על מכבי האש, כשלילה אחד הם נקראים לבניין בעקבות עניין לא ממש ברור.


משם הדברים רק מסתבכים והם מוצאים את עצמם במצב מאוד מסוכן. אני ממש אוהבת את הסרט הזה ויש בו בהחלט את האפקט הזה של הפאונד פוטג' במיטבו. על מנת להבין מה קרה ואת המשך העלילה, אני ממליצה לצפות גם בסרט השני שהיה מעולה עם סוף בלתי נשכח, בפריקוול השלישי (שהוא יותר משעשע אבל עדיין די מזעזע). הרביעי הוא המשך לשני, אבל הייתי בהחלט מוותרת עליו. אגב, יש גם גרסה אמריקאית בשם Quarantine אבל אין על המקור.


VHS

הסרט הזה פשוט הפחיד לי את הצורה ברמה אחרת. מבית אתר האימה הענקי Bloody Disgusting, אין ספק שהוא כמה רמות מעל האחרים, בעיקר בגלל הסיפורים המטרידים בתוך "הקלטות". כמו הרבה סרטי Found Footage אחרים, גם כאן אנשים "מוצאים" קלטות מזעזעות וצופים בהם (מניחה שהושפעו מהסרט הקלאסי "הצלצול"). חבורת "דבילים" (אין דרך אחרת לקרוא להם) עושים שטויות בשביל כסף, חלק שטויות לא חוקיות, עד שהם מקבלים עבודה - להיכנס לבית ולקחת קלטת מיוחדת במינה. אין להם מושג באיזו קלטת מדובר, אבל היי, קלי קלות.


תוך כדי החיפוש, אחד מהם צופה בקלטות הרבות המונחות בסלון. כל אחד מהסיפורים הללו מצמרר בפני עצמו, ואין ספק שזה אחד הסרטים היותר חזקים בז'אנר. כמובן שמסקרנות, צפיתי גם בסרט השני וגם בשלישי - בשני אתם יכולים לצפות אבל לא נהניתי ממנו כל כך, אלא רק מסיפור אחד בלבד (שהוא אחד המזעזעים שראיתי אבל בתור מעריצת אימה ממש עפתי עליו). הסרט השלישי חביב מינוס אבל בהחלט אפשר לוותר עליו.


הסר חבר: רשת אפלה / Unfriended: Dark Web

"אינטרנט קטלני" כמו שקראתי לו בזמנו, בביקורת שעשיתי עליו ב-2019 - סרט המראה את צידו האפל של האינטרנט, שנקרא The Dark Web. זהו איזור שאינו נגיש כלל בכל מנוע חיפוש קיים, ומצריך פרוטוקול מיוחד לצפייה. מתיאס מוצא לפטופ השייך לבחורה מסתורית, ומתחיל לחשוד שמשהו לא בסדר בו. לאט לאט מתחילים להתרחש דברים מוזרים ואף מפחידים וכל זה דרך מסך המחשב של מתיאס בו אנו צופים יחד איתו.


בהחלט מרתק ומצמרר כאחד! ומאוד ריאליסטי. הדארק ווב מכיל דברים בלתי חוקיים ועד בלתי נצפים, ולכן הסרט הזה לא בדיוק רחוק מהמציאות, כי לעולם לא תוכלו לדעת מי עוקב אחריכם באינטרנט. סרט מעולה ועוד אבן דרך בז'אנר דועך למדי. הסרט יצא ב-2018 והוא המשך לסרט הפושר Unfriended משנת 2014.


עמוק, למעלה / As Above, So Below

שוב, אני מוקסמת מהעיברוּת של השם באנגלית אבל אין זה מוריד מערכו של הסרט - אחד מסרטי ה-Found Footage היותר טובים שראיתי, באמת שהופתעתי לטובה, גם מאיכות הצילום וגם מהעלילה המורכבת יחסית. מה בעלילה? צוות חוקרים יורדים לחקור את אחד האתרים ההיסטוריים ביותר בפריז - הקטקומבות (Catacombs).


למי שלא יודע, זהו אתר היסטורי עם אלפי גולגולות, סוג של קבר ענקי המשמר אנשים בתוכו מתחת לאדמה. אומנותי, אך קריפי בצורה מבריקה למדי. כשהצוות יורד למטה, הוא חווה מספר תקריות על-טבעיות ולא ברור מה באמת קורה, עם מספר טוויסטים בשרוול. מצמרר ומפחיד כאחד! חובה לכל מעריץ אימה ולא מומלץ לקלסטרופובים שבינינו (למרות שאני איכשהו שרדתי).


מפגשי הקבר / Grave Encounters

סרט פאונד פוטג' קלאסי משנת 2011, המתרחש במוסד לחולי נפש. הרי אין כמו מנה גדושה של אימה ומוסד נטוש כדי להדליק מעריצים אמיתיים! אני אישית חולה על אימה במוסדות/מקומות נטושים, זה יוצר אווירה קריפית שאין בשום מקום אחר. הסרט הזה לא שונה - צוות טלוויזיה בעל תוכנית משלו, יוצא לחקור את המוסד המסתורי הנטוש שנמצא בעיר.


כמובן שעל דלת הכניסה רשום "אתם תמותו" אבל זה לא באמת מפחיד מישהו. כשהם נכנסים, הם מגלים עולם על-טבעי שלם, ומקום שלא ממש מוכן לאבד את המטופלים החדשים שלו. יש גם המשך מאוד נחמד, עם כמה רגעים מפחידים, אם אתם ממש בעניין.


קריפ / Creep

את הסרט הזה גיליתי במקרה בנטפליקס בשנה שעברה. משום מה, המבט המטורף של הדמות הראשית כבש אותי, והייתי חייבת לבדוק במה מדובר. ותראו מה גיליתי - סרט Found Footage לא רע בכלל, דווקא מכל המקומות, בנטפליקס! שהרי לא ידועים במיוחד באיכות הסרטים שלהם, אלא יותר בסדרות, אבל מדי פעם יש להם דברים טובים והסרט הזה הוא לגמרי אחד מהם! אני קוראת לו: "פשוט ולעניין".


סרט שלא מחדש יותר מדי, מאוד פשוט, זוית צילום רגילה של שני אנשים, אבל דווקא הפשטות שבו מעניינת, והוא נראה גנרי למדי, מה שהופך אותו לסרט האימה המושלם. אדם בשם אהרון, צלם המחפש פרנסה, נענה למודעה של אדם בשם ג'וזף, הטוען שברצונו לצלם סרט משלו היות והוא עומד למות בקרוב. אהרון מסכים, רק כדי לגלות שג'וזף הוא פסיכופט שחשב על סרט קצת.. אחר. סרט ההמשך מומלץ בחום, וציפור לחשה לי שסרט שלישי כבר בפיתוח, אז יש למה לצפות.


Hell House LLC

אחד מסרטי ה-Found Footage החרושים על כל מעריצי הז'אנר, עד כדי כך שבקבוצה המיועדת בפייסבוק לסרטים האלו, צוחקים כל פעם שמישהו מזכיר אותו. זו הסיבה שהסתקרנתי והחלטתי לצפות בו, ולא סבלתי במיוחד. יש לו את החסרונות שלו, אבל סה"כ סרט מצמרר ולגמרי מעביר את האפקט. צוות באטרקצית "מבוך אימה" עוברים לעיר אחרת ומחליטים לפתוח את האטרקציה בשנית, בבית נטוש וקריפי. הדברים מסתבכים כשנדמה שהם לא לבד בבית, בדיוק בערב הפתיחה. אחלה סרט עם פופקורן ושתייה, רצוי גם עם כרטיסים מנייר כדי שתדמיינו שאתם בקולנוע.


פרויקט המפלצות / The Monster Project

אחד הסרטים האחרונים שצפיתי בהם, לאחר שהמליצו עליו לא מעט בפייסבוק. אפשר להגיד שהרעיון והפוסטר משכו אותי, ואי אפשר להגיד שהתאכזבתי אבל זה לא סרט שאפשר לקרוא לו "סרט מצוין". זה סרט טוב, יחסית לז'אנר, ועושה את העבודה. שוב פעם צוות (הם לא לומדים הצוותים האלה?) שהולך לבית נטוש וקריפי (שוב פעם??) על מנת לצלם דוקומנטרי על אנשים שטוענים שהם מפלצות אמיתיות.


יש לנו ערפדית מגניבה, משנה צורה מוזר, ואחוזת דיבוק תמימה. כל "מפלצת" מגיעה ומתראיינת, ואפילו יש להם חדר הלבשה משל עצמם. משם אתם כבר יכולים לתאר לעצמכם איך כל העניין מידרדר מאוד מאוד מהר.. האפקטים מעולים, יש אווירה מצמררת וסך הכל, סרט אימה כיפי לגמרי. החיסרון היחיד שלגמרי הרס את הסרט זה דמות הסטריאוטייפ השחור. הוא כל כך מציק, וכל כך קולני, וכל כך מעצבן ככה שזה הורס את החוויה, וחבל שכך. ועדיין - שווה צפייה.


לקיחתה של דברה לוגן / The Taking of Deborah Logan

עוד סרט שדובר עליו רבות בפייסבוק, ואפילו הופתעתי לראות שמדברים עליו כאן בארץ. צוות מגיע לביתה של דבורה לוגן על מנת לצלם דוקומנטרי על המחלה ממנה היא סובלת - אלצהיימר. בעוד שהם מתעדים את המחלה הנוראית הזו, מהר מאוד הם מגלים תסמינים קצת שונים ממה שהם חשבו, והתוצאות מחרידות בהחלט. זה סרט שקצת לוקח את הזמן, אבל שווה לצפות בו כי הוא בהחלט אבן דרך טובה מאוד בז'אנר סרטי Found Footage. יש בו אפילו קטעים שיפתיעו אתכם.


גירוש השדים האחרון / The Last Exorcism

אין זה סוד שאני חולה על סרטי דיבוק, אבל כל כך מיציתי את הסרטים האלה כבר, כי הם לא מחדשים כלום, בעיקר בשנים האחרונות (בואו נחריג את יקום "לזמן את הרוע" המעולה). הסרט הזה תפס אותי בהפתעה, לא ציפיתי לזה וגם לא התאכזבתי. כומר שעוסק בדיבוק מגיע לבית לטפל בנערה שנראה כי היא אחוזת דיבוק, אבל לא הכל כמו שהוא נראה. הסוף מטורף כיאה לסרט שדים. מומלץ.


בונוסים נוספים ששווה מאוד להזכיר, אבל לא הצליחו להיכנס לרשימה המלכותית:


הסרט הזה מתיימר להיות משהו דומה ל-VHS וגם אותו הזכירו כמה פעמים בודדות, אז הפוסטר משך אותי (תראו כמה חשיבות יש לפוסטר) והחלטתי לבדוק. אין ספק שהיצור המרכזי הפחיד לי את הצורה והוא אחד הדברים הבודדים ששווה לראות בסרט. האפקטים נראים מעולים, סרט בינוני למדי, אבל יש שם כמה דברים מפתיעים. לא משהו שהייתי צופה בו שוב, או לפחות לא לבד.


הפלא ופלא, שימו לב! סרט בהפקה ישראלית, עם שחקנים ישראלים! וכבוד, סרט ה-Found Footage הישראלי הראשון. אמנם הוא לא נכנס לרשימה שלי אבל הוא בהחלט בונוס מאוד מכובד בכל מה שקשור לפאונד פוטג'. מאוד מפתיע, אבל הרבה אנשים דווקא מאוד אהבו את הסרט הזה מבלי לדעת שהוא תוצרת ישראלית כלל.


העלילה: בלגן בירושלים - שתי חברות יוצאות לירושלים כדי לחגוג ומוצאות את עצמן בתוך הומאז'ים מיסטיים ועל-טבעיים. מה שמאוד מגניב בסרט הזה, זה שכל הסרט לא מצולם דרך מצלמה כמו בסרטים טיפוסיים מנין אלה, אלא דרך משקפיים חכמות וזה מאוד מוסיף לאווירה.

הסרט האחרון שראיתי בגזרת סרטי ה-Found Footage. אוהבים קונספירציות? תיאוריות שונות ומוזרות? הסרט הזה הוא לגמרי בשבילכם. שני בחורים מחליטים לעשות סרט דוקו על קונספירטורים. הם מראיינים בחור מסוים, עד שלמחרת הוא פשוט נעלם כלא היה. מפה לשם, הם מגלים שאולי הקונספירציות נכונות, אולי אירועים מסוימים קרו בגלל אנשים מסוימים, וקבוצה סודית בה הכל יכול לקרות. לא רע בכלל, הסוף מאכזב, אבל גורם לכם לתהות.

אם אתם אוהבים ערפדים - הסרט הזה בשבילכם. כנראה שלא יכירו אותו בארץ אבל הוא לגמרי שווה צפייה. שני בחורים יוצאים לרוד טריפ, אחד מהם נפגש עם בחורה ומפתח תסמינים.. בלתי רגילים. הם טסים לאיטליה, ומשם העלילה מתפתחת לרעה. הסרט קצת נמרח, אבל מאוד מעניין, בלתי צפוי, ומצמרר!

הקוריאנים חזקים באימה בשנים האחרונות, והסרט הזה לא יוצא דופן. סרט פאונד פוטג' טיפוסי, שוב, במוסד נטוש. איזה כיף! צוות מגיע למוסד על מנת לתעד את המקום, ובדרך נתקלים בחברים לא נעימים במיוחד. אני אישית מאוד נבהלתי מקטעים מסוימים, כשהסרט קצת נמרח ותופס תאוצה מהאמצע עד הסוף. ממליצה לחובבי אימה, במידה ואתם לא נרתעים מהשפה.

הסרט הזה לא נחשב כ"בונוס" מבחינתי כי הוא מאוד טראומטי וחובבני, אבל מכיוון שהוא צף באינטרנט שוב ובעיקר בטיקטוק לאחרונה, ראוי להזכיר אותו. זהירות - טריגר אונס! מייגן ואיימי חברות טובות, מייגן הפרועה ואיימי השקטה יותר. יום אחד, מייגן נפגשת עם בחור אותו הכירה אונליין ומאז נעלמו עקבותיה. לאן היא נעלמה? סרט גנרי ואף טיפשי למדי, עד ה-20 דקות האחרונות שהן יחסית קשוחות, ולכן, הוזהרתם. אני לא מתה על סרטים כאלה ולכן אני לא ממליצה עליו, אבל אם אתם מעוניינים - בשביל זה הוא כאן.


אופס! המצלמה נפלה...

(כל הכבוד אם הגעתם עד לכאן) - זהו חברים וחברות, ועמיתיי לז'אנר האימה - אני הייתי קארין ובזאת סיימתי כתבה שרציתי לעשות כבר הרבה מאוד זמן. כפי שציינתי, במהלך הקורונה גיליתי את הז'אנר מחדש, בעיקר בעקבות המלצות שונות, והתאהבתי. אמנם הוא לא בועט וקיים, אבל יש פה ושם מציאות. אם אתם אוהבים את הז'אנר ואת הקלאסיקות, תבדקו את ההמלצות השונות כאן, עם קצת Horror and chill, פופקורן, ומישהו שחולק אהבה לאימה בדיוק כמוכם - רק ככה נעבור את התקופה הזו :)

עד לפעם הבאה.♥


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page